Lindorff 2. kvartal 2016: Tosifret vekst i både omsetning og inntjening

Lindorff leverte i andre kvartal 2016 et sterkt resultat med EUR 165 millioner i netto omsetning, en økning på 29 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor (31 prosent korrigert for valutaeffekter). Justert EBITDA økte med 34 prosent til EUR 118 millioner, ekskludert engangshendelser.

Oppkjøpet av spanske Aktua i andre kvartal styrker Lindorffs posisjon som Europas ledende selskap innen inkasso og relaterte tjenester. Aktua er inkludert i Lindorffs regnskap fra juni måned. Videre representerer oppkjøpet av Cross Factor i Italia en videre ekspansjon av Lindorffs posisjon i det italienske markedet.

- Oppkjøpet av Aktua gir Lindorff mulighet til å tilby nye produkter og løsninger til eksisterende og nye kunder eksempelvis innen forretningsområdet eiendomstjenester (Real Estate Servicing). Vi er nå godt posisjonert til å overføre denne kunnskapen til også andre Lindorff-markeder, sier Klaus-Anders Nysteen, konsernsjef i Lindorff Group.

Investeringer i kjøp av gjeldsporteføljer økte i andre kvartal til EUR 51 millioner fra EUR 29 millioner i 2. kvartal 2015. Over de siste tolv månedene er det investert EUR 398 millioner i kjøp av porteføljer av misligholdte lån. Innkreving på egne porteføljer fortsetter å gi gode resultater og leverer 113 prosent sammenlignet med prognosene for 2. kvartal.

- Det er fortsatt god tilgang på porteføljer av misligholdte lån i våre markeder samtidig som bransjen fortsetter å konsolidere. Vår kontinuerlige fokus på kostnadskontroll og operasjonell effektivitet gjør at vi fortsetter å vokse med forbedret lønnsomhet, sier Klaus-Anders Nysteen.

Tredjeparts inkasso og kjøp av gjeldsporteføljer utgjør begge 48 prosent av netto omsetning i 2. kvartal, mens andre inntekter, inkludert betalingstjenester utgjør de resterende 4 prosentene.

Kategorier

Lindorff ble etablert 1898 og er europaledende tjenesteleverandør i innen inkasso og relaterte tjenester. Lindorff tilbyr tjenester innen inkasso, gjeldskjøp og betalings- og faktureringstjenester.

I dag har Lindorff 4.300 ansatte fordelt på 13 land med hovedkontor i Oslo, Norge. I 2015 omsatte vi for 534 millioner euro (2014: 475 millioner euro).

Nordic Capital Fund VIII er hovedeier av Lindorff.

Eivind Hustad Evjen

Pressekontakt Head of Press Scandinavia Press & Media Relations +47 90635580
Stian Arnesen

Pressekontakt Brand & Communications Director Market Scandinavia +47 97012350

Markedsleder innen inkasso og relaterte tjenester

Om Intrum
Intrum er markedsledende i Norge, og er Europas største kreditthåndterings- og inkassoselskap med tilstedeværelse i 20 land. Selskapets 10.000 ansatte jobber hver dag med å fremme en sunn økonomi – for privatpersoner, bedrifter og samfunnet i sin helhet.

Intrum

Hoffsveien 70B