Gå videre til innhold
Villeroy & Boch Gustavsberg er en av de første produsentene i Norden med miljøvaredeklarasjonen EPD på sanitærporselen og blandebatterier. Bildet viser Nautic 1500 gulvstående toalett, Nautic servantbatteri og Nautic 5560 servant.

Villeroy & Boch Gustavsbergs produkter miljødeklarert i henhold til EPD

Villeroy & Boch Gustavsberg har tatt et stort skritt videre i bærekraftsarbeidet sitt og kan med stolthet meddele, som en av de første leverandørene i Norden, at sanitetsporselenet og blandebatteriene er miljødeklarert i henhold til det internasjonale EPD-systemet (Environmental Product Declaration). Ved å bruke EPD-dokumentene har både bedriften og kundene tilgang til nøyaktige data slik at de kan beregne og sammenligne miljøpåvirkningen til produktene. Målet er å arbeide sammen for bærekraftige bygninger og hjem i fremtiden.

– Vi har alltid hatt bærekraft i DNAet vårt, og ved at vi presenterer produktenes klimaavtrykk på en saklig og transparent måte via miljødeklarasjoner (EPD), er baderomsproduktene våre tilpasset fremtidige klimadeklarasjoner fra 2022 og fremover. Dette gjør oss til en smart samarbeidspartner, sier Mattias Virsgård, Senior PM Sustainability & Solutions hos Villeroy & Boch Gustavsberg.

Villeroy & Boch Gustavsbergs miljødeklarasjoner baseres på et system som objektivt beskriver miljøegenskaper ved varer og tjenester i et livsløpsperspektiv (LCA). For å få sammenlignbare data utarbeides hver deklarasjon ut fra etablerte regler som er tilpasset etter produktkategori (PCR), og data må verifiseres av sertifiserte verifikatorer.

Ved å publisere EPDer ønsker Villeroy & Boch Gustavsberg å gi kunnskap og fakta om produktenes livsløp og miljøpåvirkning. Målet er økt ressurseffektivitet og lavere klimaavtrykk. Et av Villeroy & Bochs bærekraftsmål er å redusere CO2-avtrykket relatert til solgte produkter med 30 prosent innen 2025 sammenlignet med grunnlaget fra 2018.

Hvorfor EPD-formatet:

Sammenlignbarhet – informasjonen i EPD samles inn og utarbeides etter etablerte internasjonale standarder slik at det er mulig å sammenligne produkter som hører til samme produktkategori.

Troverdighet – ved hjelp av kravet til undersøkelse, gjennomgang, godkjennelse og oppfølging av en uavhengig tredjepart oppnår man et troverdig resultat. Dokumentasjonen er transparent og følger standarden EN 15804, ISO 14025.

Kontinuerlig forbedring – resultatene gir verdifull innsikt for fremtidig bærekraftsarbeid der man kan sette fokus på områder som påvirker produktets fotavtrykk mest.

I dag er det meste av sanitetsporselenet fra Villeroy & Boch samt Gustavsberg, inkludert det populære toalettet Gustavsberg Nautic 1500, miljødeklarert i henhold til EPD. Gustavsbergs blandebatterier i seriene Nautic og Atlantic er miljødeklarerte. Villeroy & Boch Akryl og Quaryl badekar ble også nylig deklarert. Villeroy & Boch Gustavsberg vil løpende miljødeklarere flere produkter – alle EPDer er publisert på environdec.com.

Gustavsberg er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter. Høye nordiske standarder, tidløs design og smarte løsninger som sparer vann, energi og penger gjør det enkelt å lage et komplett baderom fra Gustavsberg.

Selskapet eies av den tyske gruppen Villeroy & Boch AG, en av Europas største produsenter av baderomsinnredninger. I konsernet inngår også varemerket Vatette, ledende innen installasjonsmaterialer for baderommet. Gustavsbergsgruppen har i dag rundt 400 ansatte og en omsetning på over 1,1 milliarder SEK.

Porselensproduksjon i Gustavsberg startet i 1825. De første baderomsproduktene ble produsert i 1939, og siden den gang har Gustavsberg stått for høy kvalitet, godt design og innovative løsninger. I dag er porselensproduksjon erstattet av montering i Gustavsberg, men fabrikken i Vårgårda produserer fortsatt kraner og har gjort det i over 100 år. I dag er Gustavsberg ledende innen vannsparing og miljømessig arbeid - fra produkt til ferdig installasjon. Les mer på www.gustavsberg.no

Pressekontakt Marketing Communications Manager Northern Europe Bath & Wellness +46 70 073 01 44
Christian Mjaaseth

Pressekontakt Country Manager Norway Bath & Wellness

Villeroy & Boch / Gustavsberg

Villeroy & Boch / Gustavsberg

Villeroy & Boch AG Hauptverwaltung Saaruferstr.
66693 Mettlach