Den tøffeste og mest robuste modellen i den ustoppelige Defender-familien  tar høy ytelse, luksus og kjøreegenskaper til et helt nytt nivå
Den tøffeste og mest robuste modellen i den ustoppelige Defender-familien tar høy ytelse, luksus og kjøreegenskaper til et helt nytt nivå

VI PRESENTERER DEFENDER OCTA. MESTEREN AV EKSTREM YTELSE PÅ OG UTENFOR VEIEN.

• Ny helt med høy ytelse: Nye Defender OCTA er den mest dynamiske Defender noensinne, med overlegne kjøreegenskaper og høy ytelse både på og utenfor veien
  • Robust luksus: Defender OCTA kan sammenlignes med en diamant – en sjelden kombinasjon av ekstrem robusthet og luksus – med et navn inspirert av jordens hardeste og mest ettertraktede mineral
  • Selvsikker tilstedeværelse: Nye Defender OCTA med sin imponerende tilstedeværelse og dristige design skiller seg ut i mengden, mens ny signaturgrafikk hyller bilens diamantlignende designuttrykk
  • Høy ytelse: Den kraftigste Defender noensinne har en 4,4-liters Twin Turbo mild hybrid V8 med 635 hk og opptil 750 Nm1 dreiemoment, og akselererer fra 0–100 km/t på bare 4 sekunder
  • Intelligent hjuloppheng: 6D Dynamics med pitch- og krengningskontroll og kraftige nyutviklede chassiskomponenter sørger for banebrytende ytelse på en lang rekke underlag under ulike forhold.
  • Dedikerte moduser: Helt ny OCTA Mode – den første performance-fokuserte terrengmodusen på en Defender – låser opp alle terrengegenskaper, med dedikerte blokkeringsfrie bremser og startsystem
  • Nyhet i Defender: Nye Performance-seter av svært slitesterke materialer i nye fargekombinasjoner er utstyrt med Body and Soul Seat-teknologi som omslutter forsetepassasjerene under kjøreturen
  • Eksklusivt utstyr: Nye Defender OCTA Edition One har nøye utvalgte spesifikasjoner for det første produksjonsåret, med nye, eksklusive lakkfarger og detaljer i Chopped Carbon Fibre
  • Dynamisk debut: Nye Defender OCTA har verdenspremiere og sin dynamiske debut under Goodwood Festival of Speed (11.–14. juli).
  • Kommer snart: Åpner for bestilling så snart de globale Defender Elements-arrangementene er gjennomført. Les mer på www.landrover.com/defender

Oslo, Norge – onsdag 3. juli 2024: Vi presenterer en ny helt for det originale britiske luksusmerket Defender: Nye Defender OCTA. Den tøffeste, mest kapable og luksuriøse modellen i den ustoppelige 4x4-familien tar kjøreegenskapene til Defender 110 til et helt nytt nivå.

OCTA-modellen drives av en 4,4 liters Twin Turbo mild hybrid V8-motor og er den mest ekstreme og kraftigste Defender noensinne, med 635 hk og opptil 750 Nm1 dreiemoment som muliggjør en akselerasjon fra 0–100 km/t på bare 4 sekunder. Kraftige nyutviklede chassiskomponenter med innovativ teknologi, inkludert 6D Dynamics-hjuloppheng, sikrer at bilens dynamiske kjøreegenskaper når nye høyder.

Eksteriøret er dristigere og tøffere enn noensinne, med et unikt designuttrykk. Kjørehøyden er hevet, bilen står bredere og hjulbuene er forlenget for en mer selvsikker tilstedeværelse. Nyutviklede støtfangere gir bedre innkjørings- og avkjøringsvinkler, mens den robuste understellsbeskyttelsen gir føreren selvtillit til å utforske mer i ujevnt terreng. Bilen kan også vade dypere enn noen andre Defender-modeller – med en vadedybde på opptil én meter.

Mark Cameron, Managing Director hos Defender, sier: «Med nye Defender OCTA har vi kunnet frigjøre hele potensialet til Defender. Det er selve definisjonen av overlegne kjøreegenskaper, og et bevis på hva vi kan oppnå ved å bruke de aller beste teknologiene og talentene i ingeniøravdelingen vår. Den kraftige V8-motoren, banebrytende 6D Dynamics-hjuloppheng, utsøkte finisher og unike detaljer gjør bilen både sjelden, utrolig tøff og svært ettertraktet.»

