Nye IONIQ 5, her i N Line-utgave. Foto: Hyundai Motor Company

Mer utstyr, lengre rekkevidde og lavere pris – Hyundai lanserer nye IONIQ 5 i Norge

• Med enda lengre rekkevidde på inntil 570 kilometer (WLTP) er nye IONIQ 5 en skikkelig rekkeviddevinner. Med firehjulstrekk får bilen en rekkevidde på inntil 546 kilometer (WLTP).
  • For første gang lanseres også Standard Range i Norge, med rekkevidde på hele 440 kilometer (inntil, WLTP).
  • IONIQ 5 har fått et oppgradert design, med nye designelementer både innvendig og utvendig
  • Bilen tilbys nå med enda mer utstyr, enda mer smart teknologi og en rekke nye funksjoner.
  • Salget av nye IONIQ 5 starter allerede i dag hos Hyundais norske forhandlere.

Hyundai Motor Norway har i dag sluppet prisene på nye og oppgraderte IONIQ 5. I tillegg lanseres en helt ny N Line-utgave.

IONIQ 5 har vært en stor suksess på det norske markedet, og siden lanseringen i 2021 har godt over 11 000 IONIQ 5 rullet ut på norske veier. Kundene har omfavnet bilens innovative design, svært funksjonelle interiør, avanserte teknologi og smarte løsninger.

Nå lanserer Hyundai en ny og oppgradert IONIQ 5 med oppdatert design, en rekke nye funksjoner, enda lengre rekkevidde og en enda mer konkurransedyktig pris.

- Når vi nå lanserer en ny utgave av IONIQ 5, er det med oppgraderinger på de fleste områder. Bilen har fått et oppdatert design med stilige nye elementer og den får en helt ny N Line-utgave som appellerer til dem som vi ha en sporty bil. Ikke minst har den fått masse nytt og smart utstyr, og den er mer praktisk enn noen gang. Alt dette får kundene til en lavere pris enn tidligere. IONIQ 5 er veldig attraktivt priset i markedet, og med Long Range batteripakke og firehjulstrekk får man den nye bilen til godt under 500 000 kroner. Det bør gjøre den attraktiv for svært mange norske familier, sier Kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway, og legger til:

- For første gang lanserer vi også IONIQ 5 med Standard Range-batteripakke i Norge. Denne har nå fått en rekkevidde på hele 440 kilometer (inntil, WLTP), og det gjør at den nå passer norske forhold perfekt. Denne modellen koster fra kun 434 900 kroner (inkl. veil. levering), og dermed har IONIQ 5 aldri hatt en lavere pris enn nå. Men det betyr ikke at det er snakk om en enkel utgave. IONIQ 5 Advanced byr på massevis av utstyr som standard.

Listeprisene på nye IONIQ 5 senkes med inntil 38 000 kroner sammenliknet med tidligere, og sammen med enda mer utstyr og rekkevidde, betyr det at nye IONIQ 5 er svært konkurransedyktig priset i markedet. Prisene for den nye modellen er som følger:

Dette er nytt

Oppgraderte IONIQ 5 Long Range får økt batterikapasitet fra 77,4 kWh til 84,0 kWh, som igjen øker bilens helelektriske rekkevidde. Med Long Range batteripakke og bakhjulstrekk har bilen nå en rekkevidde på hele 570 kilometer (inntil, WLTP), mens firehjulstrekkeren har inntil 546 kilometer (WLTP).

Eksteriøroppdateringer inkluderer redesignede støtfangere foran og bak som understreker IONIQ 5s stilige og brede SUV-profil. Som et resultat øker IONIQ 5s lengde med 20 mm til 4.655 mm, mens de andre ytre dimensjonene – bredde på 1.890 mm, høyde på 1.605 mm og akselavstand på 3.000 mm – forblir uendret.

For ytterligere å forbedre IONIQ 5s dynamiske utseende og å forbedre dens aerodynamiske ytelse, er bakspoileren utvidet med 50 mm, og i tillegg får den nye aerodynamiske hjul.

