Illustrasjonsbilde.  Colourbox.com
Illustrasjonsbilde. Colourbox.com

Mange får tilbud om studieplass ved Høgskolen i Molde - men også rekordmange på venteliste

Når Samordna opptak sender ut tilbud om studieplass, kan 2263 personer glede seg over å ha fått ja på sin søknad om å studere ved Høgskolen i Molde. Dette er 110 færre enn i fjor. Samtidig er det rekordmange, hele 1369, som fortsatt står på venteliste på enkelte av studiene. Flest på venteliste har det nettbaserte årsstudiet i IT, der 620 står på venteliste. Deretter kommer bachelorstudiet i rettsvitenskap, der 512 står på venteliste. Tabellen nedenfor viser endringene fra 2023 til 2024 for alle studiene ved HiMolde som ligger ute på Samordna opptak.

Full klaff for paramedisin

- Det er alltid spennende når en starter opp med helt nye studier. På bachelor i paramedisin har vi planlagt å ta opp 25 studenter fra høsten 2024. Studiet ble ett av de best søkte studiene ved HiMolde denne våren, og hele 210 søkere meldte seg innen fristen 15. april. Det vil si mer enn 8 søkere per studieplass. Her har 36 søkere fått tilbud om studieplass, mens 102 står på venteliste sier informasjonssjef Jens Petter Straumsheim.

Eget lokalt opptak til sykepleierstudiene

Etter at regjeringen valgte å fjerne karakterkravene til sykepleierutdanningene i sommer, la HiMolde sine sykepleierstudier i Molde og Kristiansund ut på lokalt opptak, lørdag 20. juli, etter «først til mølla»-prinsippet. Det var det tydeligvis mange som hadde ventet på for allerede lørdag kveld var det kommet over 160 nye søkere til de to sykepleierstudiene ved HiMolde. - Dette er en mulighet mange har ventet på og vi er glade for den gode responsen, sier opptaksleder Øystein Nerland ved Høgskolen i Molde.

Høgskolen sender ut tilbud til flere enn det er studieplass til, da det erfaringsmessig er en del som velger å ikke møte til studiestart. For å sikre at flest mulig av de som har fått tilbud om studieplass ikke ombestemmer seg, blir de kontaktet av dyktige studenterverter i dagene som kommer.

Antall tilbud om studieplass sendt ut via Samordna opptak:

Studium

Tilbud

Venteliste

Sykepleie, heltid, Molde

Sykepleie, heltid, Kristiansund

Vernepleie, heltid, Molde

Vernepleie, deltid, Kristiansund*)

Bedriftsøkonomi

Idrett og adventure

IT, Nettstudium

Velferdsteknologi **)

IT

Juss og økonomi

Personal og organisasjonskunnskap

Logistikk og SCM

Økonomi og administrasjon

Bærekraftig logistikk og sirkulær øk.

Marin logistikk og økonomi

IT og digitalisering

Sport Management

Rettsvitenskap

Paramedisin *)

Logistikk, Nettstudium

Politikk, Juss og administrasjon

Petroleumslogistikk og økonomi

I alt

*) Nytt i år.
**) Ikke opptak i år

For kommentarer om opptaket:

Teamleder opptak Øystein Nerland
Telefon 71214131

Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk (HiMolde) har 250 ansatte og ca 3800 studenter. Høgskolen har bachelor- og masterstudier innen helse- og sosialfag, logistikk, Sport Management, IT, økonomi, og juss og samfunnsvitenskap fordelt på våre to campus i Molde og Kristiansund. I tillegg tilbys doktorgradsutdanning innen logistikk og helse- og sosialfag.

Yngve Hustad Reite

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 936 83 780