Nye Goodyear Ultra-High Performance-dekk: Eagle F1 Asymmetric 3

Nye Goodyear Ultra-High Performance-dekk: Eagle F1 Asymmetric 3

2016 – Goodyear lanserer sitt nye sommerdekk, Eagle F1 Asymmetric 3: et Ultra-High Performance-dekk som gir kortere bremselengde på både tørre og våte veier[1] og hjelper sjåførene å beholde kontrollen og virkelig nyte reisen. Med overbevisende testseire i Eagle-serien og OE-banerekord er dette Goodyears premiumtilbud for overlegne bremseegenskaper, responsiv håndtering og kontroll på både tørt og vått underlag.

Ultra High-Performance-segmentet er tydelig et marked i vekst[2], med en forventet samlet vekst per år fra 2015 til 2020 på mer enn 3 %². Det forventes at markedet i dette tidsrommet vil vokse med mer enn 9 millioner enheter². Denne veksten drives hovedsakelig av veksten i bilparken i segmentene C, D og E (mellomklasse, øvre mellomklasse og luksus) som i økende grad blir utstyrt med UHP-klassifiserte dekk[3].

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 omdefinerer dekkegenskapene for kraftige personbiler og sportsbiler og forventningene hos dem som kjører dem. Det er lagt ned betydelig innsats på å optimere dekket med enestående egenskaper og sikkerhet. Våre ingeniører og tekniske spesialister har brukt mer enn 36 000 arbeidstimer på å utvikle dekket, inkludert over 5000 tester, 1200 tester på veien og 3800 på fem testbaner i fem land, til sammen over 330 000 km.

En nøkkelfunksjoner er den aktive bremseteknologien som øker kontaktflaten og veigrepet under bremsing, og som dermed gir kortere bremselengde. I tillegg gir den nye, grepsforsterkende materialblandingen bedre grep under bremsing og håndtering, og klebende harpiks gir en klebende effekt som gir sterkt grep for kortere bremselengde og bedre håndtering på våte og tørre veier. Den nye, forsterkede konstruksjonsteknologien gir styrepresisjon og holdbarhet med en lettere konstruksjon som også gir bedre håndtering, svingegenskaper, mønsterslitasje og drivstoffeffektivitet.

Den uavhengige referansetesten som Goodyear bestilte fra TÜV Süd[4], bekreftet dekkets sterke egenskaper. Resultatene viser at Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 has en bremselengde som er 2,6 meter kortere (9 % bedre resultat) på våte veier enn gjennomsnittet av de tre hovedkonkurrentene. Bremselengden på tørre veier er 1,3 meter kortere (4 % bedre resultat), og Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 viser 4 % bedre håndtering på vått underlag enn gjennomsnittet av hovedkonkurrentene. Resultatene viser også 10,9 % bedre rullemotstand enn gjennomsnittet av de tre hovedkonkurrentene, og dekket viser den nest beste rullemotstanden av dekkmerkene som ble testet[5].

«Vi er veldig glade for at TÜV-testen bekrefter at Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 leverer ledende resultater i bremsetesten[6], spesielt under mer krevende forhold som for eksempel regnvær», sier Alexis Bortoluzzi, Goodyears markedsføringssjef for forbrukerdekk i EMEA-regionen. «Bremsing er jo tross alt forbrukernes viktigste behov[7], og spesielt kritisk for dem som kjører store og kraftige biler.»

Nye Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 vil bli tilgjengelig i 41 dimensjoner fra 17 til 20 tommer, og kommer ut på markedet fra desember 2015. De aller fleste dimensjonene skal være tilgjengelige i mars 2016.

[1] 2,6 meter kortere bremselengde (9 % bedre resultat) på våte veier og 1,3 meter kortere bremselengde (4 % bedre resultat) på tørre veier sammenlignet med gjennomsittet av de 3 nyeste dekkene fra hovedkonkurrentene i UHP-segmentet (Michelin Pilot Sport 3, Bridgestone Potenza S001, Continental Sport Contact 5). Testet av TÜV SÜD Product Service GmbH i sept.–okt. 2015 på oppdrag fra Goodyear Dunlop. Nytt UHP-dekk, dekkdimensjon: 225/45 R17 91Y. Testbil: VW Golf. Teststeder: Mireval (Frankrike), Papenburg (Tyskland), TÜV SÜD PS Garching (Tyskland). Rapport nr. 713066268.

[2] Kilde: Goodyear Dunlop, intern prognose

[3] Kilde: Global Insights / IHS mars 2015

[4] Testet av TÜV SÜD Product Service GmbH i sept.–okt. 2015 på oppdrag fra Goodyear Dunlop. Testet mot 3 hovedkonkurrenter: Bridgestone Potzena S001, MichelinPilot Sport 3 og Continental SportContact 5. Nytt UHP-dekk, dekkdimensjon: 225/45 R17 91Y. Testbil: VW Golf. Teststeder: Mireval (Frankrike), Papenburg (Tyskland), TÜV SÜD PS Garching (Tyskland). Rapport nr. 713066268.

[5] Poeng for rullemotstand: Continental Sport Contact 5 – 101.6; Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 – 100; gjennomsnitt for hovedkonkurrentene – 89.1. Del av testen angitt ovenfor med rapport nr. 713066268.

[6] Testet av TÜV SÜD Product Service GmbH i sept.–okt. 2015 på oppdrag fra Goodyear Dunlop. Testet mot 3 hovedkonkurrenter:Nytt UHP-dekk, dekkdimensjon: 225/45 R17 91Y. Testbil: VW Golf. Teststeder: Mireval (Frankrike), Papenburg (Tyskland), TÜV SÜD PS Garching (Tyskland). Rapport nr. 713066268.

[7] TNS UK – Consumer Needs Research, gjennomført fra 17. desember 2014 til 19. januar 2015. 750 intervjuer ble gjennomført i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia, Polen, Russland, Sverige, Sør-Afrika og Tyrkia og 500 i Saudi-Arabia

Om GoodyearGoodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 66 000 ansatte og produserer sine produkter på 49 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.no.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.