Handelsbordet i Ishavskraft. Foto: Miriam Nilssen

Internasjonal uro sender nordiske kraftpriser oppover

De siste ukene har vi hatt flere hendelser internasjonalt som ved første øyekast ikke virker å være relatert til kraftprisen her hjemme. Til tross for at den hydrologiske balansen har styrket seg med nærmere 15 TWh siden slutten av juli har spotpris-forventningene til neste år gått opp. Mye av denne oppgangen skyldes forhold utenfor Norge forteller porteføljeforvalter i Ishavskraft, Olav Grunde Lauvdal.

Gassmarkedet har det siste året blitt viktigere som prissetter i flere europeiske kraftmarkeder. Nylig annonserte nederlandske myndigheter at Groningen-feltet, som er Europas største landbaserte naturgassfelt, skulle stenges ned 8 år før tiden. Mindre produksjon av naturgass fremover trekker opp gassprisene, noe som medfører en merkostnad for kraftverk som drives av gass. I tillegg opplever kraftmarkedet økt usikkerhet som en følge av en EU-dom der Russlands gasstilførsel til EU reduseres. Russland er da avhengig av å sende mer gass gjennom Ukraina og man avventer utfallet av de russisk-ukrainske forhandlingene.

I Frankrike, som får over 75 prosent av sitt kraftbehov dekket av kjernekraft, var det nylig en sak knyttet til sikkerheten ved de franske reaktorene. Det kom frem at en komponent som var brukt av en underleverandør ikke møtte bransjestandarden og man fryktet at flere reaktorer kunne bli tatt ut inntil feilen ble rettet. Usikkerheten løftet fremtidsprisene på kraft i Europa og dette smittet over på Norden.

Videre førte droneangrepet på saudiske oljeinstallasjoner til tidenes høyeste oljeprishopp, ettersom mye av produksjonskapasiteten ble satt ut av drift. Produksjonsfallet ble ikke like varig som først antatt, men den geopolitiske uroen i etterkanten av angrepet har sendt råvareprisene oppover.

Ofte blir vårt hjemlige kraftmarked relatert til magasinfyllinger, vindkraftdebatt og kraftkabler, men siden tidlig august har prisen på kraft i Norden økt med nesten 10 prosent. Den siste tids hendelser viser at både internasjonale hendelser og storpolitikk kan ha direkte innvirkning på prisen for å fylle opp et badekar med varmt vann forteller Olav Grunde Lauvdal avlsutningsvis.

Kilde: Eikon Refinitiv

Tom Eirik Olsen