Slik slipper du irriterte bilister i vintertrafikken

Slik slipper du irriterte bilister i vintertrafikken

Hold avstand, bruk blinklys i tide og la mobilen ligge. Det er i henhold til Goodyears nye undersøkelse tre suksessfaktorer for deg som vil slippe sure medtrafikanter og samtidig bidra til trafikksikkerheten i vinter.

Dekkprodusenten Goodyear har nå i høst spurt 1000 norske bilister om kjørevanene deres. På spørsmål om hva som irriterer mest i vintertrafikken, kommer bilister som ikke bruker blinklys i tide eller kjører for nært inntil egen bil, helt på topp. Disse svarene ble gitt av henholdsvis 53 og 48 prosent. Også de som kjører hensynsløst og de som snakker i telefonen bak rattet, skaper irritasjon. Dette er nemlig noe som irriterer nesten annenhver nordmann i trafikken.

Når det gjelder hvordan førerne selv tilpasser kjøringen sin om vinteren, svarer et stort flertall, 76 prosent, at de reduserer hastigheten. Deretter svarer de at de holder større avstand til neste bil og passer på å bremse tidligere. Dette er imidlertid ulikt for ulike aldersgrupper. Når det gjelder å holde større avstand, er det bare 63 prosent av aldersgruppen 18–29 som gjør dette, sammenlignet med 82 prosent av dem over 60.

– Vinterkjøring kan være vanskelig selv for de mest erfarne sjåførene. Veidekket er uforutsigbart på norsk vinterføre siden været skifter raskt. Derfor kan vi ikke poengtere nok hvor viktig det er å være ekstra oppmerksom og ta det med ro i trafikken. Det føles derfor trygt at Dekkbarometeret viser at en så stor andel er bevisste på dette og tilpasser vinterkjøringen sin, sier Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic.

Også kunnskapsnivået om hvilken mønsterdybde dekkene må ha, er ulikt mellom aldersgruppene. For sommerdekk er lovbestemt minimumsdybde 1,6 mm og for vinterdekk 3,0 mm, men et minimum på 4 millimeter for vinterdekk anbefales. Dette er noe den yngre generasjonen har mindre oversikt over. Bare 43 prosent i alderen 18–29 har oversikt over mønsterdybdene, sammenlignet med 64 prosent i aldersgruppen 50–59. Det nordmenn derimot har felles uansett aldersgruppe, er at de bare kontrollerer mønsterdybden når de bytter dekk, noe som oppgis av 45 prosent.

Tre tips å tenke på for deg som skal kjøre i vinter:

1. Kontroller bilen før avreise
Sikker bilkjøring om vinteren begynner allerede før avreise med å sjekke at bilen er klar. Skrap vinduene og pass på at de er frie for kontens slik at sikten er god. Undersøk også at lyktene fungerer som de skal, og børst bort snø både fra dem og resten av bilen. Kontroller også spylervæskenivåene og bruk riktig blanding av spylervæske som er tilpasset vinterforhold.

2. Kontroller dekkene
Når du bytter til vinterdekk, er det viktig å kontrollere dekkene for å sikre at de ikke er slitt og at de har riktig lufttrykk. Ikke bare er det viktig både for funksjonalitet og sikkerhet, det påvirker også drivstofforbruket. For dårlig lufttrykk og slitasje kan dermed raskt bli en kostnadsdriver og en sikkerhetsrisiko.

3. Ta det med ro
Når underlaget er glatt, er det ekstra viktig å holde større avstand til bilen foran. Isete veier kan nemlig føre til at stopplengden blir opptil ti ganger lengre. Også i vått og regntungt vær øker bremselengden, og derfor er det viktig å bremse forsiktig for å hindre skrens Hvis du skulle bli sittende fast i snøen, er det også viktig å ta det med ro. For hardt trykk på gasspedalen gjør nemlig at hjulene går for fort rundt slik at bilen graver seg dypere ned.

Vinterdekk fra Goodyear:

UltraGrip Arctic 2 & UltraGrip Arctic 2 SUV er Goodyears testvinnende[1]piggdekk med utmerkede kjøreegenskaper på både is og snø. Dekket er utstyrt med Arctic Eagle Claw – neste generasjons piggteknologi fra Goodyear – og leverer utmerkede egenskaper på is og snø, samtidig som kjøreturen blir mer behagelig med redusert innvendig støynivå sammenlignet med forgjengeren[2]. Den nye Snow Grip-teknologien gir sterke egenskaper på alle typer snøføre , dette på grunn avbredere spor og høyere tetthet av gripekanter.

UltraGrip Ice 2 er et piggfritt dekk som er tilpasset nordiske vinterforhold, og som har mange testseiere bak seg[3]. Dekket er utviklet for å gi stabil ytelse med forbedret grep og bremsing på is og snø i tillegg til samt forbedret ytelse på både våte og tørre veier. «Active Grip»-teknologien optimerer kontakten mellom vei og dekk på veldig glatte veier.

UltraGrip Ice SUV er et nordisk piggfritt vinterdekk tilpasset for SUV-er, og har svært gode egenskaper på is og snø. Dekket gir bedre balanse mellom kjøring på tørt underlag og på snø for SUV-er. Dekket har også forbedret grep og bedre bremseegenskaper for SUV-er.

[1] 1. plass i ViBilägares test (nr. 12/2021). 8 dekk i testen, testet dimensjon 205/55R16

[2] Interne testresultater, sammenlignet med forgjengeren UltraGrip Ice Arctic.

[3] * Goodyear UltraGrip Ice 2 testvinner blant nordiske friksjonsdekk i Teknikens Värld, 22/2017, 205/60R16, Aftonbladet Bil, 7/2017, 205/60R16, Teknikens Värld, 22/2016, 205/55R16, én av to testvinnere i Tekniikan Maailma 17/2014, Tehnikamaailm 10/2014, Motor 5/2014, 205/55R16 94T, 12 friksjonsdekk i testen. Best i test blant 7 friksjonsdekk i Aftonbladet Bil 6/2014 og Teknikens Värld 22/2014, 205/55R16 94T.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.