Kansellering av rundtur med Havila Polaris

Kansellering av rundtur med Havila Polaris

Havila Kystruten beklager å måtte meddele at Havila Polaris må kansellere resterende rundtur fra Ålesund etter hendelsen med varmgang om bord i skipet i går.

Onsdag 24. juli oppstod det varmegang i fremdriftssystemet på babord side utenfor Stranda på vei til Geirangerfjorden. Dette har ført til skader som krever umiddelbar reparasjon.

- Det er naturlig nok veldig leit for alle våre passasjerer som hadde sett frem til en unik opplevelse langs norskekysten, og dette er en situasjon vi skulle vært foruten, men som har vært utenfor vår kontroll, sier administrerende direktør Bent Martini.

- Sikkerhet er vår høyeste prioritet, og vi vil aldri gå på kompromiss med den. Havila Polaris vil derfor ikke kunne seile før reparasjonene er fullført og systemene er grundig testet. Vi planlegger at Havila Polaris er tilbake i rute fra Bergen 3. august, forklarer Martini.

Havila Polaris vil finne et passende sted for å fortsette undersøkelser og utføre nødvendige reparasjoner. Selskapet setter stor pris på passasjerenes forståelse og tålmodighet i situasjonen, og beklager utfallet for gjestene om bord.

- Vi er veldig lei oss for at denne situasjonen har ødelagt ferien til våre passasjerer. Alle berørte gjester vil bli kontaktet av Havila Kystruten så raskt som mulig for informasjon om videre håndtering og eventuelle alternativer. Vi vil gjøre vårt beste for å gi dem muligheten til å få en ny reise ved en senere anledning, sier Martini.

Martini benytter også anledningen til å takke mannskapet om bord som har håndtert situasjonen på en utmerket måte, forhindret større skader på skipet, og samtidig tatt godt vare på gjester om bord.

- Slik vi fra landorganisasjonen opplevde det, og basert på tilbakemeldinger fra passasjerer som var om bord onsdag, så har mannskapet vårt på Havila Polaris løst denne hendelsen veldig bra. De har forhindret større skader, og gjort de rette valgene for å ivareta sikkerheten til passasjerer, mannskap og skip. I tillegg foregikk hendelsen uten altfor stor dramatikk, og i ordnede former. Deres innsats i en kritisk situasjon har vært enestående, avslutter Martini.

Etter reparasjon vil Havila Polaris gå tilbake i rute fra Bergen 3. august 2024.

Kommunikasjonsdirektør Lasse A. Vangstein i Havila Kystruten vil være tilgjengelig for pressen ved Storneskaia i Ålesund fra rundt kl. 12.00 torsdag 25. juli. Ta kontakt på telefon 93 44 99 54 for å avtale eventuelt intervju.

Havila Kystruten er et norskeid rederi som drifter fire av skipene på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, med kystrutens mest miljøvennlige skip.

De fire nye skipene er lastet med en av verdens største batteripakker installert på et passasjerskip og kan seile opp til fire timer utslippsfritt og lydløst gjennom sårbare områder. Batteriene kan lades i havn med ren, norsk vannkraft, og i daglig drift kombineres bruken av batterier med flytende naturgass, som reduserer CO2-utslippene med over 35 %.

Skroget er designet for å være maksimalt energieffektive, og overskuddsvarme brukes for å varme opp skipene om bord. Maten om bord er lokalprodusert og levert av norske leverandører, og all unødvendig bruk av plast er unngått. Vi overgår allerede norske myndigheters krav for utslippsreduksjon på kystruten, og har som mål å være utslippsfrie i fremtiden.

Havila Kystruten er en del av Havila-konsernet som har en historie tilbake til 1950-tallet. Det startet når grunnlegger Per Sævik kjøpte sin første fiskebåt i tenårene. Fra fiskeri og sildefiske, er Havila nå et konsern innen skipsteknologi, offshore, transport og turisme. Sævik-familien er fortsatt majoritetseiere og involvert i den daglige driften av Havila Kystruten.

Pressekontakt Kommunikasjons- og bærekraftsdirektør PR & Kommunikasjon, markedsføring, bærekraft +47 934 49 954 LinkedIn

Velkommen om bord i de mest miljøvennlige skipene på norskekysten!

Skipene har en verdens største batteripakker installert på passasjerskip og kan seile støy- og utslippsfritt gjennom verdensarvfjorder, sårbar natur og inn og ut av havner.

Havila Kystruten har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre, på hjemstedet til Sævik-familien som startet selskapet og fortsatt er majoritetseiere.