Gå videre til innhold
Nytt SUV-piggdekk for bedre førersikkerhet i Europas vanskeligste vinterforhold.

Pressemelding -

Avansert pigg- og dekkteknologi gir bedre grep, kontroll og bremseegenskaper på snø og is

Goodyear kunngjør at de har lansert sitt nye piggdekk, UltraGrip Ice Arctic SUV. Dekket er neste generasjon innen piggdekkteknologi, spesielt utviklet med tanke på de barske vinterforholdene i mange av de nordlige og arktiske delene av Europa. Disse områdene har noen av de tøffeste vintrene i befolkede områder, med temperaturer som kan komme ned i -15 til -20 °C på en helt vanlig vinterdag. Økt nedbør og lite dagslys medfører også større, og ofte usynlig, fare på mange veier.

Med arktisk kjøreteknologi
Takket være Multicontrol Ice Technology med nye, retningsinnrettede pigger, bredere piggfester og optimal piggfordeling, gir piggen større stivhet og en bredere bakkant for effektiv bremsing og dermed kortere bremsestrekning for bilen. Optimert piggfordeling gir solid grep i tillegg til lavere utvendig støynivå under kjøring.

Fordi vinteren ikke bare handler om is, bygger Goodyears Ice Arctic SUV også på selskapets ekspertise innen snø og slaps med V-formede lameller og hakk i sporene.  I dypere snø griper de sagformede blokkene i fiskebensmønster tak i snøen på siden av slitebanen, mens et bredt spor får snøen bort fra dekket. Bremseegenskapene på hardpakket snø er forbedret med Goodyear Multicontrol Ice-teknologien, som bygger på den avanserte piggdesignen som også gir bedre bremsing på is.

Et spor i full dybde gir bedre drenering av både slaps og vann fra dekket slik at gummiens fotavtrykk maksimeres, og det nye silikamaterialet gir bedre bremsing på vått underlag på grunn av den høye energiutstrålingen.

Stadig større etterspørsel etter SUVer
Goodyears nyeste produkt bygger på en stigende etterspørsel etter piggdekk til SUVer i området, drevet frem av en kontinuerlig vekst i etterspørselen etter denne typen biler. Nye data fra ETRMA (European Tire Manufacturer’s Association) viser at man forventer en årlig vekst på 9 % i dette segmentet frem til slutten av 2016* . Spesielt for klassene kompakt SUV, crossover-SUV og luksus-/fullstørrelses-SUV stiger etterspørselen stadig**. Et direkte resultat av dette er at etterspørselen etter premium piggdekk for SUV også stiger i området, og Goodyears nye UltraGrip Ice Arctic SUV bygger på denne etterspørselen.

«Vi er stolte av å presentere ett SUV piggdekk som yter i alle mulige vintersenarioer, som slaps, regn og spesiellt under ekstreme forhold som snø og is. Å ferdes trygt på veien er en nøkkel for nordiske sjåfører, og vårt nye Goodyear Ice Arctic SUV dekk innfrir på alle områder og vi har brukt innovativ produkt utvikling for nå våre mål», sier Fabien Desarcon, Goodyears marketing manager EMEA vinterdekk.

Goodyears UltraGrip Ice Arctic SUV er tilgjengelig for dekkforhandlere i 14 dimensjoner fra mai 2014.

*ETRMA bransjedatarapport, kjøretøystatistikk 2011, utgave 2012 (Nr. 4)

**Global Insights økonomisk bransjerapport – Car Industry Economic Outlook 2011

***Norge har innført en unntaksregel som aksepterer dekkene som har oppnådd en finsk typegodkjenning

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 69,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 52 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.