Navnet på nye Defender OCTA kommer fra det hardeste og mest ettertraktede mineralet på jorden – en diamant – og den oktaedriske formen bidrar til et unikt uttrykk og lang holdbarhet. Denne formen inspirerte også den nye signaturgrafikken på det nye flaggskipet fra Defender – sterk og bestandig, iøynefallende, sjelden og attraktiv.

Alle Defender OCTA har ny diamantgrafikk, inkludert en blank svart diamant i en maskinbearbeidet og sandblåst titanskive på hvert Signature Graphic-panel.

Den robuste luksusen til Defender OCTA fremheves av Defender OCTA Edition One, som er tilgjengelig i det første produksjonsåret. Denne modellen har nøye utvalgte spesifikasjoner, inkludert ny og eksklusiv Faroe Green-lakk med Khaki og Ebony UltrafabricsPU og sømløst 3D Knit-interiør, nye detaljer i Chopped Carbon Fibre og 20" smidde alufelger med et utvalg av terrengdekk eller spesialutviklede, avanserte terrengdekk.2

Enestående ytelse

Nye Defender OCTA tilbyr enestående ytelse. Den drives av en 635 hk 4,4-liters Twin Turbo mild hybrid V8-motor kombinert med en 8-trinns automat som tillater girskift mellom høye og lave gir uten å stoppe bilen, og er den kraftigste og mest ekstreme Defender noensinne. Nye Defender OCTA har en toppfart på 249 km/t med 22" alufelger og helårsdekk.

Med 750 Nm1 dreiemoment (opptil 800 Nm med Dynamic Launch Mode) tilpasset bilens enestående terrengegenskaper, kan nye Defender OCTA akselerere fra 0-100 km/t på 4,0 sekunder, med maks dreiemoment fra 1800 o/min til nesten 6000 o/min, for eksepsjonelle kjøreegenskaper.

Robust og utrolige kjøreegenskaper

De dynamiske kjøreegenskapene til nye Defender OCTA overgår alle tidligere Defender-modeller, med lanseringen av hydraulisk sammenkoblet 6D Dynamics-hjuloppheng for første gang på en Defender samt omfattende endringer av maskinvare og geometri. Den er utviklet for å være like morsom å kjøre på veien som i terrenget, uten kompromisser.

Defender OCTA er hevet med 28 mm og står 68 mm bredere, for overlegen bakkeklaring og stabilitet. For å sikre enestående trygghet og kontroll i alle typer terreng, med både optimal hjulartikulasjon i terrenget og redusert krengning på vei, inkluderer de nyutviklede opphengskomponentene både lengre og sterkere wishbones samt unike aktive dempere med separate akkumulatorer. Bilen har også oppgraderte 400 mm bremseskiver foran med Brembo-kalipere og det raskeste styreforholdet på en Defender noensinne, for umiddelbar, presis respons.

Et skreddersydd test- og utviklingsprogram med mer enn 13 960 tester, inkludert terrengegenskaper og kjøreegenskaper i høy hastighet, måtte spesialutvikles for Defender OCTA, ettersom teamet sto overfor kjøreegenskaper og robusthet som aldri tidligere har blitt utforsket.

Jamal Hameedi, Director of SVO hos JLR, sier: «Våre eksperter har oppnådd det umulige med Defender OCTA, og de siste tre årene har de jobbet utrettelig for å skape den mest kapable Defender noensinne – uansett underlag. Nyutviklede komponenter overalt i bilen sikrer at Defender OCTA er den perfekte følgesvennen for episke eventyr over hele verden.»

6D Dynamics-systemet er et avansert nettverk av hydraulisk sammenkoblede, kontinuerlig variable, semiaktive dempere for optimal pitch- og krengningskontroll, men bidrar også til enestående komfort og raffinement i Defender.

I ujevnt terreng sørger 6D Dynamics for bedre hjulartikulasjon og takler flere ekstreme hindringer, slik at kundene kan reise på eventyr med overlegen komfort.

