IVECO Stralis NP 460 hk - LNG

BioLNG EuroNet vil påskynde reduksjonen av karbonutslipp fra veitransport i Europa ved hjelp av LNG

KATOWICE – BioLNG EuroNet har kunngjort at selskapet ønsker å satse sterkere på LNG (liquefied natural gas) som drivstoff for veitransport i Europa med ny infrastruktur som skal sikre langsiktig bruk.

Konsortiumet, som består av Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe under varemerket IVECO Capital og Nordsol, skal hver stå bak separate aktiviteter som vil føre til flere enn 2.000 LNG-drevne lastebiler på veien, 39 LNG fyllestasjoner og oppbyggingen av en fabrikk for produksjon avbio-LNG i Nederland.

LNG fyllestasjonene vil utgjøre et pan-europeisk nettverk og vil bli bygd i Belgia, Frankrike, Tyskland Nederland, Polen og Spania. Stasjonene vil være lokalisert rundt 400 km fra hverandre på hovedkorridorene fra Spania til øst i Polen.

“LNG er et drivstoff med økende betydning for langtransportbiler og vil utgjøre en viktig energikilde i utviklingen av transportsektoren,” sier Istvάn Kapitάny, Executive Vice President, Shell Retail. “Shell forplikter seg til å tilby våre kunder energi med mindre karbonutslipp, og de nye LNG fyllestasjonene utgjør en viktig brikke i dette puslespillet. Jeg ser frem til at dette viktige nettverket av stasjoner skal ønske europeiske kunder velkommen i årene som kommer.”

“Dette programmet dekker fyllestasjoner, biodrivstoff-produksjon og underleverandører som alle er nødvendige for at progressive kunder skal investere i lastebiler, til tross for høyere startkostnader,” sier Jonas Nordh, Director Sustainable Transport Solutions hos Scania. “Mens LNG, som reduserer CO2-utslippene med inntil 20 prosent, er godt tilgjengelig idag, vil biogass, som reduserer CO2-utslippene med over 90 prosent, i økende grad vil bli blandet med naturgass etter hvert som biogass-produksjonen trappes opp.”

Pierre Lahutte, toppsjef hos IVECO, sier: “Dette prosjektet åpner mulighetene for en sømløs overgang til en sirkulær økonomi basert på å generere energi fra avfall. Dette muliggjør til og med negative utslipp av drivhusgasser og karbonfangst. Prosjektets finansiering gjør det mulig for oss å hjelpe kundene våre til å konvertere bilflåtene sine til LNG-drift gjennom konkurransedyktige finansierings- og leasing-planer gjennom IVECO Capital. Dette gjør det mulig å øke antall naturgassdrevne kjøretøy på europeiske veier og gjøre fremskritt mot en bærekraftig transportindustri.”

BioLNG-fabrikken vil produsere 3000 tonn bio-LNG i året og vil benytte biogass produsert fra organisk avfall. Gassen vil bli solgt til sluttbrukere via LNG-nettverket.

Ved å gjøre bio-LNG tilgjengelig vil LNG kunne være den fremtidige energikilden for den store transportsektoren,” sier Jerom van Roosmalen, en av grunnleggerne av Nordsol. “Nordsol har besluttet å gjøre bio-LNG lett tilgjengelig som et rent og sikkert avansert biodrivstoff som er bredt tilgjengelig til en fornuftig pris. Vårt bio-LNG-konsept er bygd rundt denne visjonen, og vi ser frem til å rulle ut denne ekspansjonen sammen med våre partnere i konsortiumet.”

BioLNG EuroNet har en ambisjon om en betydelig forsterkning av LNG som et drivstoff innenfor veitransport i Europa i fremtiden.

Merknader til redaksjonene

• BioLNG Euronet prosjektet fører sammen viktige utøvere på det europeiske marked: Shell, DISA, Nordsol, Scania og IVECO. Disse prosjekt-partnerne har som mål å hjelpe EU i å nå målet om en 60% reduksjon av CO2-utslippene til 2030, ved å utløse langsiktig dekarbonisering av tungtransport over hele kontinentet.
  • Bio-LNG-fabrikken som skal bygges I Nederland, vil omdanne biogass fra organist avfall til biologisk avledet LNG (bio-LNG). Bruk av smarte og innovative, patenterte teknologier kombinert med finansiell støtte og stabil omsetning av bio-LNG vil gjøre Nordsols posisjon unik. Dette gjør det mulig for Nordsol å bygge og drive sin egen bio-LNG-produksjon sammen med produksjons-partnere av biogass på bakgrunn av et solid forretnings-rammeverk.
  • 2.000 nye LNG-drevne tunge lastebiler vil bli leaset til sluttbrukerne gjennom en konkurransedyktig finansiering og lastebilløsninger for å redusere kundenes kostnader. Kun ekstrakostnadene for LNG-drevne tunge lastebiler sammenlignet med tilsvarende diesellastebiler vil bli finansiert på denne måten. De gjennomsnittlige støtteberettigede kostnadene for en tung LNG-drevne lastebil er begrenset til maksimalt € 30.000 pr. kjøretøy.
  • Energi-tettheten i bio-LNG betyr at lastebilene kan kjøre lengre distanser og er bedre tilpasset behovet til transportørene nå og i fremtiden. Gjennom bruk av industrielt organisk avfall som ressurs vil CO2-utslippene bli mye lavere enn CO2-utslipp fra tradisjonelt drivstoff. Bio-LNG er vesentlig når det gjelder å oppnå en langsiktig dekarbonisering av veitransport-sektoren i Europa til 2030. Bio-LNG eliminerer praktisk talt svovelutslipp og innebærer dessuten reduksjon av NOx og partikkelutslipp.
  • Hvert konsortium-medlem i BioLNG EuroNet vil motta 20% finansiering av kostnadene til sine forpliktelser fra EU.
  • EU-støtten til konsortium-medlemmene i BioLNG EuroNet skjer innenfor det europeiske nettverket (CEF) for transport-sektoren.
  • EU-direktivet 2014/94/EU fra EU-parlamentet og EU-rådet datert 22. oktober 2014 om distribusjons-infrastruktur for alternative drivstoffer definerer et felles rammeverk av tiltak for infrastruktur og reduksjon av transportens miljøpåvirkning. Direktivet fastsetter minimumskrav for oppbygging av alternativ drivstoff-infrastruktur, inklusive LNG (Liquefied Natural Gas) og CNG (Compressed Natural Gas).
  • For mer informasjon om BioLNG EuroNet. se konsortiumets webside: https://biolngeuronet.eu/

IVECO er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Mercato Telematico Azionario, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). IVECO utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.