Jaguar oppdaterer I-PACE med kunnskap fra racerbanen

Jaguar oppdaterer I-PACE med kunnskap fra racerbanen

Jaguar gir I-PACE-kundene en tidlig julegave i form av gratis programvareoppdatering på den prisbelønte helelektriske modellen, noe som blant annet gir økt rekkevidde.

Jaguars ingeniører har brukt avansert teknisk kunnskap fra Jaguar I-PACE eTROPHY-racingserien til å optimalisere batteri- og varmestyringen samt momentfordelingen på AWD-systemet for å øke effektiviteten til den helelektriske drivlinjen.

Jaguar skapte overskrifter i 2018 da de opprettet I-PACE eTROPHY-serien, verdens første internasjonale helelektriske racingserie for produksjonsbiler. Dette styrker Jaguars forpliktelse til helelektrisk racing og teknisk ekspertise for å utvikle fremtidens elbiler som en del av «Race to Innovate»-visjonen. Racingserien bruker den helelektriske SUV-en under ekstreme kjøreforhold, og den første sesongen var viktig for å lære mer om holdbarheten og varmesystemene til batteriet og momentfordelingen på AWD-systemet.

For å optimalisere kundeopplevelsen har Jaguars ingeniører også analysert data fra over 80 millioner km med bilkjøring over hele verden. Alle elementer med hensyn til bilens ytelse er nøye analysert slik at systemene yter optimalt og mest mulig effektivt.

Stephen Boulter, I-PACE Vehicle Engineering Manager, sier: «Jaguar I-PACE eTROPHY har generert store datamengder som vi skal analysere, og kunnskapen
fra racerbanen blir nå implementert på kundenes biler slik at de får enda bedre kjøreopplevelser. De nye programvareoppdateringene gir drivlinjens styresystemer økt effektivitet og gir I-PACE-førerne muligheten til å kjøre enda lenger på én enkelt lading uten å måtte endre på maskinvaren. Dette er virkelig et bevis på at bilen blir bedre med alderen».

Den firehjulsdrevne I-PACE er Jaguars første helelektriske bil med en rekkevidde på opptil 470 km på én enkelt lading med 90 kWh-litiumionbatteriet (WLTP-syklus). Selv om den nye programvareoppdateringen ikke endrer den offisielle rekkevidden, vil kunnskapen fra eTROPHY-analysen gi kundene opptil 8 % økt rekkevidde avhengig av bruk, noe som tilsvarer 20 km ekstra rekkevidde.

Endringene fra eTROPHY-racingserien inkluderer:

• Firehjulsdrift (AWD): Endringer på momentfordelingen mellom motorene foran og bak leverer økt effektivitet under kjøring med ECO-modus. Systemet vil fortsatt levere permanent AWD.
  • Temperaturstyring: Forbedringer av varmestyringen utnytter Active Vanes-systemet enda bedre, og lukker vanes oftere for å optimalisere aerodynamikken.
  • Batterikapasitet: Oppdateringene lar batteriet kjøre på lavere ladestatus enn tidligere uten at dette påvirker kjøreegenskapene, holdbarheten eller ytelsen.

Andre endringer fra dataanalysen inkluderer:

• Regenerativ bremsing: Bilens bremser regenererer energi mer effektivt ved høy ladestatus, og energigjenvinningen har økt ved lavere hastigheter for å optimalisere effektiviteten og rekkevidden.
  • Beregning av rekkevidde: Endringer av algoritmen for beregning av rekkevidden leverer mer nøyaktig og konsekvent beregning av bilens rekkevidde samtidig som det legges mer vekt på førerens kjørestil.

Jaguar Land Rover forhandlerne vil kontakte sine I-PACE kunder for nærmere informasjon og tidspunkt for gratis programvareoppdatering. Den omfattende endringen inkluderer også forbedret trådløs programvareoppdatering (SOTA). Når den nyeste programvaren er installert vil flere elektroniske moduler motta trådløse oppdateringer, noe som skaper bedre kundeopplevelser.

Det toppmoderne 90 kWh-litiumionbatteriet i I-PACE leverer sportsbilytelse med 0-100 km/t på 4,8 sekunder, 470 km rekkevidde (WLTP-syklus) og 0-80 % lading på 40 minutter (100 kW DC).** Hjemmelading med AC-veggboks (7 kW) lader bilen fra 0-80 % på litt over 10 timer.

Jaguar I-PACE er en performance-SUV og Jaguars første helelektriske modell med priser fra 649.900kr i Norge. Konfigurer din Jaguar på:https://www.jaguar.no/i-pace/bygg-din-i-pace

* For å oppnå opptil 20km økt rekkevidde er det en rekke avgjørende faktorer som må være optimale som f.eks. State of Charge, batteritemperatur o.l..

** WLTP er kun ment for sammenligning. Reelle tall og ytelsesdata for elbil kan variere etter kjøring og miljø.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2018 Jaguar Land Rover sold 592,708 vehicles in 128 countries.

We support around 260,000 people through our retailer network, suppliers and local businesses. At heart we are a British company, with two major design and engineering sites, three vehicle manufacturing facilities and an engine manufacturing centre in the UK. We also have plants in China, Brazil, India, Austria and Slovakia.

Our innovation is continuous: we will spend in the region of £4 billion this year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer the latest diesel and petrol engines.