Lindorff gir deg tips til hvordan du får mer ut av feriepengene

Slik får du mer ut av feriepengene

Feriepengene er rett rundt hjørnet for oss som var i jobb i hele 2015. Det betyr at vi får litt ekstra å rutte med i sommer.

Har du for eksempel 40.000 i månedslønn får du utbetalt 26.000 i måneden med 35 prosent skatt. Når feriepengene kommer får du nesten dobbelt så mye og kan forvente deg 49.000 inn på konto.

Forpliktelse først. Ferie etterpå.

Mange tenker først og fremst på hvordan de skal kose seg ekstra med feriepengene, men feriepengene er en utmerket anledning til å få kontroll på økonomien. I fjor sommer kvittet nordmenn seg med hele 586 millioner kroner i inkassogjeld.

- Feriepenger er et etterlengtet pusterom for mange med anstrengt økonomi, og det er heldigvis mange som benytter denne muligheten til å kvitte seg med inkassogjeld, sier Kommunikasjon- og markedsdirektør i Lindorff Norge, Stig Inge Eikemo.

- Før man bestiller årets sommerferie, går til innkjøp av dyre klær eller starter oppussingsprosjekter hjemme, bør man kvitte seg med kredittkortgjeld, forbrukslån og gjeld til familie og venner. Etter at du har gjort de fornuftige prioriteringene med feriepengene kan du kose deg med resten av beløpet, tipser Eikemo.

Dersom man akkurat kommer i balanse med den utestående gjelden til for eksempel kredittkortselskap eller familie, kan det være lurt å passe på at man ikke bygger seg opp ny gjeld.

- Eikemo råder derfor til at man tenker på totalprisen før man bestiller sommerferien.En reise koster alltid langt mer enn bare flybillett og hotell. Shopping, transport og mat kan fort komme opp i mange tusenlapper. Det er også lurt å tenke gjennom hvor mye du egentlig har å bruke når du er på ferie.

- Dersom du likevel bruker kredittkort i ferien bør du betale regningen ved neste forfall slik at du unngår at ferien blir enda dyrere, avslutter Eikemo.

Eivind Hustad Evjen

Pressekontakt Head of Press Scandinavia Press & Media Relations +47 90635580
Stian Arnesen

Pressekontakt Brand & Communications Director Market Scandinavia +47 97012350

Markedsleder innen inkasso og relaterte tjenester

Om Intrum
Intrum er markedsledende i Norge, og er Europas største kreditthåndterings- og inkassoselskap med tilstedeværelse i 20 land. Selskapets 10.000 ansatte jobber hver dag med å fremme en sunn økonomi – for privatpersoner, bedrifter og samfunnet i sin helhet.

Intrum

Hoffsveien 70B