Sten Willy Andreassen og Thomas Heggstad fra Ishavskraft.

Gratis dekkskifte for elbil-eiere i Tromsø

I samarbeid med Vianor Tromsø brettet vi opp ermene i mai 2018 for å gjøre noe ekstra for de som kjører med strøm på tanken.

– Tanken på at folk kjører rundt med fornybar strøm gjorde at vi som lokal strømleverandør så muligheten denne gangen til å gjøre det lille ekstra for disse. Det å gå over til sommerdekk er jo flott i seg selv. Og dersom man har piggdekk i tillegg så sparer dekkbyttet både miljø og veier rundt omkring sier Sten Willy Andreassen i Ishavskraft.

– Billigere og mer miljøvennlig

Mange elbil-eiere skiftet dekk denne dagen med forhåndsbestilte timer. En av kundene som benyttet muligheten for gratis dekkskifte var Inga Margrete Lyngmo, som har kjørt Tesla i over et år nå.

Hun er klar på at elektriske biler er fremtiden. Det var aldri aktuelt å kjøpe noe annet enn el-bil da hun skulle ta overgang fra bensinbilen hun hadde hatt i 21 år.

– Jeg har vært på flere langturer nå, og har aldri hatt problemer med rekkevidden. Jeg har alltid klart å finne ladepunkter, selv om jeg såklart skulle ønske det fantes flere, forteller Inga.

Taxi-eier Johannes Heggelund tilbringer mange timer på veien. Privat har han en Kia Soul og er svært fornøyd med bilen. Da han så Ishavskraft sin kampanje så meldte han seg på umiddelbart.

– Strøm er både er billigere og mer miljøvennlig drivstoff enn tradisjonelle biler sier han. Han lader bilen daglig hjemme og merker det lite på strømregningen. Han gleder seg stort til den dagen at el-bilene for alvor kan bli det daglige arbeidsverktøyet i taxinæringen.

Vianor stilte opp

Mette Ahlquist hos Vianor Tromsø var ikke i tvil om at dem skulle stille opp og hjelpe elbil-eierne med dekkskifte da vi i Ishavskraft spurte. Dette til tross for at dette er en av de mest hektiske periodene. Hun har jobbet hos Vianor siden 2003 og har merket de siste årene at antall elbiler som kommer innom bare øker.

Kundene fikk overraskelse

Etter dekkene var skiftet fikk alle bileierne en liten ekstra overraskelse fra Ishavskraft. En vaskebøtte fylt med kun biologisk nedbrytbare vaskemidler for å holde bilen skinnende ren i sommer.

Dette synes Lisbeth Øvergård var helt konge, som hun sier selv!

Hun fleipet litt med at vi nok la merke til at bilen kunne trenge en vask da vi ga henne bøtten.

Det var ingen tvil om at hun var meget fornøyd med sin el-bil, og ga samtidig Ishavskraft skryt for å arrangere denne dekkskifte dagen.

Tiltaket ble veldig godt mottatt av de som hadde valgt å få gratis dekkskifte.

– Fremtiden er helt klart elektrisk! Det er vi ikke i tvil om når vi ser hva som skjer innen innen bil- og transportnæringen, smarthus og andre løsninger som kan knyttes til strøm. Denne dagen var det flott at vi som strømselskap kunne gjøre det lille ekstra for de som kjører på miljøvennlig strøm i vårt nærområde, avslutter markedsrådgiver i Ishavskraft Thomas Heggstad.