Stigende priser på drivstoff forandrer nordmenns kjøreatferd

Stigende priser på drivstoff forandrer nordmenns kjøreatferd

At prisen på både strøm og drivstoff har steget til rekordnivåer, vet alle i disse dager. Men hvordan har det påvirket landets bilister når det gjelder den faktiske kjøringen? I Dekkbarometeret 2022 oppgir nærmere halvparten at de har lagt om til en ny kjørestil.

Dekkprodusenten Goodyear har nå i høst spurt 1000 norske bilister om kjørevanene deres. Det viser seg at 43 prosent har endret kjøreatferd som følge av de rådende drivstoffprisene. Blant dem som kjører bensin- eller dieseldrevet bil svarer henholdsvis 55 og 50 prosent at de har endret kjøringen, mens bare henholdsvis 43 og 26 prosent hybrid- og elbilførerne svarer det samme.

Den vanligste forandringen i kjøreatferd er å prøve å kjøre sparsommelig ved å benytte seg mer av EcoDriving. Det oppgir 38 prosent, mens 26 prosent svarer at de har begynt å senke farten. Videre oppgir en fjerdedel at de prøver å unngå tomgang, og 23 prosent oppgir at de slipper opp på gassen i nedoverbakker.

– At fart og kjørestil kan ha innvirkning på drivstofforbruket, er noe mange kjenner til. Derimot er det færre som vet hvor mye dekkene faktisk kan påvirke. Faktum er at dekkene står for oppgir 20 prosent av bilens drivstofforbruk, og ved å velge dekk med høyere klassifisering for drivstoffeffektivitet i EU-dekkmerkingen, kan du kjøre lenger på hver fulle tank. Dessuten er det viktig å ha riktig lufttrykk i dekkene. For lavt lufttrykk gir høyere rullemotstand og øker derfor drivstofforbruket, sier Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic.

Dekkene er den eneste kontakten mellom bilen og veien. Lufttrykket påvirker bilens veigrep og drivstoffeffektivitet, samt hvordan den oppfører seg når du svinger og bremser. Dette er egenskaper som du må kunne stole på. Et dekk med feil trykk slites dessuten fortere og kan være utrygt å kjøre med. Du bør kontrollere lufttrykket i dekkene minst en gang i måneden. Til tross for dette viser undersøkelsen av bare 11 prosent av de norske sjåførene gjør det. Det vanligste er å kontrollere lufttrykket hver tredje til sjette måned, noe som 23 prosent svarer.

Tre tips om hvordan du kan holde drivstoffkostnadene nede:

1. Planlegg kjøringen
    Ved å holde oversikt over hva som skjer rundt deg i trafikken, kan du planlegge kjøringen og dermed redusere drivstofforbruket. Det innebærer for eksempel å kjøre i jevn hastighet, planlegge ruten og holde avstand til medtrafikanter. Å unngå rask akselerasjon og bremsing samt å prøve å slippe opp på gassen i nedoverbakker gjør at du kan spare på drivstoffet.

2. Kontroller lufttrykket i dekkene
    Mange kjøretøyer er nå utstyrt med elektroniske systemer for overvåking av lufttrykket (TPMS), men trykket bør fortsatt kontrolleres manuelt med en trykkmåler. Utfør målingen når dekkene er kalde, siden dekk blir varme når du kjører, og det kan påvirke avlesningen. Skru av ventilhetten, og plasser måleren over ventilen. Deretter leser du av trykket og sammenligner det med den anbefalte verdien som du finner i eierhåndboken til bilen eller på en etikett på innsiden av døren på førersiden. Hvis trykket viser seg å være for lavt, kan du fylle mer luft i dekkene, enten på et verksted eller med en egen luftkompressor. Du bør kontrollere lufttrykket i dekkene minst en gang i måneden, og ett tips er å passe på å kontrollere mønsterdybden samtidig.

3. Følg fartsgrensene
    Å unngå for høye hastigheter er ikke bare viktig for sikkerheten på veiene, det holder også bilens drivstofforbruk nede. Forbruket er som høyest når bilen akselererer, og jo raskere bilen går, jo ber drivstoff bruker den. Hvis du for eksempel reduserer hastigheten fra 90 til 80 km/t, kan du spare 0,5–1 desiliter per mil[1].

[1] https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Miljo/Klimat/sparsam-korning/

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.