Verdenspremiere for Dunlop MultiTread for førsteklasses regummiering av dekk

Verdenspremiere for Dunlop MultiTread for førsteklasses regummiering av dekk

Dunlop lanserer nå MultiTread – en helt ny serie av varmherdede, regummierte dekk av ypperste klasse som kopierer egenskapene i den nye generasjonen av Dunlop-dekk og reduserer driftskostnader. Regummiering har blitt en stadig viktigere side ved økonomisk dekkadministrasjon, og dagens operatører ønsker produkter med best mulig egenskaper. MultiTread er en ny generasjon av regummierte dekk, hovedsakelig beregnet på drivakslinger, med et utvalg av mønstre spesielt utviklet for hvert bruksområde, og med de gode egenskapene og de lave kostnadene per km som moderne transportoperatører krever.

Fordelene med disse nye produktene er identiske med fordelene med nye Dunlop-dekk: god kjørelengde, godt veigrep og gode bremseegenskaper på vått underlag, presis håndtering og god komfort, og best av alt: lave kostnader per kilometer. MultiTread-prosessen forlenger levetid og kjørelengde for Dunlops dekkstammer og reduserer innvirkningen på miljøet.

MultiTread-serien vil i utgangspunktet bestå av omproduserte stammer av Dunlops nyeste dekkgenerasjon, bygd etter de samme strenge spesifikasjonene som de nye drivakseldekkene SP 444 og buss- og bytrafikkdekkene SP 372. MultiTread-serien vil senere bli utvidet med tilhengerdekk og dekk for blandet bruk.

Dekkostnadene representerer ca. 4 % av de samlede driftskostnadene for et kjøretøy, og i tillegg har dekkene også stor innvirkning på drivstofforbruket, som utgjør ca. 25 % av de samlede driftskostnadene. Dagens operatører må redusere kostnadene per kilometer og redusere drivstofforbruket, og ønsker seg den tryggheten som følger med effektiv service og kundestøtte. ”Den moderne operatørens tilnærmingsmåte er å velge en dekkpartner som ikke bare kan tilby de mest effektive nye produktene og tjenestene, men også et fullstendig og nytenkende regummieringsprogram”, sier Hubert Moquet, direktør for regummiering hos Goodyear Dunlop EMEA. “Dette er en viktig faktor innen kostnadsstyring. Med lanseringen av MultiTread kan Dunlop nå oppfylle behovene hos operatører som krever et slikt omfang av produkter og tjenester.”

MultiTread bruker bare den nyeste generasjonen av Dunlop-stammer, SP 344 og SP 444, i produksjonen av de regummierte dekkene MT SP 444. Stammene blir kvalitetskontrollert for å sikre at de egner seg for regummiering. Når de er kontrollert og maskinert, blir slitebanen og sideveggene lagt på med samme slitebanemateriale som på tilsvarende nye dekk. Dekket blir deretter støpt med samme slitemønster og samme fotavtrykk som nye dekk. Når det er herdet og har gjennomgått strenge kvalitetskontroller, er det klart til bruk.

Sju størrelser vil være tilgjengelige før utgangen av 2010: 315/80R22.5, 315/70R22.5, 295/80R22.5, 245/70R19.5, 265/70R19.5 og 285/70R19.5 (bare for MT SP 444) og 275/70R22.5 (bare for MT SP 372). Flere størrelser følger i 2011.

MultiTread gir forlenget levetid og kjørelengde, redusert avfallsproduksjon og mindre materialforbruk, og bidrar i tillegg til lavere drivstofforbruk. Disse egenskapene reduserer ikke bare kostnadene, men er også fordelaktig for miljøet.

MultiTread-produktene vil bli produsert på Goodyear Dunlops anlegg i Riom i Frankrike og Wolverhampton i England, og de vil også kunne mønsterskjæres.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.