Interiøret i IONIQ 5 får forbedret brukervennlighet og bekvemmelighet samtidig som det opprettholder komforten. I midtkonsollen får den øvre delen nå fysisk knapper som kan betjene ofte brukte funksjoner, som varme- og ventilasjonsseter, oppvarmet ratt og parkeringsassistentfunksjon. Dessuten har smarttelefonens trådløse ladepute blitt flyttet fra den nedre delen til den øvre delen, noe som forbedrer brukervennligheten.

Videre er det et nytt rattdesign med interaktive piksellys, og oppsettet av infotainment og klimaanlegg er endret for å forbedre betjeningskomforten.

For å forbedre den generelle opplevelsen og brukervennligheten, har Hyundai implementert neste generasjons infotainmentsystem kalt Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). IONIQ 5 er også utstyrt med trådløse Over-The-Air (OTA) programvareoppdateringer for å sikre at bilen har de siste oppdateringene.

Videre introduserer Hyundai Motor flere nye sikkerhets- og bekvemmelighetsfunksjoner. Disse inkluderer Hands-On Detection (HOD)-ratt, Lane Keeping Assist 2, fornyet Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2), og Forover/Side/Revers Parking Collision-Avoidance Assist (PCA-F/S/R). Alle disse funksjonene bidrar til en tryggere og enda smartere kjøreopplevelse.

For å forbedre opplevelsen ytterligere får bilen flere nye funksjoner, inkludert LED Matrix-lys (IFS), Digital Key 2 (digital nøkkel for smarttelefon) og muligheten til å legge ned baksetene fra bagasjerommet, for å nevne noe. Standard er det nå også med bakrutevisker, mens nyttelasten økes for å gi plass til enda mer bagasje.

Andre tiltak er tatt for å øke sikkerheten og kjørekomforten ytterligere sammenlignet med tidligere modeller.

Nye IONIQ 5 har støtdempere som bidrar til å dempe vibrasjoner fra veien, og gir en jevnere kjøreopplevelse. Forsterkninger på bakakslingen og nedre del av bilen har resultert i forbedret stabilitet og smidighet. Stivheten i karosseriet har blitt styrket for å redusere lavfrekvent støy, og motorstøykontrollen er optimalisert. Ekstra lydisolering for bakhjulsmotoren øker den generelle stillheten ombord fra allerede lave nivåer.

Når det gjelder sikkerhet, er karosseriet, for- og bakdørene og B-stolpene forsterket for å forbedre sidekollisjonsbeskyttelsen. Bilen har også oppdatert system for kollisjonsputer, inkludert sidekollisjonsputer på andre rad, for økt sikkerhet.

Helt ny N Line

IONIQ 5 N Line, som også blir med i utvalget, er en sporty variant som vil plasseres mellom den oppgraderte basismodellen og høyytelses IONIQ 5 N. N Line-varianten forventes å møte en økt etterspørsel etter sporty styling, og appellerer til kunder som søker en dynamisk kjøreopplevelse.

IONIQ 5 N Line har en mer aggressiv, sporty design foran og bak med unike støtfangere, stilige sideskjørt og dedikerte 20-tommers felger, for å understreke modellens sportslige utseende.

Kupeen har også et eksklusivt N Line-design med et dedikert N Line-ratt og dashbord, eksklusive N Line-metallpedaler, svart taktrekk, dedikerte sportsseter med N-logoen, røde kontrastsømmer og sportslige setetrekk.

Salget av nye IONIQ 5 starter allerede i dag, og de første bilene er forventet hos norske forhandlere på sensommeren. Se komplett prisliste og teknisk ark for utfyllende detaljer.

Les mer om nye IONIQ 5 her.

Hyundai KONA Electric. Foto: Hyundai

Hyundai får flest sikkerhetspriser av IIHS - utmerkelser for både KONA, IONIQ 5 og IONIQ 6

•Med 10 TSP og seks TSP+-priser leder Hyundai-konsernet, inkludert merkene Hyundai, Kia og Genesis, an i bransjen med flest TSP/TSP+-utmerkelser
•Hyundai og Genesis delte andreplassen totalt, med syv priser (to TSP + og fem TSP) for Hyundai og syv priser (tre TSP + og fire TSP) for Genesis. Kia fikk to priser (en TSP + og en TSP)