Kjør sikkert og redd livet på barna!

I de fleste land bytter man fra bakovervendte bilstoler allerede ved 9-15 måneders alder, mens vi i Skandinavia anbefaler at man lar barna sitte bakovervendt opp til 4-5 års alder. Denne forskjellen har ført til den positive utviklingen vi har sett her, og gjør oss ledende i Europa hva gjelder barnesikkerhet i trafikken.

Men det er fremdeles en lang vei å gå også for oss, det råder en stor mangel på kunnskap hos det norske folk når det gjelder trafikksikkerhet. Trygg Trafikk skriver at halvparten av alle barn feilsikres i bilen og beskriver vekten av å montere et godkjent barnesete for å best mulig sikre en trygg biltur.

David Persson jobber som category manager av bilstoler og barnevogner på Jollyroom, han sier følgende om trafikksikkerheten i Skandinavia:

- Skandinavia er ledende når det gjelder trafikksikkerhet. Hvis vi sammenligner Sverige med resten av Europa skiller vi oss veldig ut når det gjelder barns sikkerhet i bil og anbefalinger for bilbarnestoler. I Sverige vil vi at barna skal sitte bakovervendt opp til minimum 4 års alder, det er akkurat dette som har bidratt til at vi har denne ledende posisjonen. Ser man på ulykkesstatistikken har vi et mye lavere antall ulykker og andelen barn som skades er mye lavere i Sverie sammenlignet med andre land. Til tross for dette har vi fortsatt mye å lære.

David Persson forklarer videre om vekten av å plassere barna i en sikker bilstol:

- Vi følger de retningslinjer som gis av Trygg Trafikk og SVV, nemlig at barn bør sitte i en for alderen tilpasset bilbarnestol fram til de er rundt 10-12 år gamle. Bakovervendt er spesielt viktig fra nyfødt til minst 4 års alder. Et barns kropp og toleranse for skader skiller seg fra en voksens, hodet er proposjonalt større hos en nyfødt enn hos en voksen og nakken er ikke ferdig utviklet og dermed svak. Skjelettet er mykere og bryst, ribbein og hofter beskytter ikke de indre organene på samme måte. Sitter man ikke i en bilbarnestol når ulykken vel er ute kan det bety veldig alvorlige skader.

Hva skal man så tenke på når man velger barnesikringsutstyr til barnet sitt?

- Utvalget av barnesikringsutstyr er stort, og det kan være vanskelig å orientere seg. Noen tommelfingerregler som kan være bra å følge er at et barn mellom 0 og 6 måneder alltid skal sitte i en bilbabystol, altså en bilstol spesielt beregnet til spedbarn. Når barnet har vokst ut av denne stolen er det en normal bilbarnestol som gjelder frem til barna er minst 4-5 år. En bakovervendt bilbarnestol er fem ganger sikrere enn en framovervendt stol, det anbefales at den brukes så lenge som overhodet mulig. Den største grunnen til at foreldrene slutter å bruke bakovervendt bilstol er at barna vosker og at man synes det virker som om de ikke får plass til beina. Et tips er da å plassere barnet i framsetet, hvor det er mulighet for å justere stolen og på denne måten få bedre plass. Deretter kan man bruke framovervendt bilbarnestol.

Hva kan vi fremdeles bli bedre på og hvilke råd vil du gi foreldre ute i trafikken?

- Dessverre slutter de fleste foreldre å bruke bakovervendt bilstol tidligere enn anbefalt, noe som er tvert imot all statistikk, fakta og anbefalinger hva gjelder trafikksikkerhet. Det handler først og fremst om manglende kunnskap hos foreldrene og det er derfor det er så utrolig viktig at vi arbeider for økt fokus på dette problemet ved å informere foreldre om sikkerhet for barn i bil. Vi gjør det for våre barns sikkerhet.

• Bedriftsinformasjon

• babybutikk
  • barn
  • e-handel
  • ehandel
  • jollyroom
  • sikkert i trafikken
  • trafikksikkerhet
  • barnesikringsutstyr
  • bilstol
  • bakovervendt bilstol

Om Jollyroom.no
Jollyroom.noJollyroom.seJollyroom.dkJollyroom.fi

Jollyroom.no tilbyr Nordens største utvalg innen barne- og babyprodukt. Vi har alt for barn mellom 0 til 12 år og et heldekkende utvalg for gravide.

Grunnleggerne bak Jollyroom har 18 års erfaring innen netthandel. Tidligere har vi blant annet bygget opp Komplett som er størst innen netthandel i Norden, med en omsettning på 5,2 mdkr NOK. Komplett ble tatt over av nye eiere i 2011.

Jollyroom ble etablert i 2010 og finnes i dag i Norge, Sverige, Danmnark og Finland. Vi har et søsterselskap som driver e-handel av sport-produkt i Norge; Fjellsport.no.

Jollyroom har et lager på 11300 m² og server fler enn 200 000 registrerte kunder. Målet vårt er å tilby deg som kunde beste mulige service, vi hjelper deg før og etter kjøpet ditt via e-post og telefon.

Vi er alltid intresserte av dine synspunkter, idéer eller forslag til forbedringer. Ikke nøl med å ta kontakt med oss ved spørsmål eller mer informarsjon. Vi lover at vi gjør vårt aller beste for at du skal finne det du søker hos oss.