Helt nye Hyundai INSTER. Foto: Hyundai Motor Company

Lanserer helt nye INSTER – Hyundais smarte elektriske småbil

• Hyundai Motor avduket i dag helelektriske INSTER, en helt ny småbil med inntil 355 km forventet rekkevidde (WLTP)
  • INSTERs kompakte fotavtrykk, robuste eksteriørdesign og romslige interiør gir unik allsidighet og smarte løsninger
  • Sofistikert teknologi, avanserte sikkerhetsfunksjoner og smarte elbilegenskaper gjør INSTER til en perfekt elektrisk småbil

SEOUL, 27. juni 2024 – Hyundai Motor Company avduket i dag helt nye INSTER, en ny elektrisk småbil som tilbyr unik design, segmentledende rekkevidde og allsidighet, og avansert teknologi.

INSTERs smarte design kombinerer et futuristisk og innovativt image med et romslig interiør i et kompakt SUV-karosseri. Med en avansert teknologipakke som bidrar til å levere en trygg og raffinert kjøreopplevelse, tilbyr INSTER hurtiglading og den beste elektriske rekkevidden (AER) i sitt segment, på inntil 355 km.

INSTER leverer smart fleksibilitet, samt smidig kjøredynamikk og sømløse tilkoblingsmuligheter. Den kompakte størrelsen gir dessuten økt effektivitet sammenlignet med større modeller.

Dristig utvendig design og unike egenskaper

INSTERs styling bygger på designarven fra bensindrevne CASPER som kun selges i Korea. Den nye elbilen skiller seg likevel fra CASPER, takket være et utvidet karosseri og lengre akselavstand, som igjen betyr mer innvendig plass og en robust tilstedeværelse på veien.

Med sine utvidede dimensjoner er INSTER plassert midt mellom tradisjonelle kompakte bybiler i A-segmentet og større kompakte modeller i B-segmentet. Dette gir manøvrerbarhet og brukervennlighet kombinert med et romslig interiør og forbedret bagasjekapasitet. Sammenlignet med større modeller fra segmentet over, gjør INSTERs kompakte dimensjoner den ideell for bykjøring og øker komforten når du parkerer.

- Med INSTER tar vi et kompakt SUV-image i en spennende retning for det globale publikummet, sier Simon Loasby, Senior Vice President og leder for Hyundai Design Center.

- INSTER slår fra seg godt over sin egen vektklasse med særegen design og et interiør som maksimerer potensialet på spennende, kundesentriske måter. Med INSTER redefinerer vi hva det vil si å kjøre en elektrisk småbil.

INSTERs utvendige design er preget av bilens robuste, men kompakte SUV-profil og innfelte, rene overflater, med tydelige skjermbuer, en støtfanger i «kretskortstil» og dristige nedre støtfangere som understreker INSTERs design foran og bak.

INSTERs personlighet skinner gjennom med bilens LED-signatur og pikselgrafiske blinklys, baklykter og støtfangere. Kunder kan også differensiere bilens utseende med LED-projeksjonslykter og enten 15-tommers lettmetallfelger eller 17-tommers lettmetallfelger.

Innvendig allsidighet og avanserte materialer

Innvendig tilbyr INSTER avansert teknologi og bekvemmelighet med et 10,25-tommers digitalt instrumentpanel, en 10,25-tommers infotainment-berøringsskjerm med navigasjon og en trådløs ladeplate som er en del av en kompakt midtkonsoll designet for å skape en større følelse av romslighet.

Pikseltemaet gjentas innvendig, med grafikk på INSTERs ratt som forsterker bilens høyteknologiske image. Interiøret kan også personliggjøres med elementer som kan byttes ut etter egen smak.

INSTERs interiør tilbyr allsidighet og romslighet, med sitteplasser på første rad som gir full mulighet for gjennomgang fra en side til den andre. Alle seter kan dessuten legges ned flatt – inkludert førersetet – for økt fleksibilitet. Setene på andre rad er delt 50/50 og skyves og legges ned.

