Jotun lanserer global omsorgsordning for 10.000 familier

Sandefjord, 1. september 2022: Jotun har over mange år skapt en sterk bedriftskultur på tvers av landegrensene. Nå tar selskapet det videre ved å lansere globale omsorgsordninger for alle ansatte og deres familier.

Jotun har mer enn 10.000 ansatte over hele verden. For å støtte sine ansatte og deres familier når de trenger det mest, har selskapet utviklet Penguin Care-programmet.
Jotuns offisielle symbol er en pingvin – kjent for å takle barske forhold ved å holde sammen – og "Pingvin" er derfor et kjærlig kallenavn blant de ansatte. Penguin Care lanseres 1. september og gjelder i hele Jotun-organisasjonen.
«Det er viktig for oss mennesker å kunne ta vare på familien vår. Som arbeidsgiver ønsker vi å støtte medarbeiderne våre når de må navigere i livets utfordringer», sier konserndirektør HR Per Harald Engesæth i Jotun.
Derfor lanserer Jotun i dag en global utvidet foreldrepermisjon for alle mødre og fedre i konsernet. Inkludert i pakken er også økt fleksibilitet ved retur fra foreldrepermisjon, samt global omsorgspermisjon for alle ansatte.
«Dette er et universelt menneskelig behov, men ikke normen i mange av landene vi opererer i», fortsetter Engesaeth.

Ved å implementere Penguin Care i land med relativt lave permisjonsrettigheter, bidrar Jotun positivt både for sine egne medarbeidere og for samfunnene de er tilstede i.
«Det er mange fordeler vi tar for gitt, ikke minst sett fra et nordisk perspektiv. Rundt om i verden er situasjonen annerledes, og det kan være krevende å kombinere jobb med familieforpliktelser. I mange land er det spesielt vanskelig for kvinner å kombinere en karriere med plikter knyttet til familieoppdragelse og gjerne også omsorg for eldre foreldre og svigerforeldre», sier leder for mangfold og inkludering Anja Allouni i Jotun.
«Vi har lyttet til våre ansattes utfordringer og implementert familierettede ytelser som går utover hva det lokale arbeidsmarkedet generelt tilbyr. Dette tror vi også vil komme Jotun til gode i form av sunnere og mer motiverte ansatte», legger hun til.

I utviklingen av Penguin Care-programmet har Jotun valgt en inkluderende tilnærming.
«Lokale arbeidslover har ofte flere unntak. Vi erkjenner at familier er forskjellige. Derfor er tilfeller som adopsjon, enslige forsørgere, familier av samme kjønn eller mindre tradisjonelle familier selvsagt inkludert», sier Allouni.
Penguin Care er i tråd med Jotuns arbeid med FNs bærekraftsmål nummer 8; fremme vedvarende, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full og produktiv sysselsetting og anstendig arbeid for alle.
«Vårt langsiktige mål er å bidra på en positiv måte ved å etablere gode arbeidsforhold, sikre anstendige lønninger, gi like muligheter og støtte minoriteter på arbeidsmarkedet», forklarer Allouni.

For ytterligere informasjon:
Leder for mangfold og inkludering Anja Allouni
Mobil +60 126816511
E-mail anja.allouni@jotun.com.my

Konserndirektør HR Per Harald Engesæth
Mobil +47 91694781
E-mailper.harald.engesaeth@jotun.no

Emner

Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 67 selskaper og 39 produksjonsanlegg på alle kontinenter. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Selskapet hadde i 2021 en omsetning på NOK 22,8 milliarder, og ved inngangen til 2022 har konsernet mer enn 10 200 medarbeidere. Jotun er organisert i fire ulike segmenter og sju geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.

Øyvind Willumsen Haugå

Pressekontakt Group Communications Director +4795747495
Henrik Sandvik

Pressekontakt Group Communications Manager 99023031
Kari-Ellen Liverød

Pressekontakt Group Communications Manager +47 414 64 045
 Siri Moldestad Sanna

Pressekontakt Group Communications Manager (Press inquiries Marine and Protective Coatings) +47 901 32 780

Til kjente landemerker og ditt hjem

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 66 selskaper og 40 produksjonsanlegg globalt. I tillegg har Jotun salgskontorer, forhandlere og distributører i mer enn 100 land. Jotun hadde i 2023 en total omsetning på NOK 31,9 milliarder, og har i dag mer enn 10.300 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire segmenter og inndelt i fem geografiske regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.

Jotun Group

Hystadveien 167