Formidlingsleder Elin Flannun og resten av formidlerstaben ved KODE er strålende fornøyde med støtten til nye tilbud for barn og unge fra Sparebankstiftelsen SR Bank (foto: Dag Fosse)

KODE får støtte til formidlingsprosjekt

KODE har fått 1.1 millioner til formidling for barn og unge fra Sparebankstiftelsen SR Bank. Pengene skal brukes til oppgradering av museets verksted og et helt nytt inkluderingstilbud i samarbeid med Forandringshuset.

– Vi er kjempeglade for tildelingen. Dette er penger som gjør at vi kan videreutvikle to av våre satsingsprosjekter på museet, nemlig verkstedstilbudene for barn og unge – og inkluderingsprogrammet vårt KODE Åpen, sier konstituert formidlingsleder ved KODE, Elin Flannum.

Sparebankstiftelsen SR bank har tildelt 500.000 kr til oppgradering av kunstverkstedet i Permanenten, KODE 1 og 600.000 kr til prosjektet «Kreativitet for alle» i samarbeid med Forandringshuset i Bergen.

Kreativitet for alle

Gjennom flere år har KODEs formidlingsavdeling arbeidet med å utvikle inkluderingstilbud for grupper som av ulike årsaker har behov for ekstra tilretteleggelse for å kunne gjennomføre besøket. I samarbeid med aktører som Bergen kommune, Sanitetsforeningen og Røde kors, har blant annet tilbud til minoritetsspråklige, eller til hjemmeboende med demens blitt fast på programmet.

Den tildelte pengestøtten skal brukes til et nytt samarbeidstilbud kalt «Kreativitet for alle»:

– Målgruppen for det nye prosjektet er barn og unge voksne på Vestlandet som er rammet av ulike former for utenforskap. Vi ønsker blant annet å skreddersy en rekke ukentlige worskshops for målgruppen og gleder oss til å ta fatt på arbeidet, sier Flannum.

Et verksted for store og små
Den andre tildelingen skal brukes til ombygging og oppgradering av det rimelig nypprettede kunstverkstedet i Permanenten, KODE 1.

Her har KODE det siste året tilbudt ukentlige familieverksteder, samt workshops for skoleklasser og voksne grupper.

– Med et oppgradert og velutstyrt verksted skal vi skape et møtepunkt for barn og unge hvor de kan utforske, oppleve, lære og mestre, sier Flannum.

Verkstedet vil blant annet være åpent i daglig i sommer, fra kl. 11-15. Les mer om det her