Kappahl lanserer pilotprosjekt med digitale produktpass sammen med Trace4Value

Kappahl lanserer pilotprosjekt med digitale produktpass sammen med Trace4Value

Senest innen 2030 kommer såkalte digitale produktpass til å bli obligatoriske for tekstiler innen EU. Det betyr at konsumenter kan få informasjon om produktenes klimaavtrykk og bærekraftdata så de kan gjøre bevisste valg. Allerede nå deltar Kappahl i et pilotprosjekt i samarbeid med Trace4value for å teste produktpassene og lære mer om hvordan det nye systemet fungerer og ser ut, hvilke data som skal samles inn og hvordan dette skal presenteres for kundene.

Fra og med januar kan Kappahls kunder som handler barnebuksen Göran og barnegenseren Olle fra vårens Minories-kolleksjon få bærekraftdata om f.eks. materialer, leverandør og miljømerking, samt hvordan plaggene kan sirkuleres.

- Kappahl ønsker å være helt i forkant når det gjelder bærekraft og transparens innen motebransjen. Derfor deltar vi nå i et pilotprosjekt startet av Trace4Value om utvikling av egne digitale produktpass for tekstiler. Allerede nå kan vi vise våre kunder en første versjon av det digitale produktpasset for tekstiler, hele veien fra produksjon til salg, sier Sandra Roos, bærekraftdirektør hos Kappahl.

- I dag er informasjon om produksjon, materialer og bestanddeler for produkter som klær og elektronikk nesten ikke-eksisterende. Det gjør det mye vanskeligere med vedlikehold, gjenbruk, reparasjoner og resirkulering av produkter. Med de digitale produktpassene vil verdikjeden bli mye mer transparent både for kundene, og aktører i den sirkulære verdikjeden. Konsumentene vil få tilgang til informasjon som ikke bare omfatter selve produktet, men også gir oversikt over hvordan man reparerer og resirkulerer det, sier Jenny Wärn, Implementation Manager i Trustrace.

- Innføringen av digitale produktpass innebærer en stor omstilling, men også en ressurstilgang for bransjen. Vi klarer ikke å løse dette på egenhånd, men må samarbeide og utvikle dette sammen. Trace4Value-prosjektet er svært verdifullt og lærerikt for oss som motekonsern. Vi er også spente og nysgjerrige på hvordan passene vil bli tatt imot av kundene og hva pilotprosjektet kan gi oss av erfaringer og kunnskap, avslutter Sandra Roos.

Bakgrunnen for etablering av digitale produktpass er behovet for å få tilgang produktinformasjon for hele verdikjeden, altså fra alle aktører som er involvert i produktets livssyklus fra råvare til produksjon og hele veien til kunde, gjenbruk og resirkulering. Dette omfatter produsenter, leverandører, forhandlere, konsumenter og reparatører. Innføringen av digitale produktpass er en del av EUs grønne giv (Green Deal) som inngår i det såkalte økodesign-direktivet for bærekraftige produkter. Loven vil kreve at nesten alle produkter som omsettes i det europeiske markedet har et produktpass som skal gi konsumentene pålitelige bærekraftdata, helt ned til minste detalj og komponent. Formålet er å sikre sporbarhet og gjøre det enklere å gå over til en sirkulær økonomi. Og først ute er produktområder innen tekstil, elektronikk og batterier.

Testen vil gi Kappahl og de andre prosjektpartnerne verdifull input om hvordan produktpassene fungerer rent praktisk for kundene, samt å kunne identifisere nødvendige data og forberede virksomheten og verdikjeden for DPP og den fremtidige lovgivningen.

Mer om prosjektet
    Trace4Value er et større konsortium som består av mer enn 65 aktører med flere ulike delprosjekter som koordineres av RISE Research Institiutes of Sweden. Pilotprosjektet om de digitale produktpassene er et delprosjekt under Trace4Value som ledes av Trustrace. Prosjektet hadde oppstart våren 2022 og vil pågå hele 2024 for deretter å evalueres. I tillegg til Kappahl deltar GS1, SIS, TrusTrace, Marimekko, Rudholm Group, Circularista, TexRoad Foundation og Trimco Group i prosjektet.

Mer om digitale produktpass
    Produktpass er digitale representasjoner av fysiske produkter som viser bærekraftdata gjennom hele produktets livssyklus. Et digitalt produktpass kan for eksempel gi informasjon om et produkts opprinnelse, sammensetning, klimaavtrykk, resirkulerbarhet og reparerbarhet. I tillegg kommer muligheten til å definere produktets bærekraftytelse med en tredjepartssertifisert miljømerking, samt hvordan produktet skal håndteres når det er utbrukt. Økt informasjonsdeling om produkter og mellom aktører i verdikjedene vil bidra til forbedret ressurseffektivitet og en mer sirkulær økonomi. DPP er derfor viktige verktøy for en sirkulær økonomi, siden selskapene får mulighet til å verifisere, håndtere og synliggjøre produktenes bærekraft.

Implementeringen av digitale produktpass skjer innenfor rammene av EUs nye økodesign-lovgivning som har som formål skape mer bærekraftige produkter. Individuell lovgivning for ulike produktgrupper vil være på plass tidligst innen 2025. Når de digitale produktpassene er tilgjengelige og fullt fungerende skal tilgangen til informasjonen nås ved å skanne en informasjonsbærer på hvert enkelt produkt, for eksempel en QR-kode som er spesifikk for produktet.

Kappahl er til for å hylle mangfoldet i hverdagen. Vi gjør definisjonen på mangfold bredere for å inkludere flere ulike måter å leve på – og gi alle frihet til å være seg selv, alltid.

Kappahl Group ble grunnlagt i 1953 i Göteborg og er en av Nordens ledende motekjeder med rundt 360 Kappahl- og Newbie-butikker i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen og Storbritannia og online i mer enn 20 markeder over hele Europa.

Kappahl-teamet består av 4000 kollegaer i ni land, alle med ulik bakgrunn, alder, kunnskaper og klesstil. Vår felles drivkraft er å tilby mote som passer for mange ulike mennesker og livsstiler. Ansvarsfull mote som føles riktig, både for den som bruker klærne og for verden rundt oss. I dag er over 80% av produktene våre produsert i mer bærekraftige materialer. Målet er at 100% skal være produsert i mer bærekraftige materialer innen år 2025. Kappahls overordnede klimamål er å halvere verdikjedens klimautslipp innen 2030.

Mer informasjon på www.kappahl.no

Ingrid Melnes