Tromsø kampsportklubb. Foto: Andreas Danielsen

Disse mottar støtte fra Ishavskraftfondet i 2021

Ishavskraft har i samarbeid med Troms og Finnmark idrettskrets etablert Ishavskraftfondet til barne- og ungdomsidrett. Årets tildeling er på 200 000 kr. Midler fra fondet kan gis til oppstart av nye idretter, innkjøp av utstyr, leie av anlegg og idrettsarrangement. Kriterier har blitt utformet av Ishavskraftfondet i samarbeid med Troms og Finnmark idrettskrets.

Midlene tildeles tiltak som gir klare føringer i forhold til et eller flere av følgende punkter:

• Gi aktivitetstilbud til barn og ungdom

• Presentere noe nytt, annerledes og kreativt

• Ha i seg involvering og medvirkning fra de unge selv

• Kunne gjennomføres i andre idrettslag, eller i samarbeid med andre organisasjoner

• Fange opp barn og ungdom som ikke deltar i tradisjonelle idretter.

Det gis ikke midler til reiser og opphold, eller bygging av anlegg.

Ishavskraftfondet har mottatt 40 godkjente søknader i årets søknadsrunde. Ishavskraft har i samarbeid med administrasjonen til Troms og Finnmark idrettskrets valgt ut kandidater som tildeles støtte.

Tildelingen ble fordelt på 11 idrettslag med ulike tiltak og med geografisk spredning i Troms og Finnmark fylke. Disse mottar støtte fra Ishavskraftfondet i 2021:

Lakselv motorklubb

Pia og Hilde. Foto: Mariann M. Josefsen

Lakselv motorklubb ønsker å tilby utlån av crossykler til barn i alderen 6-12 år, med tilhørende sikkerhetsutstyr. Motocross er en fantastisk aktivitet til barn og unge som ikke passer inn i de "vanlige" barneidrettene og barnet opplever mestring på egne ferdigheter, samt vil tilhøre et godt og inkluderende miljø bestående av både barn og voksne. Klubben ønsker å inkludere barn som ikke kommer fra ressurssterke familier. De søker derfor om midler til sykkel og utstyr, slik at de får inkludert barn fra familier som ikke har råd til egen sykkel eller selv kan gjøre vedlikehold av sykkel. Ishavskraftfondet ønsker å hjelpe klubben et steg mot drømmen om motocross for alle, og tildeler de 30 000 kr. til innkjøp av lånesykkel med tilhørende sikkerhetsutstyr.

Vardø Skytterlag

Foto: Vardø Skytterlag

Om to år er Vardø Skytterlag 160 år, noe som gjør de til Vardøs eldste forening. Samholdet mellom de eldste på 85 år og de yngste på 10 år er godt og de trener side om side med hverandre. Skytterlaget har investert i en 12 meters container der de yngste skytterne skyter. Containeren mangler skivetrekket som skal stå å heise skivene opp og ned før og etter skyting. Ishavskraftfondet ønsker å være med på spleiselaget slik at de kan få kjøpt inn skivetrekket. Vi tildeler Vardø Skytterlag 25 000 kr. til formålet.

Kaldfarnes skøyteklubb

Foto: Kaldfarnes skøyteklubb

Kaldfarnes skøyteklubb skal arrangere skøytesportens dag. De arrangerer i denne forbindelse skøytekurs for barn og ungdom, i samarbeid med barne- og ungdomskolen. Etter endt kurs vil barn og ungdom tildeles skøyteknappen. Klubben ønsker å bruke midlene på innkjøp av skøytemerker, rigging, brøyting av bane, samt enkel servering. Kostnader for trenerressurser betales av klubben selv. Vi håper dette er med på å bidra til at flere barn og ungdom får oppleve mestring på isen og at de får prøvd ut skøytesporten. Vi ønsker derfor å bidra med 5000 kr. fra Ishavskraftfondet til dette tiltaket.

