Alle IVECO Daily, IVECO Eurocargo og IVECO S-Way-serien er tilgjengelige i IVECOs modellutvalg og oppfyller EUs oppdaterte lovkrav i den generelle sikkerhetsforordningen (GSR*).

IVECOs nye sikkerhetssystem redder liv

EUs oppdaterte lovkrav i den generelle sikkerhetsforordningen (GSR*) trer i kraft 7. juli 2024, og det forventes at de kommer til å redde mer enn 25 000 liv og forhindre 140 000 ulykker frem til 2038.

Hele IVECOs modellprogram oppfyller disse kravene og gir mye bedre beskyttelse for fotgjengere, syklister og sjåfører. De nye sikkerhetsfunksjonene kommer til å hjelpe sjåførene med å unngå farlige situasjoner og på den måten redusere risikoen for ulykker og bidra til å redde liv.

Jørgen Andreassen har jobbet hos IVECO i mer enn 38 år og er selskapets mest erfarne testsjåfør i Europa. Han ønsker de nye sikkerhetstiltakene velkommen:

- IVECO har alltid hatt stort fokus på sikkerhet, og de mange nye funksjonene kommer virkelig til å utgjøre en forskjell for sikkerheten og bidra til å forebygge ulykker og redde liv, sier han.

Jørgen Andreassen har jobbet hos IVECO i mer enn 38 år og er selskapets
mest erfarne testsjåfør i Europa. Han ønsker de nye sikkerhetstiltakene
som IVECO implementerer i de nye kjøretøyene, velkommen.

IVECO Way-serien har nå avanserte førerassistentsystemer på nivå 2. De øker både sikkerheten og kjørekomforten betraktelig.

De mest avanserte førerassistentsystemene kan hjelpe sjåføren med både langsgående plassering og retningskontroll på lange turer. Highway Assist hjelper sjåføren å holde kjøretøyet midt i kjørefeltet ved å avdekke og korrigere avvik fra kjøreretningen ved hjelp av kameraer, Active Steering og Capacitative Hands-off Detection. Den adaptive cruisekontrollen med Stop&Go sørger for at kjøretøyet holder jevn hastighet og trygg avstand til kjøretøyet foran, og den kan også stoppe og starte kjøretøyet ved køkjøring.

- Det er veldig positivt for kundene våre at IVECO lanserer en omfattende sikkerhetspakke for hele IVECOs modellprogram, med informasjonssystem for blindsoner og myke trafikanter, tretthetsvarsling, intelligent hastighetsassistanse og alkolås, sier Andreassen.

I tillegg til disse avanserte sikkerhetsfunksjonene har IVECO også oppgradert den profesjonelle sikkerhetsrapporten og integrert taleassistenten IVECO Driver Pal i infotainmentsystemet. Det gjør at sjåføren kan styre ulike funksjoner med stemmen, noe som øker brukervennligheten og reduserer faren for at oppmerksomheten tas bort fra kjøringen.

Fakta om IVECOs sikkerhetssystemer

Alkolås (Alcohol Interlock): Dette systemet skal forhindre at sjåfører starter kjøretøyet når de har alkohol i systemet. Sjåføren må blåse i en alkomåler for å bekrefte at han/hun er edru før de kan kjøre kjøretøyet. (Alkolås er ikke et lovkrav for noen kjøretøy. Det er bare klargjøring med grensesnitt som er et lovkrav.)

Informasjonssystem for blindsoner (Blind Spot Information System): Dette systemet varsler sjåføren når det registrerer kjøretøy eller hindringer i blindsonen, som er det området sjåføren ikke kan se i speilene eller ved å se bakover.

System for informasjon ved igangkjøring (Moving Off Info System): Dette systemet gir sjåføren informasjon og advarsler når de er i ferd med å kjøre i gang. Det er ekstra nyttig for å forhindre utilsiktede manøvre som kan føre til kollisjoner eller andre ulykker.

Ryggevarsler (Reversing Detection): Dette systemet varsler sjåføren hvis det oppdager hindringer eller fotgjengere bak lastebilen når sjåføren rygger. Det bidrar til å forhindre ulykker ved rygging. På varebiler (Daily) varsler systemet med et signal, og hvis sjåføren ikke reagerer, bremser kjøretøyet automatisk. På IVECO Eurocargo og S-Way varsles sjåføren bare visuelt med et bilde i instrumentpanelet.

Føreroppmerksomhetsvarsling (Driver Drowsiness Attention Warning): Dette systemet overvåker sjåførens atferd og varsler hvis det oppdager tegn på at sjåføren er trøtt eller distrahert. Det kan redusere faren for ulykker som følge av at sjåføren blir trøtt.

Intelligent hastighetsassistanse (Intelligent Speed Assist): Dette systemet overvåker kjøretøyets hastighet og bruker informasjon fra GPS eller andre kilder til å varsle sjåføren hvis fartsgrensen overstiges. Det kan også begrense kjøretøyets hastighet automatisk for å overholde fartsgrensen.

Korrigerende styring / filsentrering (Corrective Steering / Lane Centering): Dette systemet bidrar til å holde kjøretøyet i riktig kjørefelt ved å korrigere styringen hvis sjåføren utilsiktet er i ferd med å forlate kjørefeltet. Dette er ekstrautstyr som kan bestilles, og det er ikke lovpålagt: Forventes å være i produksjon innen utgangen av 2024.

Adaptiv cruisekontroll Stop&Go (Adaptive Cruise Stop&Go): Dette systemet sørger for at kjøretøyet holder en forhåndsvalgt avstand til kjøretøyet foran, og det kan også stoppe og starte automatisk basert på trafikkflyten. Det reduserer behovet for manuell justering av hastigheten ved køkjøring. Denne funksjonen er ikke et lovkrav, men er ekstrautstyr som har vært tilgjengelig på IVECO Daily siden 2019. For Eurocargo og S-Way kan den bestilles fra november.

IVECO

IVECO er et merke som tilhører Iveco Group N.V. (EXM: IVG), og som utvikler, produserer og selger en rekke lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, terrengkjøretøy og kjøretøy som er egnet for alle karosserityper.

Selskapet innoverer og utvider produktporteføljen kontinuerlig, slik at alle kunder kan velge et kjøretøy som passer perfekt til oppgaven. Totaltilbudet er basert på sjåførens behov, slik at du får en god opplevelse med fokus på sikkerhet og komfort. En rekke avanserte digitale tilkoblingsaktiverte tjenester er utviklet for å gjøre det enklere for flåteeiere å administrere flåten på en effektiv måte ved hjelp av IVECOs komplette transportløsning.

IVECO arbeider for avkarbonisering ved hjelp av en flerenergitilnærming som inkluderer videreutvikling av teknologier basert på biometan, elektrisitet og brenselceller.

IVECO har seks fabrikker og syv forsknings- og utviklingssentre. Selskapet har 3500 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land, slik at du alltid kan få teknisk brukerstøtte uansett hvor du kjører din IVECO.

IVECO er i forkant av endringen ved å bidra til å transformere transportbransjen basert på et mål om å være en pålitelig partner og totalleverandør.