Jaguar markerer sportsbilens jubileum med sin siste F-TYPE

Jaguar markerer sportsbilens jubileum med sin siste F-TYPE

• Den siste F-TYPE innlemmes i den offisielle Jaguar Heritage-kolleksjonen – 50 år etter produksjonen av den siste E-TYPE
  • Jaguar Daimler Heritage Trust (JDHT) legger den siste coupé og convertible til samlingen av ikoniske biler basert på merkets rike tradisjoner
  • Jaguar gjør seg klar for en helelektrisk æra fra 2025

Oslo, Norge – 18. juni 2024: Den siste Jaguar F-TYPE-sportsbilen produsert på produksjonsanlegget i Castle Bromwich innlemmes i Jaguar Heritage-kolleksjonen – 50 år etter at den siste Jaguar E-TYPE kjørte av produksjonslinjen.

Den siste F-TYPE er en 5,0 liters V8 Convertible i Giola Green med svart tak og Tan Windsor skinninteriør – tilsvarende 5,3-liters V12 final E-TYPE Series III Convertible produsert i 1974 og registrert som HDU 555N.

Denne spesielle F-TYPE-modellen overleveres til Jaguars historieforvaltere – Jaguar Daimler Heritage Trust (JDHT). I likhet med forgjengeren E-T innlemmes også F-TYPE i den offisielle Jaguar Heritage-kolleksjonen, og bilen vil delta i en rekke spesielle arrangementer ogYPE aktiviteter senere i år.

Både F-TYPE og E-TYPE markerte produksjonsslutt nesten samme dag og begge står på terskelen til en ny og spennende æra. På samme måte som den siste E-TYPE i 1974 varslet lanseringen av den radikale Jaguar XJ-S, produseres også den siste F-TYPE når Jaguar er klar for en enda dristigere transformasjon – ledet av en unik firedørs elektrisk GT som vil avdukes i 2025.

Rawdon Glover, Managing Director, sier: «Den unike visjonen til Jaguars grunnlegger, Sir William Lyons, handlet alltid om å være fremtidsrettet, relevant og original. Dette har vært grunnlaget for Jaguar gjennom nesten hundre års utvikling av moderne britisk luksus.

I dag, når vi feirer vi F-TYPE og vår 75-årige historie med innovative Jaguar sportsbiler, gleder vi oss også til starten på en ny æra. Vi vil tenke nytt og ta Jaguar-merket til nye høyder ved å fokusere på økt kundenærhet og -engasjement, underbygget av vårt mål om å skape helt unike biler.»

F-TYPE ble først lansert som kabriolet i 2013 og var Jaguars første toseters sportsbil på nesten 40 år. Den mottok global anerkjennelse og ble kåret til World Car Design of the Year i 2013. Året etter debuterte coupé-modellen.

Totalt 87 731 F-TYPE-biler er produsert og vil fortsatt være tilgjengelig frem til begynnelsen av 2025. JDHT viser til at Jaguar produserte 72 528 E-Type, og avsluttet produksjonen med en spesialutgave bestående av 50 biler. Alle biler utenom én var svartlakkerte, mens den nest siste bilen var i fargen British Racing Green, som ble levert til en privat Jaguar-samler.

Begge bilene innlemmes i JDHT i Gaydon sammen med seriene XE, XF og XF Sportbrake, som også avsluttet produksjonen nylig.

SLUTT

Merknader til redaktøren

Om Jaguar
Jaguar vil forvandle seg til et helelektrisk luksusmerke innen 2025, med unikt uttrykksfulle biler definert av banebrytende teknologier og visjonært design. Unike biler.

Vi er allerede på vei mot elektrifisering, med et utvalg av elektriske hybrid- og helelektriske modeller. Dagens Jaguar-modeller omfatter helelektriske I-PACE Performance SUV, F-PACE performance-SUV, E-PACE kompakt performance-SUV, XE- og XF-sedaner, XF Sportbrake og F-TYPE sportsbil.

Jaguar er designet og utviklet i Storbritannia og selges i 117 land. Bilmerket tilhører JLR-merket sammen med Range Rover, Defender og Discovery.

Viktige merknader
JLR forsøker hele tiden å forbedre spesifikasjoner, design og produksjon av sine biler, deler og tilbehør. Selv om det legges ned en stor innsats i produksjonen av oppdaterte produkter og spesifikasjoner, kan ikke dette dokumentet anses som en feilfri veiledning for Land Rovers produkter og tjenester, og utgjør heller ikke et salgstilbud for en bestemt bil, del eller tilbehør. Alle tall er produsentens estimater.

Medianettsted: www.media.jaguar.com

Sosiale medier:

Facebook: http://www.facebook.com/Jaguar

Twitter: http://twitter.com/Jaguar @Jaguar

Instagram: http://instagram.com/Jaguar

YouTube: http://www.youtube.com/JaguarCars

Om Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rovers Reimagine-strategi leverer en bærekraftig visjon for moderne luksus gjennom design.

Vi transformerer virksomheten til netto nullutslipp i hele forsyningskjeden, produkter og operasjoner innen 2039. Vi har satt opp et veikart som vil redusere utslippene på tvers av egen virksomhet og verdikjeder innen 2030 gjennom godkjente, forskningsbaserte mål. Elektrifisering er sentralt i denne strategien og innen slutten av tiåret vil våre modeller Range Rover, Discovery, Defender tilby minst én helelektrisk modell, mens Jaguar vil være helelektrisk.

Vi er et britisk selskap med to designsentre og tekniske anlegg, tre bilfabrikker, et motorproduksjonssenter og et senter for batterimontering i Storbritannia. Vi har også bilfabrikker i Kina, Brasil, India, Østerrike og Slovakia, samt syv teknologisentre over hele verden.

Jaguar Land Rover er et heleid datterselskap av Tata Motors Limited, en del av Tata Sons.