Goodyear EfficientGrip Cargo

Pressemelding -

Goodyears EfficientGrip Cargo for lette lastebiler: fokus på lavere samlede eierkostnader

Goodyears nye dekk for lette lastebiler varer over 21 000 km enn to av konkurrentene. Forbedrer drivstoffeffektiviteten og gir bedre grep, spesielt på vått underlag.

Goodyear, en av verdens største dekkprodusenter, har kunngjort lanseringen av EfficientGrip Cargo over markedet i hele Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA). Drivstoffeffektivitet og økt kjørelengde blir stadig viktigere for sjåfører og flåteoperatører[1], og Goodyear lanserer nå et dekk for lette lastebiler som oppfyller disse kravene takket være en ny silikablanding som gjør at slitebanen blir mer slitesterk.

Kjør lenger på de samme dekkene

Uavhengige tester utført av revisjonsselskapet DEKRA[2] sammenligner kjørelengdekapasiteten for Goodyears nye dekk for lette lastebiler med to av konkurrentene, Testene viser at Goodyear EfficientGrip Cargo overgår de andre med gjennomsnittlig 21 475 km[3].

For å kunne oppnå bedre kjørelengde[4] bruker vi to nyvinninger i EfficientGrip Cargo. Innføringen av en ny silikablanding i slitebanen øker dekkets slitestyrke og forbedrer grepet på vått underlag.

Det nydesignede slitebanemønsteret optimerer stivheten i dekket og fordeler trykket jevnere for å kunne få mer gummi mot veien. Takket være disse nyvinningene kan dekket gi flåtene opptil 10 000 km kjøring ekstra[4] i forhold til forgjengeren.

Spar mer drivstoff

Ved å bruke en stivere basisblanding og legge inn et kjølig dempingslag genererer dekket mindre varme enn forgjengeren, noe som fører til 18 % lavere rullemotstand. Den reduserte temperaturen og den optimerte konstruksjonen forbedrer rullemotstanden med opptil 18 % i forhold til forgjengeren[5]. Den forbedrede drivstofføkonomien, kombinert med forlenget dekklevetid, kan gi flåteoperatører betydelige innsparinger.

Forut for behovene

Martijn de Jonge, merkevaredirektør for forbrukerdekk i EMEA-regionen, sier det slik: «Disse imponerende resultatene i DEKRA-testen beviser hvor dedikerte Goodyears ingeniører er.

Som et resultat av deres arbeid kunne vi skape Extra Mile-teknologien, som ikke bare forbedrer dekkenes kjørelengde, men også kjøreegenskapene på våte veier, holdbarheten og de samlede eierkostnadene.»

EfficientGrip Cargo oppfyller allerede EU-forordningene som vil tre i kraft i november 2018, angående dekkmerking og spesielt rullestøy, rullemotstand og feste på vått underlag.

28 dimensjoner vil være tilgjengelige på markedet og dekke 82 % av markedet innen utgangen av mai 2017. ''

Dato for tilgjengelighet

215/60R17C – 109/107T

Mai 2017
225/55R17C – 104/102H

[1] Kilde: TGI TMS Consumer Segmentation, undersøkelse gjennomført i Tyskland, Sør-Afrika og Frankrike i 2014.
[2] På forhjulsdrevet bil. Sammenlignet med gjennomsnittlige resultater for de to nyeste dekkversjonene fra to konkurrenter innenfor segmentet lette lastebilder (Hankook Vantra LT, Continental ContiVanContact 200). Testet av DEKRA i juli til oktober 2016 på oppdrag av Goodyear Dunlop. Nytt LT-dekk, dekkdimensjon: 215/65 R16C 109/107T. Testet kjøretøy: Renault Master. Testforhold: Mireval Proving Grounds, Frankrike. Rapportnummer: LRT 2016-888, datert 12.10.2016
[3] 23 964 km ekstra kjørelengde eller 40 % bedre slitestyrke enn Continental ContiVanContact 200, og 18 986 km ekstra kjørelengde eller 32 % bedre slitestyrke enn Hankook Vantra LT.
[4] Sammenlignet med forgjengeren. (intern Goodyear-test). Kjørt på Renault Master. Dato for endelig rapport: September 2015. Dimensjon: 215/65R16C 109T. Konklusjon oppnådd etter 38 407 km kjøring. 9 323 km (fordekk) og 22 320 km (bakdekk) beregnet endelig forskjell i kjørelengde mellom EfficientGrip Cargo og Cargo Marathon.
[5] Basert på en intern EC-rullemotstandstest, relative forskjeller i resultater mellom 215/75R16C 113/111R Goodyear Cargo G26 og Goodyear EfficientGrip Cargo (2015).

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 66,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 21 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.