Hyundai SANTA FE. Foto: Hyundai Motor Europe

Hyundai Motor Group topper anerkjent kvalitetsundersøkelse – tar tre av de fire første plassene

• Hyundai Motor Groups merker gjør det knallsterkt i J.D. Powers «Vehicle Dependability Study», og gruppens kunder rapporterer de laveste problem- og frustrasjonstallene i det amerikanske bilmarkedet
  • Kia tar førsteplassen totalt, mens Genesis tar førsteplassen blant premiummerkene, samt fjerdeplassen totalt
  • Hyundai tar en sterk tredjeplass totalt, og Hyundai SANTA FE og SONATA tar topplasseringene i sine respektive segmenter

Hyundai Motor Group er den høyest rangerte bilprodusenten i J.D. Powers «Vehicle Dependability Study» for 2022.

J.D. Power står bak flere anerkjente kvalitetsstudier for bilbransjen i USA, og i 2022-utgaven av «Vehicle Dependability Study» gjør Hyundai Motor Group nok en gang svært solide målinger. Kia, Hyundai og Genesis kaprer hele tre av de fire første plassene i kvalitetsundersøkelsen, inkludert førsteplassen totalt og førsteplassen blant premiummerkene.

Kia scorer aller best totalt, mens Genesis er nummer én i premiumsegmentet, og nummer fire totalt. Hyundai som merke kaprer også en pallplass, og har tredje beste kvalitetsmåling i totalmarkedet.

Hyundai tar i tillegg topplasseringene i SUV- og sedansegmentene med SANTA FE og SONATA.

- Hyundai Motor Group utmerker seg også i år i J.D. Powers kvalitetsundersøkelser, og dette er en god bekreftelse på den svært høye kvaliteten som ligger i våre biler. At samtlige tre merker i gruppen gjør det så godt i en så omfattende test i et av verdens desidert viktigste og største bilmarkeder er enormt positivt, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Undersøkelsen måles etter PP100-skalaen, som identifiserer antall problemer per 100 kjøretøyer. Kia tar topplasseringen med en PP100-score på 145, Hyundai tar en score på 148, mens Genesis har en score på 155. Dermed slår merkene snittet i bransjen med henholdsvis 47, 44 og 37 poeng.

Undersøkelsen er gjennomført blant 29 487 amerikanske bilkjøpere, på tvers av 32 bilmerker. Samtlige kunder har kjøpt en 2019-modell, og 2022-testen er vesentlig strengere enn tidligere utgaver. For bransjen som helhet er problemraten dermed 59 prosent høyere enn i 2021, og snittantallet problemer etter PP100-skalaen er 192, opp fra 121 i fjor.

IONIQ 5 på IONITY-lader. Foto: Hyundai Motor Europe

Hyundai tilbyr lynlading til lavpris – utvider og forbedrer IONITY-tilbud

Hyundai har siden 2021 tilbudt svært rabatterte priser på IONITY-lading, og utvider nå tilbudet med et nytt prisalternativ. I tillegg til Premium lanseres nå Lite IONIQ 5-kunder får ett års gratis IONITY Premium-abonnement med i bilprisen, og aktiveringsperioden utvides fra 31. mars 2022 til 30. juni 2022 Gjennom IONITY får Hyundais kunder tilgang til hundrevis av lynladestasjoner i Europa
    So