Gå videre til innhold
Ann Kristin (38) fikk kontroll på gjelden etter å ha lastet ned Horde-appen.                                                                                      FOTO: Privat
Ann Kristin (38) fikk kontroll på gjelden etter å ha lastet ned Horde-appen. FOTO: Privat

Pressemelding -

Nordmenns forbruksgjeld fortsetter å øke: For Ann Kristin (38) ble Horde redningen ut av gjeldskrisen

Etter et samlivsbrudd pådro tobarnsmoren fra Stavanger seg store økonomiske problemer. Det var først da hun oppdaget Horde-appen og fikk oversikt over gjelden, at vendepunktet kom.

– Vi kjenner på et ansvar for å belyse hvor krevende det er å navigere i dette landskapet på egen hånd. Andelen nordmenn med høy gjeld er et økende problem som samfunnet er tjent med å ta tak i. Gjennom Ann Kristin sin historie ønsker vi å synliggjøre hvordan våre tjenester kan bidra i dette arbeidet, sier Alf Gunnar Andersen, CEO i Horde.

Mange ønsker hjelp

Det startet med et behov for å unne seg noe fint i en vanskelig tid. Etter hvert som shoppingturene på kreditt ble hyppigere, begynte også inkassokravene å dukke opp i innboksen til Ann Kristin.

– Jeg kjenner på mye skam etter å ha tatt opp så mye forbruksgjeld som jeg har gjort. I starten følte jeg for å unne meg ting, men når jeg ser tilbake nå så ble jeg jo ikke mer lykkelig av det, forteller hun til Horde.

Dessverre er ikke Ann Kristin sin situasjon unik. Tall fra Gjeldsregisteret AS viser at samlet forbruksgjeld blant nordmenn utgjorde 161,6 mrd. kroner per 31. mars 2024. Dette er 8,1 mrd. kroner (5,3 prosent) høyere enn ett år tidligere. Etter at forbruksgjelden falt mye mellom 2019 og 2022, økte den igjen i 2023 og har fortsatt å øke i 2024 (kilde: Finanstilsynet).

I Horde mottar vi stadig meldinger og forespørsler fra brukere som ber om hjelp til å håndtere sine økonomiske problemer. Ved å belyse Ann Kristin sine utfordringer, håper vi å nå ut til flere som befinner seg i en lignende situasjon.

Senket terskelen for å kontakte kreditorer

Ann Kristin har vist frem en side av livet som blir snakket altfor lite om. Ved utgangen av 2023 hadde 18 inkassoforetak forbruksgjeld til inndrivelse. Disse hadde til sammen 653 000 inkassosaker knyttet til forbruksgjeld, som er en oppgang på 17 300 inkassosaker sammenlignet med utgangen av 2022 (kilde: Finanstilsynet).

Etter at Ann Kristin begynte å bruke Horde-appen flittig, klarte hun å snu om på situasjonen. Motivasjonen har alltid handlet om å sikre en mer forutsigbar hverdag for seg selv og sønnene. Ved hjelp av Horde kunne hun legge en plan for hvordan hun kunne betale ned gjelden og få en sunnere økonomi.

– Fordi Horde-appen er så oversiktlig og brukervennlig, fikk jeg raskt oversikt over gjelden, renter og hvem jeg skyldte penger. Det senket også terskelen for å ta kontakt med kreditorer og få i stand avtaler, sier Ann Kristin.

Horde sine tjenester er skreddersydd for å gi privatpersoner oversikt over gjeld og dermed skape rom for å ta kontroll over privatøkonomien på egen hånd. Vi jobber stadig med å utvikle nye tjenester som kan bygge opp under visjonen vår om å gjøre brukerne våre til sjef i egen økonomi.

– Å komme seg ut av en gjeldskrise er ingen «quick fix». Det krever hardt arbeid og en god dose motivasjon for å ta tak i problemene. Vi kan ikke gjøre denne jobben for noen, men i Horde kan vi tilby verktøyene og legge til rette for at prosessen skal bli enklere å gjennomføre, avslutter Andersen.

Kristine Thorstensen

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig +47 47847274
Alf Gunnar Andersen

Pressekontakt CEO +47 97089841

Sjef i egen økonomi

Horde ble etablert i 2018. Selskapet tilbyr en rekke tjenester som gir forbrukere økonomisk oversikt, og bedre kontroll på usikret kreditt som forbrukslån og kredittkort. Med over 300 000 brukere har Horde posisjonert seg som en innovativ utfordrer i det norske finansmarkedet. Gjennom Horde-appen har de som mål å gjøre alle nordmenn til "sjef i egen økonomi". I 2021 startet selskapet en sammenligningstjeneste som hjelper folk å refinansiere dyr gjeld til gunstigere betingelser.

Horde

Lars Hilles Gate 20A