Alle funksjonene i nye Defender OCTA – som automatisk kan registrere hvilket underlag det kjøres på og optimalisere de dynamiske innstillingene tilsvarende – låses opp via de oppgraderte kjøremodusene. I tillegg til standard Comfort Mode, leverer Dynamic Mode den ultimate performance-fokuserte kjøreopplevelsen på veien ved å justere bilinnstillingene for styring, gasspådrag og understell med ett trykk på den gjennomsiktige signaturlogoknappen på rattet.

Et langt trykk på samme knapp gir tilgang til OCTA Mode, den første dedikerte terrengmodusen på Defender med performance-fokus. Denne modusen er spesialutviklet for optimal kontroll og førertrygghet. OCTA Mode har også en Offroad Launch-modus for optimal akselerasjon på løst underlag. Og når den kombineres med de laveste trekkraftinnstillingene (TracDSC eller DSC deaktivert), aktiveres også en unik Offroad ABS-kalibrering for optimal bremsekraft på løst underlag.

For mer teknisk terrengkjøring, er Defenders utvalg av kjente Terrain Response-moduser lett tilgjengelig for føreren, med spesifikke kalibreringer for Sand, Mud and Ruts, Grass Gravel Snow og Rock Crawl – godt hjulpet av praktiske terrengfunksjoner som ClearSight Ground View3, slik at du kan se «gjennom» panseret på Defender og vise bilens eksteriør, inkludert understell og hjul, når du kjører.

Selvsikkert ytre

Defender OCTA har et nytt og dristig designuttrykk for imponerende tilstedeværelse og terrengfokus. Den er utstyrt med 33" dekk, de største som noensinne er montert på en serieprodusert Defender, inkludert Goodyear Advanced All-Terrain Tyre1, som er spesialutviklet for OCTA-modellen. Dette er gjort mulig med forlengede hjulbuer, som kompletterer det terrengoptimaliserte karosseriet med unikt grilldesign for økt luftstrøm under panseret, ny støtfanger bak og et Active Exhaust System med fire eksosrør, robust understellsbeskyttelse med understellsbeskyttelse foran i aluminiumslegering med Graphite finish og slepekroker foran og bak i Phosphor Bronze finish.

Fargepaletten til Defender OCTA inkluderer to nye, eksklusive premium metallic-lakk: Petra Copper og Faroe Green, sammen med Carpathian Grey og Charente Grey, mens alle Defender OCTA-modellene har kontrasttak og bakluke i Gloss Narvik Black. Kundene kan gjøre bilen enda mer personlig med valgfri Matte Protective Film for ekstra karosseribeskyttelse i krevende miljøer, og gi den et sofistikert uttrykk som fremhever den unike silhuetten og de flotte linjene.

Faroe Green er eksklusivt tilgjengelig på Defender OCTA Edition One, i tillegg til detaljer i Chopped Carbon Fibre. Dette er en unik finish, som inkluderer resirkulerte råmaterialer, og finnes på Defender-motivet på panseret, rundt luftinntakene på skjermene og panseret, i tillegg til forseteryggene og midtkonsollen i bilen.

Eksklusivt tilbehør til nye Defender OCTA fremhever designuttrykket og kjøreegenskapene, inkludert dobbelt hevet luftinntak som er spesialutviklet for denne bilen, med detaljer i Chopped Carbon Fibre, i tillegg til et monteringssett for vinsj for mer ekstreme terrengeventyr.

Engasjerende, omsluttende interiør

Defender OCTA skiller seg ut også innvendig. To svært slitesterke UltrafabricsPU-alternativer – 30 prosent lettere enn tradisjonelt skinn – er tilgjengelige. Dette er standard på Defender OCTA Edition One i totonet Khaki og Ebony, med 3D-Knit og minimalistisk, sømløs finish.

Standardinteriøret i Defender OCTA er Burnt Sienna Semi-Aniline skinn, med Kvadratmateriale i Ebony. Alternativt kan alle Defender OCTA spesifiseres med Ultrafabrics PU i Light Cloud og Lunar, eller Semi-Aniline skinn i Ebony.

De helt nye Performance-setene i Defender OCTA har bedre sidestøtte og integrerte nakkestøtter. Defenders nære tilknytning til musikk fremheves med omsluttende Body and Soul Seat-lydteknologi – tilgjengelig for første gang i Defender.