Harstad ishockeyklubb

Foto: Harstad ishockeyklubb

Harstad ishockeyklubb tilbyr utlån av hockeyhjelmer, halsbeskytter og hockeykøller til barn som vil drive med ishockey. Gjennom denne fantastiske skøytevinteren har de hatt stor tilstrømming av eldre jenter og gutter i alderen 12 til 16 år som de dessverre ikke har kunnet tilby utlånsutstyr til. De ønsker derfor å gå til innkjøp av utstyr i størrelser som er egnet for disse aldersgruppene. Dette ønsker Ishavskraftfondet å bidra til skal skje, og tildeler derfor klubben 15 000 kr. til innkjøp av nytt utlånsutstyr.

Tromsø Salsaklubb

Ingvild-Sophie tar en dans i sola. Foto: Gunnar Albrigtsen

Tromsø Salsaklubb skal starte opp med dans/aktivitet for barn fra høsten 2021 og i den anledning søker klubben om midler til utstyr. Tromsø Salsaklubb er en lokal klubb i Tromsø som drives på frivillig basis, det vil si all inntekt går til leie av lokalet og vedlikehold. Alle instruktører og ildsjeler i klubben jobber uten lønn, gleden av å spre dans er deres belønning. Klubben ønsker å gi et tilbud til alle barn, spesielt de som ikke deltar i tradisjonelle idretter. De ønsker spesielt å inkludere de som ikke har så gode forutsetninger økonomisk og barn fra alle kulturer. Klubben har ikke hatt tilbud til barn tidligere og har behov for å handle inn en del utstyr til oppstart av dette. En av instruktørene har gjennomført Aktivitetsleder-kurs for barn høsten 2020 og gleder seg til å starte opp med dans for barn. Ishavskraftfondet håper at dette blir et bra tilbud for barn som liker å danse, og tildeler klubben 10 000 kr. til innkjøp av utstyr.

Tromsø Tennisklubb

Foto: Tromsø Tennisklubb

Tromsø Tennisklubb er en klubb i vekst som ønsker flere barn og unge velkommen i klubben. I år feirer klubben 100 års jubileum, og ønsker at flere kan få øynene opp for den flotte tennissporten. Klubben er Norges nordligste tennisklubb og den eneste i Troms og Finnmark. Klubben har 340 medlemmer der omentrent 90 er barn og unge. Klubbens verdier er inkludering, idrettsglede og respekt. Klubben ønsker at flere barn og unge, som kanskje ikke finner seg til rette i lagidretter, skal få teste ut tennis. De søkte derfor om midler fra Ishavskraftfondet til å gjennomføre lavterskel-arrangement for barn og unge der de får prøve tennis under kyndig veiledning via kortere introduksjonskurs, via sommerskole og via å bidra inn i kroppsøvingstimene i barne- og ungdomsskolen. Klubben sørger for nødvendig utstyr, utdannede trenere og hallfasiliteter. Vi håper tennisklubben med dette skaper ny aktivitet for barn og unge, og tildeler derfor klubben 20 000 kr. til tiltakene.

Finnsnes IL Allianse

Foto: Lena Sørensen

Åpen Idrettspark 2021 er et gratis tilbud for barn og ungdom i alderen 6-15 år. Idrettslaget planlegger å holde Finnsnes Idrettspark åpen mandag til fredag fra kl. 1100-1600, de første to ukene etter skoleslutt og de to siste ukene før skolestart. De vil ta kontakt med voksenopplæringa lokalt slik at man kan nå foresatte som ikke forstår norsk. Anlegget har både klubbhus, fotballbaner, turnhall, en liten klatrevegg og mange flotte muligheter for frilek. Beliggenheten gjør det også mulig for turer til både hav og fjell. Idrettslaget ønsker å gi barna et tilholdssted hvor de kan møte nye venner på kryss av skolested, idrettslag og idrettsgren. Til å drive tilbudet engasjeres ungdom i alderen 15-18 år. For deres del blir dette en givende sommerjobb som vil gi mange fine erfaringer. Ishavskraft håper Finnsnes IL med dette gir mange barn og ungdom noe meningsfullt å gjøre i ferien. Idrettslaget tildeles 20 000 kr. til tiltaket Åpen Idrettspark.