INSTERs utvendige fargevalg inkluderer Atlas White, Tomboy Khaki, Bijarim Khaki Matte og Unbleached Ivory, samt flere nye fargetoner, som Sienna Orange Metallic, Aero Silver Matte, Dusk Blue Matte, Buttercream Yellow Pearl og Abyss Black Pearl.

Interiørvalgene inkluderer svart, samt Khaki Brown og Newtro Beige to-tone med seter i stoff.

Både i eksteriør og interiør benyttes bærekraftige materialer. INSTERs eksteriør har svart høyglanset resirkulert maling, som erstatter karbonsvart pigment som tradisjonelt brukes i svart maling med en farge laget av resirkulerte bildekk. Resirkulert polyetylentereftalat (PET) fra flasker og biopolypropylenmateriale ekstrahert fra sukkerrør brukes innvendig.

Mulighet for hurtiglading og segmentledende rekkevidde

INSTER utmerker seg med sin hurtigladehastighet og maksimale rekkevidde, slik at kundene kan bruke mindre tid på lading, reise lenger og dra full nytte av energien de har til rådighet.

INSTER er utstyrt med et 42 kWt batteri som standard, og er også tilgjengelig med et Long Range-batteri på 49 kWt. Begge alternativene drives av en enkelt motor som leverer 71,1 kW (97 hk) i basisvarianten og 84,5 kW (115 hk) i Long Range-varianten. Begge versjonene har et dreiemoment på 147 Nm.

Med en segmentledende anslått rekkevidde på 355 km (WLTP) for Long Range-modellen, hever INSTER listen for hva som er mulig fra en liten urban elbil, og leverer imponerende fleksibilitet med et estimert energiforbruk på 15,3 kWh/100 km (WLTP).

På en 120 kW-hurtigladestasjon, kan INSTER lade fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter under optimale forhold. INSTER er også utstyrt med 11 kW ombordlader som standard, mens batterivarmesystem og høyeffektiv varmepumpe er en selvfølge i det norske markedet.

Med Vehicle-to-Load (V2L) gir INSTER strøm til eksterne enheter (110 V / 220 V), noe som muliggjør toveis lading uten behov for ekstra utstyr. Dette gjør det mulig for kundene å fritt bruke eller lade enheter som elektriske sykler, scootere og campingutstyr. Alt takket være at bilen fungerer som en gigantisk powerbank med vanlig stikkontakt.

Sofistikert teknologi og praktiske funksjoner

I tillegg til rekkevidde og lading tilbyr INSTER et vell av banebrytende teknologier, inkludert en rekke avanserte sikkerhets- og førerassistansefunksjoner. INSTER har også 64-fargers LED-stemningsbelysning, de doble digitale skjermene, et ett-trykks soltak og Hyundai Digital Key 2 Touch (NFC) digital nøkkel.

Hyundais nye elektriske småbil tilbyr den mest komplette teknologipakken i segmentet, inkludert omfattende Advanced Driver Assistance System (ADAS) funksjoner som en Surround View Monitor (SVM), Parking Collision-Avoidance Assist Rear (PCA-R), Blind-spot View Monitor (BVM) og Forward Collision-Avoidance Assist 1.5 (FCA 1.5).

Lane Keeping Assist (LKA) og Lane Following Assist (LFA) tilbys også, pluss Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Safety Exit Warning (SEW), Smart Cruise Control (SCC) m / Stop and Go, Highway Driving Assist 1.5 (HDA 1.5), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) og Rear Occupant Alert (ROA).

Global utrulling med tilleggsmodell på vei

INSTER lanseres først i Korea i sommer, etterfulgt av Europa, Midtøsten og Asia etterhvert. Det meste av utstyr og teknologi leveres som standard, med forbedret bekvemmelighet og designfunksjoner tilgjengelig som ekstrautstyr. Lokale spesifikasjoner vil bli bekreftet nærmere lansering.

