Gå videre til innhold
Jotun og konsernsjef Morten Fon rapporterer om gode resultater i 2020. Foto: Morten Rakke

Sterkt resultat i et spesielt år

(Sandefjord, 18. februar 2020) Jotun omsatte for 21 070 millioner kroner i 2020, en økning på sju prosent sammenlignet med året før. Driftsresultat endte på 3 489 millioner i et år som ble sterkt preget av koronapandemien.

Pandemien innvirket negativt på salget i alle segmenter i 2020, og justert for valutaeffekter som følge av en svakere norsk krone var underliggende salgsvekst på tre prosent. Veksten skyldes i hovedsak økt salg av dekorative malinger.

– Koronapandemien påvirket Jotun på ulike måter i 2020. Vi har opplevd salgsnedgang i Sørøst-Asia og lav vekst i Midtøsten, samtidig som vi har hatt en kraftig salgsvekst i andre viktige markeder som Skandinavia, Tyrkia og Saudi-Arabia. Gjennom hele denne perioden har det imidlertid vært viktig for Jotun å opprettholde drift og bevare organisasjonen i en krevende tid. Vi har derfor valgt å ikke permittere ansatte eller gå til oppsigelser, sier konsernsjef Morten Fon.

Driftsresultatet er opp med 50 prosent i forhold til 2019. Økningen forklares i hovedsak av bedrede marginer, god kostnadskontroll og valutaeffekter.

Investeringer

Jotun investerte 1 407 millioner kroner i 2020, noe som utgjør om lag sju prosent av omsetningen og er i tråd med strategiske ambisjoner. De største investeringene var knyttet til nye produksjonsanlegg i Vietnam og Egypt, fabrikkoppgraderinger i Norge og Tsjekkia, nytt regional- og forskningssenter i Dubai og ferdigstillelse av konsernets nye hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord.

Fremtidsutsikter

I tiden fremover forventer Jotun lavere aktivitet i nybyggmarkedet for skip, og et svakere olje- og gassmarked. Råvareprisene begynte å stige mot slutten av fjoråret og er ventet å fortsette å øke, og det er fortsatt knyttet mye usikkerhet til hvordan koronapandemien vil utvikle seg i 2021.

– Samlet gjør dette at vi går inn i året med realistiske forventninger. Erfaringer fra året som har gått har imidlertid igjen vist robustheten i Jotuns forretningsmodell, med fire ulike segmenter og et bredt geografisk fotavtrykk. Sammen med en sterk bedriftskultur gjør dette oss trygge på at Jotun vil oppnå videre lønnsom vekst også i årene som kommer, sier Fon.

Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) 2020 2019 Endring
Driftsinntekter 21 070 19 652 7 %
Driftsresultat 3 489 2 320 50 %
Resultat før skatt 3 158 2 079 52 %

Emner

Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 67 selskaper og 38 produksjonsanlegg på alle kontinent. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Jotun hadde i 2019 en omsetning på NOK 19,7 milliarder, og konsernet har mer enn 9 800 medarbeidere. Konsernet er organisert i fire ulike segmenter og sju geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.

Morten Fon

President and CEO +47 909 19 822

Til kjente landemerker og ditt hjem

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 66 selskaper og 40 produksjonsanlegg globalt. I tillegg har Jotun salgskontorer, forhandlere og distributører i mer enn 100 land. Jotun hadde i 2023 en total omsetning på NOK 31,9 milliarder, og har i dag mer enn 10.300 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire segmenter og inndelt i fem geografiske regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.

Jotun Group

Hystadveien 167