Nordic GRC Executive Survey 2023 - en nordisk undersøkelse om policyer och retningslinjer.

Ny undersøkelse: Virksomheter vet ikke om de følger sine egne retningslinjer

Kravene til etterlevelse av policyer og retningslinjer øker, både fra myndigheter, kunder og egne ansatte. Det sier 8 av 10 ledere i en nordisk undersøkelse Norstat nylig gjennomførte på oppdrag fra Junglemap. Mange ledere synes det er vanskelig å implementere retningslinjer i virksomheten og enda vanskeligere å måle og følge opp etterlevelsen. – Undersøkelsen viser tydelig at det er en utfordring for mange bedrifter å vite om de praktiserer det de forkynner, sier Nils Ivar Skaalerud, COO i Junglemap.

Det økende antallet policyer og retningslinjer stiller store krav til virksomheters evne til å utvikle, implementere og følge dem opp. Undersøkelsen viser at mange administrerende direktører, HR-ledere og andre ledere mener at virksomheten har de policyer og retningslinjer de trenger.

På den annen side føler 4 av 10 at det er ganske eller veldig vanskelig å nå ut med vedtatte retningslinjer i organisasjonen og mer enn 6 av 10 at det er ganske eller veldig vanskelig å måle og følge opp om de blir fulgt av de ansatte i virksomheten.
– Å få retningslinjene ned på papiret er én ting. Det viktige er at de gjennomsyrer virksomheten, sier Nils Ivar Skaalerud.

De største utfordringene er mangel på ressurser sammen med mangel på fungerende prosesser og verktøy for å implementere og følge opp retningslinjer. Mange nevner også informasjonsoverbelastning, geografiske avstander og bredden i virksomheten som utfordringer.
– Flere virksomheter burde bruke mer ressurser på å gjøre vedtattte retningslinjer til en del av hverdagen, sier Nils Ivar Skaalerud. Verken myndigheter eller kunder vil si seg fornøyd med gjennomlesning og avhuking av et policy-dokument, ofte kun ved ansettelse. Nå må virksomheter faktisk sørge for at de har metoder og prosesser på plass for å bekrefte at det fungerer i praksis.