En ekstra variant, kalt INSTER CROSS, vil også bli en del av INSTER-familien, med en mer robust, offroadfokusert design.

Les mer om helt nye Hyundai INSTER her.

Hyundai INSTER spesifikasjoner*

Dimensjoner (mm)

Lengde: 3.825 Akselavstand: 2.580, Bredde:1.610 Høyde: 1.575

Hodehøyde (mm)

Foran: 1.028 (Soltak: 987) / Bak: 982

Benplass (mm)

Foran: 1.050 / Bak: 862

Bagasjeplass (VDA)

280 liter (opptil 351 liter med glidende bakseter)

Maks dekkstørrelse

205/45 R17

Hjulalternativer

17-tommers lettmetallfelg, 15-tommers lettmetallfelg

Batteri

Standard: 42 kWt / Long Range: 49 kWt

Spenning

Standard: 266 V / Long Range: 310 V

Maks effekt

Standard: 71,1 kW og 97 hk / Long Range: 84,5 kW og 115 hk

Maks hastighet

Standard: 140 km/t / Long Range: 150 km/t

0-100 km/t

Standard: 11,7 s / Long Range: 10,6 s

Anslått maksimal rekkevidde (WLTP)

Over 300 km (standard rekkevidde)

Mål 355 km (Long Range med 15-tommers hjul)

Forventet forbruk

15,3 kWh/ 100 km (med 15-tommers hjul)

AC OBC

11 kW (standard)

AC-ladetid (ved OBC-strøm)

Standard: 4 timer (16A)

Long Range: 4 timer 35 minutter (16A)

10-80% hurtiglading

30 minutter (begge modeller, under optimale forhold ved bruk av lynladere (DC med en minimumseffekt på 120 kW))

ADAS-funksjoner

Surround View Monitor (SVM), Kollisjonsunngåelsesassistent bak (PCA-R), Blind-spot View Monitor (BVM), Forward Collision-Avoidance Assist 1.5 (FCA 1.5), Lane Keeping Assist (LKA) og Lane Following Assist (LFA), blindsone Collision-Avoidance Assist (BCA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Safe Exit Warning (SEW), Smart Cruise Control (SCC)m / Stop and Go, Highway Driving Assist 1.5 (HDA 1.5), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) og Rear Occupant Alert (ROA), Parking Distance Warning (PDW) foran og bak, Rear View Monitor (RVM).

Utvendige farger

Atlas White, Tomboy Khaki, Bijarim Khaki Matte, ubleket elfenben, Sienna Orange Metallic, Aero Silver Matte, Dusk Blue Matte, Abyss Black Pearl og Buttercream Yellow Pearl.

Interiørfarger

Svart, samt Khaki Brown og Newtro Beige to-tone med stofseter.

*Spesifikasjonene er basert på den europeiske modellen Hyundai INSTER. Funksjoner, teknologi og forventede tall kan variere avhengig av markedet.

Hyundai Motor Norway tilbyr innovative, moderne og driftssikre biler med høy kvalitet. Hyundai har de siste årene utviklet seg til å bli et ledende selskap på nullutslippsmobilitet, og er et av Norges mest solgte bilmerker. Hyundai har den bredeste porteføljen av elektrifiserte drivlinjer i verden.

Hyundai KONA Electric. Foto: Hyundai

Hyundai får flest sikkerhetspriser av IIHS - utmerkelser for både KONA, IONIQ 5 og IONIQ 6

•Med 10 TSP og seks TSP+-priser leder Hyundai-konsernet, inkludert merkene Hyundai, Kia og Genesis, an i bransjen med flest TSP/TSP+-utmerkelser
•Hyundai og Genesis delte andreplassen totalt, med syv priser (to TSP + og fem TSP) for Hyundai og syv priser (tre TSP + og fire TSP) for Genesis. Kia fikk to priser (en TSP + og en TSP)