Erik Solheim delte ut miljøpris

Miljøpris til Electrolux og ildsjel fra Modum: Hold Norge rent delte denne uken ut miljøprisen Gullklypa til ildsjelen Per Ole Buxrud fra Modum i Buskerud. Electrolux fikk Gullklypa for sitt engasjement for marin forsøpling med kampanjen Vac from the Sea. Prisene ble delt ut på Hold Norge rent-konferansen hvor miljøvernminister Erik Solheim understreket betydningen av engasjementet mot forsøpling lokalt og globalt.

Hold Norge rent deler årlig ut prisen Gullklypa som skal gå til en ildsjel som har vist ekstraordinær innsats for opprydning av forsøpling. Juryen vektlegger evnen til å få med andre, til å få saken på dagsorden og at personen er en ildsjel.
- Det er mye engasjement for forsøpling i Norges land, og dette ønsker vi å berømme med Gullklypa, sier Håkon Jentoft i Hold Norge rent.

Årlig bruker kommunene millioner av kroner på opprydding av forsøpling og forsøpling er ikke bare et estetisk problem, men et helse- og miljøproblem. I havet utgjør marin forsøpling en stor belastning på truede arter, særlig sjøfugl.

Norge trenger frivillige enkeltpersoner og innsatsen fra lag og foreninger er en viktig del av samarbeidet samfunnet trenger i arbeidet mot forsøpling, påpekte Erik Solheim, på Hold Norge rent-konferansen. Det er veldig bra at man tar tak i marin forsøpling, sa Erik Solheim i sitt foredag.

Electrolux støvsuget havet
Gjennom miljøkampanjen “Vac from the Sea” har Electrolux lansert fem unike støvsugere som alle er laget av plastavfall fra verdenshavene. “Søppelstøvsugerne” inngår i en verdensturné som skal bidra til å få fokus på en større satsing på gjenvinning av jordens enorme mengder plastavfall.
- Vi håper at kampanjen vil bidra til reduksjon av forsøpling i havet, sier Cecilia Nord, visepresident for miljø i Electrolux. - Arbeidet med plast i havet er viktig. Hun oppfordret alle til å ta bedre vare på plasten, og understreket at næringslivet kan bidra med løsninger.

I følge Gullklypa-juryen har Electrolux på en konstruktiv måte satt marin forsøpling på dagsorden og bidratt til å spre kunnskap om saken og også stimulert til fysisk opprydning. Som virksomhet har de vært innovative og pekt på mulige løsninger ved å ta i bruk gjenvunnet plastmateriale fra marin forsøpling i sine produkter. Ved å bruke plastavfallet bidrar de også til opprydning i havet og langs kysten.
Electrolux har satt marin forsøpling på dagsorden internasjonalt også overfor næringslivet, ikke minst ovenfor plastbransjen. De har løftet marin forsøpling opp som selskapets miljøsak og koblet dette til ressurs og gjenvinning til eget produkt. Kampanjen Vac from the Sea har utvist stor kreativitet. Electrolux har en global satsing med prosjekter i mange land, og viser en modig satsning på marin forsøpling som får frem alvoret i situasjonen.

Lokal bidragsyter som får andre med seg
Per Ole Buxrud fra Østre Åmot Rent og Pent i Modum kommune fikk Gullklypa-prisen for organsieringen av årlige ryddeaksjoner i sitt nærmiljø. Han organiserer en årlig ryddedag med frivillige og skoleelever i bygda og sørger samtidig for at områdene holdes rene gjennom hele året.
- Jeg er heldig som får lov til å drive med dette, sier Per Ole Buxrud, og forteller at i Modum er det mange frivillige som gjerne stiller opp for å gjøre sentrumsområdene fri for forsøpling. - Vi ønsker også å gjøre Modum til en flott kommune å besøke, sier Buxrud.

I følge Gullklypa-juryen har Per Ole Buxrud i Østre Åmot Rent og Pent gjort en ekstraordinær ryddeinnsats som fortjener prisen. Arbeidet fremstår som meget velorganisert med oppdelte kart og gode lister, og alt gjøres med et smil og godt humør. På ryddedagen legges det ned over 500 dugnadstimer, og nærmere 500 personer deltar. Mange er også med og plukker søppel resten av året. I følge kommunen er det så og si ikke forsøpling i Åmot! Per Ole Buxrud viser stor innsats for sitt lokalmiljø i form av sin person og organisasjon.
Han engasjerer andre gjennom godt humør og et velorganisert opplegg. Han har et smittende engasjement som bidrar meget positivt i lokalsamfunnet.Han har vist hvor viktig dugnadsånden og de frivilliges innsats er for et rent og pent nærmiljø, som også gjør Åmot til et trivelig sted for turister og bidrar til å gjøre Modum til en enda mer attraktiv som turistdestinasjon.

Kontaktperson(er):

Koordinator - Emily  Robertson Telefon:41220896 Mobil:
E-post:emily@loop.no direktør i Avfall Norge - Håkon Jentoft Telefon:92 41 48 75 Mobil:
E-post:haakon.jentoft@avfallnorge.no Product Line Managaer Electrolux Floorcare Norge - Nina Lorentzen Telefon:950 13 525 Mobil:
E-post:nina.lrentzen@electrolux.no Gullklypa vinner 2010 - Per Ole Buxrud Telefon:32784495 Mobil:
E-post:pobuxrud@frisurf.no

• Miljø, energi