Dette skjeggkretipset har mange fått med seg

En ny undersøkelse viser at det er ett forebyggende råd spesielt mange nordmenn har fått med seg: Hele 1 av 4 sier at de pakker ut nye ting utenfor boligen og kvitter seg med emballasjen, for å unngå skjeggkre.

Det kommer fram i undersøkelsen Norstat har gjennomført for Norsk Hussopp Forsikring, for å finne ut av hvilke tiltak nordmenn gjør for å hindre skadedyr i boligen.

Skjeggkre er skadeinsektet som oftest bekjempes i Norge, med hele 7434 bekjempelser i fjor, ifølge tall fra Folkehelseinstituttet. Insektet topper også skadestatistikken hos Norsk Hussopp Forsikring. Skadedyret ble først oppdaget i Norge i 2013, og har eksplodert i omfang siden den gang.

– Det er oppløftende å se at så mange har fått med seg at et av de viktigste forebyggende tiltaket de kan gjøre er å unngå og ta insektet med seg inn, sier Inger Kringlebotten, som jobber med skadeforebygging i Norsk Hussopp Forsikring.

Skjeggkre liker trange skjulesteder og oppholder seg derfor gjerne i pappesker, bygningsmaterialer og lignende.

– Fortsett å pakke ut nye ting ute og kast emballasjen så raskt som mulig, råder hun.

Kan bekjempes effektivt og sikkert
Skjeggkre er ikke farlig og gjør minimalt med materiell skade, men kan oppleves svært sjenerende spesielt når det er mange av dem. Siste forskning viser at bekjempelse med bruk av forgiftet åte er den mest effektive behandlingsmetoden.

– Fjerning av alle individer kan være vanskelig, men i samarbeid med Folkehelseinstituttet har vi utarbeidet effektive bekjempelsesmetoder som gjør at det i stor grad er mulig å bli kvitt insektene, sier Kringlebotten.

Bruk støvsugeren flittig
Skjeggkreene er nærmest altetende, og det er derfor viktig å holde det rent. Det er spesielt viktig for å fjerne konkurrerende matkilder, dermed øker du effekten av forgiftet åte.

– Hvis du har fått skjeggkre anbefaler vi at du støvsuger ofte og grundig. Det er med andre ord effektivt å ha støv på hjernen når du skal bli kvitt skjeggkre, sier Kringlebotten.

Skjeggkre er et av flere skadeinsekter går an å forsikre seg mot. Med riktig forsikring sørger Norsk Hussopp Forsikring for at du som boligeier får hjelp til å bekjempe insektene.

Om undersøkelsen

• I spørsmål om hvilke av følgende tiltak har du gjort de siste 12 månedene for å hindre skadedyr i boligen, svarer 26 prosent at de har pakket ut nye ting ute og kastet emballasjen så raskt som mulig for å unngå å få med skjeggkre inn.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Norstat for Norsk Hussopp Forsikring i mai 2021. Den er gjennomført på web i et landsrepresentativt utvalg på 1015 respondenter.

• Økonomi, finans

• skjeggkre
  • skadeinsekter
  • insekter

Norsk Hussopp Forsikring er markedsledende på forsikring av råteskader og skadeinsekter. Selskapet har mer enn 80 års erfaring fra denne typen skader og forsikrer omlag 1,2 millioner norske boliger. Norsk Hussopp Forsikring har et salgssamarbeid med de fleste forsikringsaktørene i det norske markedet.

Marianne Mork Andersen

Pressekontakt Kommunikasjons- og innholdssjef 41449747