Å dekorere julehuset som i en amerikansk film koster mindre i strøm enn mange tror.

Strømprisen for julekosen

I fjor opplevde nordmenn den høyeste desemberregningen for strøm siden 2010. Mens 3/4 av regningen går til oppvarming av hus og vann, går resten til belysning og bruk av diverse elektriske artikler. Vil det gjøre at kostnadene løper løpsk i desember måned, med julehygge og et godt dekorert julehus?

De færreste har et julehus som på bildet. Med en mer normal utsmykning med fire lange LED-lenker, tre adventsstaker, to stjerner i vinduet og en snømann i hagen, vil julepynten kun koste deg 25 kroner ekstra i strøm i hele desember – og det er hvis den står på konstant! Du kan med andre ord la julepynten skinne hele desember uten å bekymre deg for strømregningen.

Når er det sagt, er det store variasjoner på LED-lys og de gamle glødepærene. Med glødepærer kan desemberregningen bli på 650 kroner ekstra, med belysning som i eksempelet over. Juletrebelysning med 50 LED-pærer koster ca. 2,5 kroner i strøm for hele desember, mens 50 glødepærer koster rundt 60 kroner.

Forventninger til desemberregningen

Avhengig av hvor man bor i landet skjer om lag 12% av årsforbruket i desember. Selv om fjorårets strømpriser ga nordmenn den høyeste strømregning i desember på ni år, er det heldigvis langt mellom pristoppene i år. Det betyr at norske strømkunder trygt kan nyte godt av julebelysningen, uten at det påvirker julebudsjettet.

- Med en strømregning som inkluderer kraftpris, nettleie og avgifter kan vi forvente en kilowattpris på 1,1 kroner i år, som er en nedgang på rundt 10% sammenlignet med i fjor, opplyser Tom Eirik Olsen, handelssjef i Ishavskraft.

For en gjennomsnittlig strømkunde med et årlig forbruk på 20 000 kWh, innebærer dette en desemberregning på ca. 2600 kroner, nesten 300 kroner mindre enn fjoråret.

Kutt kostnadene med 500 kroner

Vil du kutte på strømregningen i desember, må du ta grep der det monner. Oppvarming av bolig står for omtrent 55% av forbruket. Senker du temperaturen 1 grad kan du spare opp mot 5%, eller rundt 150 kroner med et gjennomsnittlig forbruk. Senker du temperaturen om natten, er det virkelig penger å spare. Da kan forbruket kuttes 15 til 20 prosent, og da snakker vi om summer opp mot 500 kroner på én måned. Deler du rommene inn i forskjellige temperatursoner kan du spare enda mer, så husk å lukke dørene.

Selv om strømregningen fort kan reduseres med enkle grep, trenger det ikke å gå på bekostning av julekosen. Å se Grevinnen og hovmesteren på TV koster deg rundt 4-5 øre, mens en langtidsstekt ribbe kan koste 6,5 kroner. Pepperkakebaksten trekker rundt 8 øre og julemusikken til middagen bruker 3 øre i strøm.

Mari Lind Aronsen

Leder analyse og partnerskap 957 86 506