Renault velger Goodyear for Mégane E-TECH Electric

Renault velger Goodyear for Mégane E-TECH Electric

• EfficientGrip Performance-Serien valgt som originalutstyr
  • Splitter ny elektrisk kombi viderefører arven fra Mégane.

Renault har valgt to av Goodyears sommerdekk som originalutstyr på den helt nye Mégane E-TECH Electric, den franske bilprodusentens nye helelektriske bil.

To ulike sommerdekk fra Goodyear i ulike dimensjoner har blitt valgt som mulige originalutstyrsalternativer til Mégane E-TECH Electric. Goodyear EfficientGrip Performance 2 er sommerdekket som er valgt i dimensjon 195/60R18, og Goodyear EfficientGrip Performance er valgt i den større dimensjonen 215/45R20 takket være sin ultralave rullemotstand på 5,7 kg/t og sine presise styreegenskaper.

Leveransene begynte i første kvartal 2022, med produksjonsstart i november 2021 på Renaults ElectriCity-anlegg i Douai i Nord-Frankrike. Bilen har en elektrisk motor som er utviklet i samarbeid innad i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen. Den veier 145 kg og produserer enten 96 kW (130 hk) eller 160 kW (218 hk) avhengig av spesifikasjonene.

Batteriet i bilen er med sine 110 mm det tynneste på markedet og passer dermed godt inn i CMF-EV-plattformen, samtidig som det reduserer bilens samlede vekt. Det er tilgjengelig i to kapasiteter: 40 kWh for en rekkevidde på opptil 300 km (WLTP) eller 60 kWh for 470 km rekkevidde.

Goodyear leverer også EfficientGrip Performance som originalutstyr til Renault Captur(1), Eagle F1 Asymmetric 3 til Espace, og originalutstyrsmontering på Mégane E-TECH Electric viderefører dermed Goodyears gode forhold til det franske bilmerket.

Et «R»-merke på sideveggen på alle de fire Goodyear-dekkene for Mégane E-TECH Electric viser at dekkene er spesielt utvalgt og godkjent av Renault. Dekkene er også utstyrt med et merke for Goodyear EDT (Electric Drive Technology). Denne logoen finnes på sideveggen på alle Goodyears originalutstyrsdekk utviklet for elbiler, og viser at dekket inneholder en rekke teknologier spesielt utviklet for behovene til den spesifikke produsentens elektriske biler.

Goodyear EfficientGrip Performance er det ideelle sommerdekket for elbiler som Mégane E-TECH, siden det kombinerer lav rullemotstand, utmerket våtgrep og korte bremselengder til et sluttresultat som leverer både på ytelse og effektivitet. EfficientGrip Performance 2 tar disse egenskapene videre til neste nivå med utvikling for å forlenge kjørelengden og redusere bremselengdene enda mer.

Hans Vrijsen, Managing Director Consumer OE, Goodyear EMEA: «Våre EfficientGrip Performance-serier har bevist sin verdi og har fått tillit som originalutstyr fra ledende produsenter, så vi er veldig glade for at Renault har valgt dem til sin nye, spennende Mégane E-TECH Electric også. Goodyear-dekk er førstevalget for en rekke elbiler. I 2021 var mer enn 80 % av anbudene vi vant for levering av originalutstyr, dekk til elbiler og hybrider. Vi vil fortsette å samarbeide tett med ledende produsenter for å hjelpe dem å utvikle den neste generasjonen av elbiler, biler med forbrenningsmotorer og hybrider.»

(1) https://news.goodyear.eu/goodyear-supplies-efficientgrip-performance-tires-for-renaults-all-new-captur-the-french-car-brands-latest-model/

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.