JLR presenterer «Rover», robothunden som tjener og beskytter ved hjelp av AI

JLR presenterer «Rover», robothunden som tjener og beskytter ved hjelp av AI

• Robothunden blir JLRs nyeste medhjelper under batteritestingen før lanseringen av Range Rover Electric
  • «Rover» patruljerer produksjons- og testanlegget for elbiler i Coventry opptil 24 ganger daglig:
    • kontrollerer kontinuerlig at høyteknologisk utstyr fungerer som det skal, slik at ingeniørene kan bruke verdifull tid på vedlikehold
    • evaluerer raskt testbatteritemperaturer for å øke miljøsikkerheten
  • Bruk av avansert robotikk er en del av JLRs bredere investering på £ 18 milliarder i Reimagine-strategien

Oslo, Norge, 12. september 2024: JLRs produksjons- og testanlegg for elbiler i Coventry – som spiller en viktig rolle i luksusbilprodusentens plan om å elektrifisere alle sine bilmerker innen 2030 – har fått en ny medhjelper i robothunden «Rover».

I et komplekst og energitett miljø med tusenvis av ressurser som krever konstant overvåkning, er Rovers rolle som vakthund av avgjørende betydning for JLR og deres menneskelige kolleger. Robothunden Rover sparer dem for verdifull tid ved å oppdage potensielle operasjonelle problemer og slitasje på utstyr i en tidlig fase, noe som sikrer at testing og utvikling fortsetter som planlagt før lanseringen av Range Rover Electric.

Akkurat som en vanlig vakthund har «Rover» sitt eget hundehus på anlegget, der den lader 50 volts batteriet mellom skiftene. I motsetning til en vanlig hund kan Boston Dynamics-roboten brukes døgnet rundt, og blir ikke distrahert av høye lyder, uvanlige syn eller lukt.

Rover er helautomatisk og følger en rekke forhåndsinnstilte ruter. Den utfører opptil 24 patruljer hver dag og natt, og bruker AI til å åpne dører, gå opp trapper og navigere i områder med mye trafikk. Rover utfører kontinuerlige målinger, inspiserer ventiler og maskiner og eliminerer risikoen for menneskelige feil. Dermed kan ingeniørene konsentrere seg om å analysere Rover-resultatene for mer innsiktsfulle forretnings- og vedlikeholdsprognoser eller utføre reparasjoner.

Robothunden utfører oppgavene sine med bravur takket være naturlig fingerferdighet i de fire bena og robotarmen. Disse blir i sin tur optimalisert av de avanserte innebygde sensorene – som «hører» potensielle gasslekkasjer som ellers ikke ville blitt registrert av menneskelige ører. I tillegg bruker «Rover» termiske sensorer til å evaluere batteritemperaturen raskt, noe som sikrer at ingeniørene trygt kan fortsette arbeidet.

Gonzalo Ejarque-Rinaldini, PhD Automation and Robotics hos JLR, sier: «Nøkkelen til JLRs Reimagine-strategi er et kontinuerlig samarbeid med bransjens smarteste hoder, som utvikler avanserte robotløsninger til fordel for kundene våre.

Samarbeidet med Boston Dynamics er nøkkelen til at ingeniørene våre kan jobbe både tryggere og smartere. Dette er viktig for å kunne realisere vår ambisjon om å elektrifisere merkene Range Rover, Defender, Discovery og Jaguar innen 2030, samtidig som de sikrer at bilene som ruller av produksjonslinjen har den aller beste batteriteknologien for elbiler.»

Robothunden Rover fra Boston Dynamics utfører allerede viktige oppgaver i JLRs produksjons- og testanlegg i Lyons Park, og JLR utforsker nå fremtidige bruksscenarioer for en flåte av robothunder i sine andre produksjons- og testanlegg over hele verden. Dette inkluderer fabrikken i Solihull, der forberedelsene til lanseringen av Ranger Rover Electric er godt i gang. Det er også her Jaguar vil starte en ny og spennende æra som et rent elektrisk moderne luksusmerke. Den første bilen vil være en 4-dørs GT – den kraftigste og mest bærekraftige Jaguaren noensinne – med en rekkevidde på ca. 700 km og priser fra £ 100 000.

JLRs investering i robotikk er en del av luksusbilprodusentens bredere investering på £ 18 milliarder i Reimagine-strategien, og Lyons Park har allerede tatt i bruk roboter for plasmarengjøring. Disse robotene spiller en viktig rolle ettersom de fjerner mikroskopiske støvpartikler fra battericellene før de limes.

SLUTT

Om JLR

JLRs Reimagine-strategi er en bærekraftig visjon av moderne luksus gjennom design.

Vi er et britisk selskap med to designsentre og tekniske anlegg, to bilfabrikker, et motorproduksjonssenter og et senter for batterimontering i Storbritannia. Vi har også bilfabrikker i Kina (et prosjektsamarbeid), Slovakia, Østerrike (kontraktsproduksjon med Magna Steyr), India (kontraktsproduksjon med Tata Motors Ltd) og Brasil, samt syv teknologiknutepunkter over hele verden.

JLR er et heleid datterselskap av Tata Motors Limited, en del av Tata Sons.

Om Boston Dynamics

Boston Dynamics er verdensledende innen utvikling og distribusjon av autonome roboter som takler selv de mest krevende industrielle utfordringene. Våre roboter er utstyrt med avansert mobilitet, fingerferdighet og intelligens, noe som muliggjør automatisering i ustrukturerte eller vanskelig tilgjengelige områder – fra produksjonsanlegg, kraftverk og byggeplasser til lagre og distribusjonssentre. Vi har tre roboter i porteføljen vår: Spot®, en firbent robot som utfører industrielle inspeksjoner for ressursstyring i bedrifter, Stretch®, en logistikkrobot som for tiden brukes på lagre og sorteringssentraler, og Atlas®, vår humanoide robot som for tiden er under utvikling. Les mer om Boston Dynamics og våre teknologiene på www.bostondynamics.com.

Medianettsted:

Sosiale medier:

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/jaguar-land-rover_1

X: https://twitter.com/JLR_News

Is this description aligned with Jaguar brand team?

Om Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rovers Reimagine-strategi leverer en bærekraftig visjon for moderne luksus gjennom design.

Vi transformerer virksomheten til netto nullutslipp i hele forsyningskjeden, produkter og operasjoner innen 2039. Vi har satt opp et veikart som vil redusere utslippene på tvers av egen virksomhet og verdikjeder innen 2030 gjennom godkjente, forskningsbaserte mål. Elektrifisering er sentralt i denne strategien og innen slutten av tiåret vil våre modeller Range Rover, Discovery, Defender tilby minst én helelektrisk modell, mens Jaguar vil være helelektrisk.

Vi er et britisk selskap med to designsentre og tekniske anlegg, tre bilfabrikker, et motorproduksjonssenter og et senter for batterimontering i Storbritannia. Vi har også bilfabrikker i Kina, Brasil, India, Østerrike og Slovakia, samt syv teknologisentre over hele verden.

Jaguar Land Rover er et heleid datterselskap av Tata Motors Limited, en del av Tata Sons.

Jaguar Land Rover Norge