Tromsø Idrettslag

Foto: TIL

Tromsø Idrettslag søkte om midler til sitt sommerarrangement, "Sommer i Lerøyhallen". Dette er et tilbud til barn og ungdom i sommerferien og strekker seg over seks uker. Det er aktivitet hver mandag, onsdag og fredag. Mandag og onsdag, er det tilbud om variert aktivitet i Lerøyhallen. På fredager tilbyr de aktivitet andre steder i byen. Tromsøbadet (to fredager), Klatresenteret (to fredager), samt grilling. Idrettslaget ønsker å tilby denne sommeraktiviteten gratis til barn og ungdom som blant annet kommer via Bymisjonen, Idrettsrådet, Nav, Krisesenteret og Kreftforeningen. Øvrige deltagere betaler en viss egenandel per uke og da er aktivitet alle tre dager + mat på onsdager inkludert. Tiltak som gir barn fra alle bakgrunner mulighet til å delta, synes vi er et viktig tiltak å støtte opp om. Tromsø Idrettslag tildeles derfor 30 000 kr. til «Sommer i Lerøyhallen».

Grovfjord Idrettslag

Foto: Grovfjord Idrettslag

Grovfjord Idrettslag har som målsetning at barn og unge skal få prøve mange ulike idretter og aktiviteter i løpet av barne- og ungdomsårene. Ikke for at ungene nødvendigvis skal bli "best i verden", men fordi de skal kunne vite om og delta i aktiviteter senere i livet. Grovfjord har nå lyst til å tilby klatring til de som faller utenfor ordinære idretter. Deres samarbeidsklubber Bjerkvik IF og Santor IF har begge klatrevegger tilgjengelig. Grovfjord IL har derfor opprettet en klatregruppe i eget idrettslag, hvor de tenker å leie tid i klatreveggen for sine medlemmer. Samtidig kan klatreutstyr være dyrt, og mange familier unngår å prøve ut idretter for sine barn, nettopp pga. utgiftene til utstyr. Vi ønsker derfor å støtte idrettslaget med 20 000 kr. fra fondet slik at de kan kjøpe inn låneutstyr.

Grytøy Sportskytterklubb

Foto: Grytøy Sportskytterklubb

Klubben driver i hovedsak med feltskyting på bane og har siden oppstarten 2018 oppgradert anlegget med ny pistolbane og 300 m. bane som har elektroniske skiver på 100 m. Klubben består av 22 medlemmer hvor 2 av de er juniormedlemmer. Nå vil de satse på å få inn flere ungdommer. Ungdommen ønsker å satse på finfelt med pistol og rifle. Klubben vil kjøre separate treninger og opplæring rettet mot ungdom. For å kunne tilby dette trenger de å få kjøpt inn pistol som egner seg til finfelt. Vi tildeler klubben 15 000 kr. til ny pistol og ammunisjon, og ønsker de lykke til med rekrutteringen.

Tromsø kampsportklubb

Foto: Andreas Danielsen

Det kreves en betydelig investering i utstyr for å drive en fler-grens klubb slik som Tromsø kampsportklubb er. Over år har klubben ervervet nødvendig utstyr slik at de minste kan øve seg på å gå kamp uten frykt for «skade». Klubben er i dialog med Norges bokseforbund for å sette Nord-Norge og Tromsø på «boksekartet» igjen og ønsker å arrangere stevner og konkurranser. De har noen talentfulle unge utøvere som virkelig kan hevde seg. Klubben har et behov for å sende flere av deres unge trenere på Trener 1-kurs, slik at de sikrer seg kvalifiserte trenere. Ishavskraftfondet ønsker å bidra til at trenere får delta på kurs og tildeler derfor klubben 10 000 kr. til Trener 1-kurs.