Hellberg Safety lanserer vernebriller - finn fokus

Finn fokus med et klart syn og unngå varige øyeskader!

Flyvende, skarpe fliser og sprutende, glovarme gnister. Noen arbeidsoppgaver og arbeidsplasser krever at du beskytter deg ekstra godt. Øynene dine er spesielt utsatt og bør beskyttes med veltilpassede vernebriller eller andre typer riktig øyevern.

Øyne kan være utsatt under praktisk arbeid og er den del av kroppen hvor konsekvensene er størst om det oppstår skade. Metallbiter som treffer øyet i stor hastighet, skadelige kjemikalier og farlig lys og stråling er eksempler på hendelser som kan skade øynene. Derfor er øyevern noe må tas på alvor, både for egen del og for å følge lovene og reglene som regulerer dette området.

Riktig verneutstyr er avgjørende for din sikkerhet

Det aller viktigste på arbeidsplassen din, er at du og dine kolleger er trygge. Sikkerheten skal først og fremst ivaretas ved tekniske installasjoner og gode arbeidsrutiner, men det er ikke alltid godt nok. Da er det viktig at du bruker egnet personlig verneutstyr. Det er arbeidsgivers ansvar at du har riktig utstyr tilgjengelig, og at du bruker det. Dette er nedfelt i forskrift om personlig verneutstyr. Vernebriller og annet øyevern skal brukes der det er fare for skader på syn og øyne.

Ulike arbeidsoppgaver = ulik øyebeskyttelse

For å finne rett type beskyttelse, må det gjøres en risikovurdering. Hvilke farer blir du utsatt for, som kan skade øynene dine? Om du sveiser, lakkerer, rydder skog eller utsetter øynene dine for annen fare, må du ha ekstra øyebeskyttelse. Kjemikalier, trefliser og gnister er eksempler på små partikler som kan treffe øyet ditt i høy hastighet og gi varige skader på synet ditt. Ikke minst er det fryktelig smertefullt om det skulle finne veien inn i øyet.

Det er viktig at vernebrillen brukes til det den er ment til. En vernebrille er laget for å beskytte mot små og mellomstore mekaniske påvirkninger. Alle vernebriller skal ha ekstra sidebeskyttelse. Sveisebriller beskytter mot stråling og sterkt lys. Trenger du beskyttelse mot f.eks. kjemikalier, må brillen alltid sitte tett inntil (kapselbriller).

Siden det er så mange ulike bruksområder, og nivåer av beskyttelse, skal brillene være merket med egne koder, som sier hva de beskytter mot, og hvor god bruddstyrken er. Man kan også beskytte øynene med for eksempel visir og heldekkende masker. På jobben skal arbeidsgiver sørge for risikovurdering av arbeidet ditt, og riktig sikkerhetsklasse for vernebrillene skal være bestemt. Dette er en viktig av del av bedriftens HMS-arbeid, som blant annet avgjør hvilken type øyebeskyttelse du må ha.

Hvordan velger du riktig øyevern?

Det viktigste er at verneutstyret er tilpasset de farer som brukeren utsettes for, at det passer til og gir brukeren nødvendig komfort under bruk. Brukes øyevernet ofte og i lengre tid må brukeren også trives med det. Øyevern er merket i ulike klasser tilpasset forskjellige bruksområder.

Øyevern er delt inn i tre kategorier i forhold til hvor mye glasset tåler når det treffes av objekt i høy hastighet. Den laveste kategorien er merket med F og tåler objekter med en hastighet på 45 m/s. Neste kategori er merket B og tåler en hastighet på 120 m/s. Øverst er kategori A som er testet med hastighet på hele 190 m/s. Utstyr i kategori A er visir, kategori B både visir og kapselbriller og kategori F omfatter i tillegg vanlige vernebriller.

Passformen er viktig slik at øyne og ansikt er skikkelig dekket og får maksimal beskyttelse, både kjemikalier og stråler kommer lett gjennom sprekker og åpninger om utstyret ikke er i riktig størrelse eller har riktig passform i forhold til brukerens ansikt.

Når er det viktig å bruke øyevern?

Det finnes mange potensielle farer for øynene. Ettersom øyne er så sårbare, er det svært viktig å tilpasse beskyttelsen til de forholdene du befinner deg i.

Partikler som treffer ansiktet

Når du jobber med metall, tre eller stein kan partikler lett treffe øynene og gjøre stor skade. Typiske situasjoner er ved bearbeiding av metaller ved kutting eller sliping, når du sager tre med motorsag eller når du slår og hamrer i sten. Jo kraftigere verktøy og kraft som brukes, desto større er risikoen for skader og type øyebeskyttelse må være tilpasset enten det er vernebrille eller heldekkende ansiktsskjerm. Det skal ikke store partikkelen til før øyet er ødelagt.

Væsker og kjemikalier

Skadelige væsker og kjemikalier kan veldig lett forårsake skade på øynene. Holder du på med slike produkter skal det ikke mye til før det spruter en dråpe. Farlige væsker og kjemikalier utgjør som regel også en fare for hud og resten av ansiktet og da blir heldekkende ansiktsbeskyttelse en nødvendighet. Er væskene ikke av den farligste typen, holder det med en kapselbrille som er helt tett rundt øyet.

Andre potensielle farer er i forbindelse med elektrisk arbeid hvor du kan bli eksponert for gnister i forbindelse med kortslutninger.

En vernebrille

• Er CE-merket og levert med norsk bruksanvisning og samsvarserklæring
  • Er behagelig å ha på
  • Gir riktig beskyttelse til dine arbeidsoppgaver
  • Motvirker dugg der hvor det er et problem
  • Er hel, og uten skader
  • Oppbevares forsvarlig

Lurer du på hva kategoriene av vernebriller betyr?

Vernebrillen din er merket med bruksområder de er godkjente for. De må være CE-merket, dvs. at de er godkjent i overensstemmelse med Europeisk standard (EU) 2016/425

Fareklasse S og F leveres i vanlige vernebriller.

Anslag klasse S

Har forhøyet slagfasthet. De anbefales der hvor skadefaren anses som lav, for eksempel i laboratorier. Glassene er laget av herdet CR39 plastmateriale eller polykarbonat.

Anslag klasse F

Har forhøyet slagfasthet. De tåler slag og flyvende partikler i høy fart (energitrykk inntil 45 m/s) og er laget av polykarbonat. De er mindre resistent mot en del kjemikalier enn fareklasse S. Typisk til bruk i mekanisk industri.

Arbeidstilsynets infoside om personlig verneutstyr:

https://www. arbeidstilsynet.no/tema/personlig-verneutstyr/