Body and Soul Seat er utviklet i samarbeid med musikkekspertene hos SUBPAC og Coventry University, slik at fører og forsetepassasjer både kan føle og høre musikken best mulig. Du kan velge mellom seks velværeprogrammer, slik at passasjerene kan slappe av eller for å forbedre de kognitive evnene under kjøring – alt ettersom hva de foretrekker.

Defender OCTA åpner for i juli måned med veiledende pris fra kr. 3.309.900 (inkl. frakt og leveringsomkostninger lev. Oslo). Nye Defender OCTA Edition One er tilgjengelig i det første produksjonsåret, med veiledende pris fra 3.545.900 (inkl. frakt og leveringsomkostninger Oslo). Den nye helten med høy ytelse vil gjøre sin offentlige og dynamiske debut under Goodwood Festival of Speed 2024 fra 11.–14. juli.

SLUTT

Merknader til redaktøren

1800 Nm kombinert motor/mild hybrid med Dynamic Launch Mode. 750 Nm-sertifisert.

2Avansert terrengdekk varierer avhengig av marked

3 ClearSight GroundView er avhengig av 360 Surround Camera. Bildet er kun ment for illustrasjonsformål. Kontroller omgivelsene for sikkerhets skyld. Ekstrautstyr. Avhengig av lokale lover og regler. ClearSight innvendig bakspeil – hvis brukere med bifokale eller progressive briller ikke kan justere fokus på det digitale ClearSight-bildet, kan de gå tilbake til vanlig speilmodus når som helst.

Om Defender

Defender omfavner det umulige. Alle modeller i Defender-familien er utviklet med tanke på kundene, med attraktivt design og enestående kjøreegenskaper. En moderne helt som respekterer fortiden, men som samtidig forutser fremtiden.

Modellene 90, 110 og 130 har opptil åtte seter, tilpasset kundenes ønsker og behov.

Som en del av vår visjon om moderne luksus gjennom design, er Defender 110 tilgjengelig som en Plug-in hybrid.

Defender Hard Top betyr business, mens 90 og 110 leverer profesjonelle kjøreegenskaper.

Defender har støttet frihet siden 1948, og støtter i dag humanitært arbeid og konservering i samarbeid med det internasjonale forbundet av Røde Kors og Røde Halvmåneforeninger samt Tusk Trust.

Defender-merket støttes av Land Rover – et pålitelig bilmerke bygget på 75 års ekspertise innen teknologi og verdensledende terrengegenskaper.

Defender er designet og utviklet i Storbritannia og selges i 121 land. Modellen tilhører JLR-merket sammen med Range Rover, Discovery og Jaguar.

Viktige merknader
JLR forsøker hele tiden å forbedre spesifikasjoner, design og produksjon av sine biler, deler og tilbehør. Selv om det legges ned en stor innsats i produksjonen av oppdaterte produkter og spesifikasjoner, kan ikke dette dokumentet anses som en feilfri veiledning for Land Rovers produkter og tjenester, og utgjør heller ikke et salgstilbud for en bestemt bil, del eller tilbehør. Alle tall er produsentens estimater.

Om Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rovers Reimagine-strategi leverer en bærekraftig visjon for moderne luksus gjennom design.

Vi transformerer virksomheten til netto nullutslipp i hele forsyningskjeden, produkter og operasjoner innen 2039. Vi har satt opp et veikart som vil redusere utslippene på tvers av egen virksomhet og verdikjeder innen 2030 gjennom godkjente, forskningsbaserte mål. Elektrifisering er sentralt i denne strategien og innen slutten av tiåret vil våre modeller Range Rover, Discovery, Defender tilby minst én helelektrisk modell, mens Jaguar vil være helelektrisk.

Vi er et britisk selskap med to designsentre og tekniske anlegg, tre bilfabrikker, et motorproduksjonssenter og et senter for batterimontering i Storbritannia. Vi har også bilfabrikker i Kina, Brasil, India, Østerrike og Slovakia, samt syv teknologisentre over hele verden.

Jaguar Land Rover er et heleid datterselskap av Tata Motors Limited, en del av Tata Sons.