GirlTalk fra Tromsø. Foto: Krister Wollen

Disse fikk Kulturstipend fra Ishavskraft i 2022

Ishavskrafts Kulturstipend gir støtte og anerkjennelse til én eller flere unge talenter som ønsker å gjøre sitt kulturuttrykk innen kunst, musikk, dans eller drama til en levevei. Stipendet er på kr. 100 000,– og kan tildeles én søker eller fordeles på flere søkere som innfrir vilkårene. For å søke må man være kulturutøver mellom 15-25 år, med et ønske om å gjøre talentet til sitt levebrød. Disse fikk stipend i 2022:

GirlTalk fra Tromsø

Foto: Krister Wollen

GirlTalk er et ungt og flunkende nytt Tromsø-band som spiller soul-pop og andre godbiter. Bandet består av en gjeng med ungdommer som møttes på Musikklinja ved Kongsbakken vgs. Felles for bandmedlemmene er at de spiller i bandet GirlTalk, og at de er utrolig spretne. Bandet har gjennom sin korte levealder spilt på arrangement som JazzNatt i regi av Tromsø Jazzklubb, The Box Live, og Operasjon Dagsverks konsert på Tvibit. GirlTalk er en av vinnerne av Bukta Battle 2022 og inngår i Ishavskrafts Kulturstipend. GirlTalk får 10 000,- kr. Tekst: Bukta Battle

Sköll fra Båtsfjord

Foto: Gøran Nilsen

Sköll er et punk/punkrock band fra Båtsfjord som består av fire ungdommer; Rudi (gitar, vokal), Chris (bass, vokal), Kamila (gitar,vokal) og Remy Christer (trommer). Bandet ble stiftet i 2018. De har attitude og spiller knallhard punk med både egenskrevne låter og cover-låter. Sköll er en av vinnerne av Bukta Battle 2022 og inngår i Ishavskrafts Kulturstipend. Bandet får 10 000,- kr. Tekst: Bukta Battle

Øyvind Lie Totland fra Alta

Foto: Tora Tveiten

Øyvind er 21 år og kommer fra Alta. Han har startet på sitt 2. år på Barrat Due Musikkinstitutt i utøvende klassisk sang. Han er alltid på utkikk etter nye mesterklasser, kurs og læringssituasjoner og synger i flere kor. Øyvind har mange jern i ilden og har i sommer deltatt på «International voice masterclass 2022» der blant annet Elizabeth Norberg-Schultz, Einar Bjørge og Matthew Marriott underviser. Øyvind får 25 000,- kr.

Ingeborg Molund fra Skjervøy

Foto: Mattias Neteland

Ingeborg er 20 år og kommer fra Skjervøy. Hun drømmer om å kunne leve av og formidle og skrive musikk. I 2021 gikk Ingeborg på utøvende rytmisk - låstskriver og artist ved Universitetet i Agder. Hun lar seg inspirere av andre norske artister og psykisk helse står sterkt i hennes tekster. Med mange spennende prosjekter på gang hører vi nok mer fra henne. Ingeborg får 25 000,- kr.

Linn-Maria Holst fra Lyngseidet

Foto: Sandra Skoglund-Hansen

Linn-Maria er 23 år og bor i Oslo. Hun har et mål å komme inn på utøvende klassisk studium og søker en karriere innen klassisk sang. Hun har tidligere studert musikkpedagogikk ved Universitetet i Tromsø. Sangtimer og coaching og kontakt med aktører, lærere og akkompagnatører kan bidra til hennes fremdrift og mål om å fortsette studiene. Linn-Maria får 25 000,- kr.

Ishavskraft AS er Nord-Norges største kraftleverandør, med en omsetning på 1,1 milliarder kroner. Vi selger ren kraft fra fornybare energikilder, og vi jobber kontinuerlig med bærekraftige og fremtidsrettede energiløsninger for de globale miljø- og klimautfordringene.