Robert Berg, CEO Instabank ASA

Pressemelding -

Instabank ASA rapporterer sterke resultater for Q2 2024 og er godt posisjonert for fremtidig vekst

Instabank ASA, den nordiske utfordrerbanken, har offentliggjort rapporten for andre kvartal 2024 som viser sterke resultater og at banken er godt posisjonert for vekst.

Finansielle hovedtall:

• Resultat før skatt: 35,9 MNOK, en økning på 5,8 MNOK sammenlignet med Q2-23.

• Resultat etter skatt: 26,9 MNOK, med en egenkapitalavkastning på 12,0 %.

• Totale inntekter: 120,8 MNOK, opp 18 % fra samme kvartal i fjor.

• Driftskostnader: Holdt seg stabilt på 46,0 MNOK.

• Tap på utlån: Redusert til 38,9 MNOK fra 46,3 MNOK i forrige kvartal.

• Styrket kapitaldekning: Ren kjernekapitalandel (CET1) på 19,3 %, opp 0,9 % poeng fra utgangen av Q1-24.

Strategiske resultater:

• Vellykket salg av misligholdte lån på 167 MNOK: Transaksjonen ga en positiv resultateffekt og bekrefter dermed verdsettelsen av misligholdte lån.

• Utlån til bedrifter: Kassekredittproduktet for små og mellomstore bedrifter, lansert for ett år siden, har blitt en bevist suksess og utfordrer boliglån som Instabanks mest lønnsomme produkt.

Instabank er godt posisjonert for utlånsvekst i andre halvår 2024, med et diversifisert produktspekter og god kapitalsituasjon. Banken forventer om lag 800 MNOK i brutto utlånsvekst og et resultat etter skatt på 90 MNOK for 2024.

Om Instabank ASA: Instabank, etablert som en heldigital bank i 2016, opererer i Norge, Finland og Sverige, og tilbyr konkurransedyktige sparing, forsikring, salgsfinansiering, kredittkort, boliglån og usikrede låneprodukter til forbrukere og små og mellomstore bedrifter. Instabank er stolt sponsor av Norges Friidrettsforbund. Banken er notert på Euronext Growth på Oslo Børs, ticker INSTA.

Kategorier

Instabank - Nordens utfordrerbank, er dedikert til å forbedre bankopplevelsen for både bedrifts- og privatkunder. Vi tror på å utfordre etablerte normer og finne smidige løsninger der andre skaper kompleksitet. Vårt mål er å gjøre hverdagen litt lettere for våre kunder gjennom bedre produkter, teknologi og personlig kontakt. På kort tid har vi derfor oppnådd en sterk posisjon i det nordiske markedet og er stolte av å ha over 85 000 kunder som har valgt oss for deres låne- og innskuddsbehov.

For mer informasjon: instabank.no | Facebook | Twitter | Linkedin | Instagram

Robert Berg

Pressekontakt Banksjef (CEO) +47 97485610

Les våre nyheter og pressemeldinger

Instabank ASA er en norsk digital bank, lansert i september 2016, med kontor på Skøyen i Oslo. Banken har som visjon å skape den beste kundeopplevelsen i markedet ved å forenkle bruken av banktjenester.

Instabank