FINSK TEKNOLOGI: Det er teknologi uviklet i Finland som utgjør store deler av lytteopplevelsen i HUAWEI FreeBuds Pro 2. Foto: Huawei

Finske eksperter står bak lyden i Huaweis hodetelefoner

Huaweis største forsknings- og utviklingssenter for lydteknologi i Europa ligger i Finland. Tilliten og investeringene i den finske ekspertisen kan merkes gjennom flere viktige funksjoner i Huaweis nyeste produkter, slik som øreproppene FreeBuds Pro 2.

Huawei investerer tungt i både forskning og produktutvikling i Finland. Selskapets finske utviklingssentre ligger i Helsinki og Tampere, hvorav sistnevnte blant annet fokuserer på lydteknologi. Tampere Wireless Headset Audio Laboratory, som er Huaweis største forsknings- og produktutviklingssenter for lydteknologi utenfor Kina, har en stor stab av bransjeeksperter på plass.

Resultatene av finsk lydteknologi og kunnskap er merkbar i Huawei FreeBuds Pro 2-øreproppene, som kom i norske butikker i høst.

– FreeBuds Pro 2-øreproppene bruker algoritmer for talebehandling som er utviklet i lydlaboratoriet for trådløse hodetelefoner i Tampere. Bakgrunnsstøyen fra forskjellige miljøer, spesielt vind, er en utfordring for hodetelefoner og ørepropper. Derfor er algoritmeløsninger viktige for å muliggjøre klare samtaler selv i utfordrende miljøer, sier Jyri Pakarinen, Huawei Finlands Chief Technology Officer (Audio).

Huaweis laboratorium i Tampere har også utviklet en automatisk algoritme for prosesser som forhåndsbehandler talegjenkjenning i FreeBuds Pro 2-øreproppene. Fokuset i disse algoritmene er å sikre at AI-applikasjoner, for eksempel stemmeassistenter og tale-til-tekst, mottar brukerens tale i best mulig form.

FreeBuds Pro 2-øreproppene har også en automatisk algoritme som tester passformen i ørene. Algoritmen, som også utvikles i Finland, måler lyden inne i brukerens øre ved hjelp av en mikrofon rettet mot øregangen. Lydteknologien bidrar med å vurdere den korrekte størrelsen på silikonspissen som bør brukes slik at øreproppene sitter riktig i ørene.

– Hver og en av oss har forskjellig form og størrelse på ørene våre, og lytteopplevelsen kan forbedres betydelig med små endringer i plasseringen av øreproppene eller størrelsen på silikonspissene.Derfor er detverdifullt å få hjelp til å vurdere passformen, spesielt for brukere som ikke er vant til det, sier Jyri.

Totalt jobber 450 personer med forsknings- og produktutvikling for Huawei i Finland. I 2019 investerte finske forsknings- og produktutviklingsenheter 11.6 millioner Euro i prosjekter ved ulike forskningsinstitutter og universiteter i Finland og Europa. Samtidig investerte Huawei 65 millioner Euro i forsknings- og produktutviklingssentre i Finland.