Verdens flotteste bil er en Range Rover Velar

Verdens flotteste bil er en Range Rover Velar

Range Rover Velar har nettopp vunnet tittelen World Car Design of the Year, eller oversatt til norsk, verdens flotteste bil.

Jaguar Land Rover er dyktige på design.

Nyttårsfyrverkeriet var knapt ryddet opp før Land Rovers sjefdesigner Gerry McGovern ble kåret til Designer of the Year under Festival Automobile International i Paris.

Og nå er turen kommet til bilen han designet. I forbindelse med bilutstillingen i New York mottok nemlig Range Rover Velar prisen som verdens flotteste bil – eller World Car Design of the Year.

Men dette er ikke første gang Jaguar Land Rover mottar priser for ekstraordinært design. Tidligere har både Jaguar F-TYPE, Range Rover Evoque, og i fjor, Jaguar F-PACE, mottatt prisen som World Car Design of the Year. Og dette året var intet unntak.

I forbindelse med overrekkelsen av denne prestisjefylte prisen, sa Prof. Dr. Ralf Speth, CEO hos Jaguar Land Rover, følgende:

«At F-TYPE, Evoque, F-PACE og nå Range Rover Velar vinner World Car of the Year Design Award, betyr mye for oss. Jeg er beæret, og jeg ønsker å takke alle jurymedlemmer for deres tillitog støtte til Jaguar Land Rover-teamet».

Range Rover Velar konkurrerte mot Volvo XC 60 og Lexus LC 500 i finalen. Men juryen, bestående av 82 medlemmer fra 24 land, valgte altså Range Rover Velar som den flotteste av de tre.

Range Rover Velar ble lansert i fjor, og har fått navnet etter Range Rovers konseptbil fra slutten av 1960-tallet. Velar ligger mellom Range Rover og Range Rover Sport i produktrekkefølgen, og er tilgjengelig med seks ulike motorvarianter. Fra en økonomisk 180 hk dieselversjon til en potent 3,0 liter V6 bensinmotor med 380 hk.

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.