Fokus på data for endring – Kappahl slipper bærekraftsrapporten for 2022

Fokus på data for endring – Kappahl slipper bærekraftsrapporten for 2022

Bedre og mer åpne data betyr bedre og mer informerte beslutninger – det kommer frem i Kappahls bærekraftsrapport for 2022 som nå er offentliggjort. Rapporten beskriver viktige skritt mot målene i Kappahls klimastrategi og arbeidet med å gjøre Kappahls virksomhet mer sirkulær. Gjennom året som har vært har det blitt gjort store investeringer i sporbarhet og andre investeringer for å skape ansvarlig og bærekraftig mote som kan bli elsket og brukt av mange i lang tid.

– I 2022 nådde vi en viktig milepæl i vårt bærekraftsarbeid med åpenhet. Vi inngikk et samarbeid med TrusTrace, noe som vil gi oss større innsyn i vår miljømessige, sosiale og økonomiske bærekraft gjennom hele forsyningskjeden vår. Ikke bare vil det gi kundene våre tilgang til mer bærekraftsinformasjon, dataene vil også bli brukt til å ta bedre og mer bærekraftige valg for fremtiden", sier Kappahls konsernsjef Elisabeth Peregi.

Kappahls klimastrategi innebærer et mål om å vokse og å fortsette arbeidet med å halvere klimaavtrykket innen 2030. Dette gjelder hele kjeden fra design, til produksjon og hele veien til bruk av produktene. Målene skal nås ved blant annet å gå over til fornybar energi i produksjonen, tilby sirkulære løsninger og velge markeder som ikke krever lufttransport.

- Vi ser at våre investeringer og at vi tar bærekraft på alvor og har bærekraft innebygd i enhver strategisk beslutning begynner å gi reelle resultater. Bærekraft er ikke noe som legges til i etterkant, men vi kan forene beslutningene direkte med forretningskonseptet vårt om å tilby rimelig og ansvarlig mote, sier Sandra Roos, bærekraftsdirektør hos Kappahl.

Andre høydepunkter fra bærekraftrapporten for 2022 er det videre arbeidet med opplæringssenteret for kvinner i Bangladesh, som Kappahl finansierer 100% av, og koblingen til Pakistan Chord for trygge arbeidsforhold. Kappahl ble tildelt Environmental Strategy Award for sin strategi for ansvarlig mote og ble anerkjent som en pioner i motebransjen.

I 2022 ble det også satt et nytt forretningsmål for sirkularitet. Innen 2026 skal 100 millioner svenske kroner av omsetningen komme fra sirkulære tilbud. Et viktig fokus er plaggenes livssyklus, hele veien fra produksjon til gjenvinning, og på design som er laget for å vare over tid.

– I fremtiden må også vellykkede bedrifter være bærekraftige. Vi må ha en lønnsom forretningsmodell og kunne tilby en langsiktig garderobe med sirkulære løsninger, avslutter Elisabeth Peregi.

Den fullstendige bærekraftrapporten er tilgjengelig på Kappahls nettsted.

Forfatteren genererte teksten delvis med AI og har revidert og redigert innholdet.

Kappahl er til for å hylle mangfoldet i hverdagen. Vi gjør definisjonen på mangfold bredere for å inkludere flere ulike måter å leve på – og gi alle frihet til å være seg selv, alltid.

Kappahl Group ble grunnlagt i 1953 i Göteborg og er en av Nordens ledende motekjeder med rundt 360 Kappahl- og Newbie-butikker i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen og Storbritannia og online i mer enn 20 markeder over hele Europa.

Kappahl-teamet består av 4000 kollegaer i ni land, alle med ulik bakgrunn, alder, kunnskaper og klesstil. Vår felles drivkraft er å tilby mote som passer for mange ulike mennesker og livsstiler. Ansvarsfull mote som føles riktig, både for den som bruker klærne og for verden rundt oss. I dag er over 80% av produktene våre produsert i mer bærekraftige materialer. Målet er at 100% skal være produsert i mer bærekraftige materialer innen år 2025. Kappahls overordnede klimamål er å halvere verdikjedens klimautslipp innen 2030.

Mer informasjon på www.kappahl.no

Ingrid Melnes