Goodyear presenterer vinterdekk

Goodyear presenterer vinterdekk

UltraGrip Ice Arctic – revolusjonerende pigger for bedre grep og kortere

bremselengde på is

UltraGrip Ice Arctic er neste generasjons piggdekk. Det er spesielt utviklet for å kunne møte det vanskelige nordiske vinterklimaet. Goodyear UltraGrip Ice Arctic fikk en vellykket lansering på det nordiske markedet med vinnende tester utført av uavhengige publikasjoner og gode attester fra kundene våre via testførerprogrammet vårt.

Goodyears avanserte piggteknologi med den nyskapende formen og utføringen gjør at piggen kan opprettholde sin retningsbestemte plassering og sitt effektive grep på is. For å få bedre trekkraft på veien er piggen utformet med en skarp kant foran som gir bedre grep på is under akselerasjon. Den nye utformingen gir piggen stabilitet, og den bredere kanten bak gir mer effektiv bremsing. Vinteren består imidlertid ikke av bare snø og is. Goodyear har også investert mye i å produsere et dekk som også har gode kjøreegenskaper og gir god bremsing på både tørre og våte veier.

UltraGrip Ice Arctic er tilgjengelig i 40 dimensjoner mellom 13 og 18 tommer.

UltraGrip Ice Arctic SUV – helt i front i snø- og istester

Med en unik piggdekkteknologi kan UltraGrip Ice Arctic SUV håndtere de nordligste områdene i Europa hvor temperaturene på en normal vinterdag kan komme ned under -15°C. Dekket fungerer også på varmere vinterdager, siden slitebanen er utformet for å gripe tak i snø samtidig som de dype sporene forbedrer evnen til å drenere bort snø, slaps og vann for maksimalt grep og vannplaningssikkerhet.

Test Worlds resultater viser tydelig at UltraGrip Ice Arctic SUV er et dekk å regne med, spesielt på snø og is, hvor det overgår hovedkonkurrentene i fire av seks kategorier[1]. Testen viser også at dekket er ledende på bremselengde og grep på snø,[2] og at det gir den beste håndteringen på is. Dekket oppfyller den nye lovgivningen i Sverige, Finland og Norge, [3] som ble utarbeidet for å redusere slitasjen på veiene.

UltraGrip Ice Arctic SUV er tilgjengelig i 27 dimensjoner mellom 15 og 20 tommer.

UltraGrip Ice 2 – nordisk piggfritt dekk, testvinner i flere tester*

UltraGrip Ice 2 er et piggfritt dekk som er tilpasset nordiske vinterforhold. Dekket er utviklet for å gi stabil ytelse og forbedret grep og bremsing på snø og is, i tillegg til samlet forbedret ytelse på både våte og tørre veier.

En ny og avansert gummiblanding hjelper dekket å holde grepet på snø, is og tørt underlag, samtidig som «Active Grip»-teknologien optimerer kontakten mellom vei og dekk på veldig glatte veier. Dekkets rette lameller graver seg ned i underlaget, slik at dekket får god trekkraft og bremsing på snø og is. De rette lamellene i kombinasjon med aktive blokkspor gir økt stabilitet og trekkraft i krevende kjøresituasjoner.

Resultatene fra Test Worlds uavhengige test bekrefter at UltraGrip Ice 2 er like stabilt på snø og is som på tørt og vått underlag. Dekkets resultater var klart de beste for grep på is og snø og for håndtering og bremselengde på våte veier[4].

UltraGrip Ice 2 er tilgjengelig i 33 dimensjoner mellom 13 og 18 tommer.

* Goodyear UltraGrip Ice 2 er en av to testvinnere i Tekniikan Maailma 17/2014, Tehnikamaailm 10/2014,

Motor 5/2014, 205/55R16 94T. 12 piggfrie dekk i testen. Best i test av 7 piggfrie dekk i

Aftonbladet Bil 6/2014 og Teknikens Värld 22/2014. 205/55R16 94T.

UltraGrip 9 – betydelig forbedring i forhold til forgjengeren

Det piggfrie UltraGrip 9 er den niende generasjonen vinterdekk i UltraGrip-serien, og er spesielt utviklet for å fungere på variabelt vinterføre, noe som gjør det til et utmerket valg for europeiske forbrukere som vil ha et vinterdekk av høy kvalitet. Dekket er den første modellen som leveres med to ulike størrelser på slitebanemønsteret for å gi beste mulige kjøreegenskaper.

Dekket er utviklet for god håndtering uansett underlag. Dekket fungere på isete veier takket være den høye tettheten i lamellene og det mer kvadratiske fotavtrykket. En forbedret gummiblanding med harpiks og vegetabilsk olje forbedrer dekkets evne til å holde seg på veien, spesielt ved kjøring på snø og is. Dekkets hydrodynamiske spor bidrar til å redusere faren for vannplaning og gjør kjøringen mer stabil på veier som er våte på grunn av regn eller slaps.

Vinterkjøring anbefales ikke med en mønsterdybde på mindre enn fire millimeter på vinterdekk. Derfor er det lagt inn et snøfnugg i slitebanen på UltraGrip 9, og dekket må byttes ut når snøfnugget ikke er synlig lenger.

UltraGrip 9 er tilgjengelig i 37 dimensjoner mellom 14 og 16 tommer.

[1]Sammenlignet med tre konkurrenter. Testet av Test World i desember 2013 på oppdrag fra Goodyear Dunlop. Dekkdimensjon: 255/55R18. Testbil: BMW X5. Teststeder: Colmar-Berg (Luxemburg), Wittlich (Tyskland), Ivalo (Finland). Rapport nr. TW-TT13-MT550

[2] Sammenlignet med tre konkurrenter. Testet av Test World i desember 2013 på oppdrag fra Goodyear Dunlop. Dekkdimensjon: 255/55R18. Testbil: BMW X5. Teststeder: Colmar-Berg (Luxemburg), Wittlich (Tyskland), Ivalo (Finland). Rapport nr. TW-TT13-MT550

[3] Norge har lagt til et unntak som godtar dekk med finsk typegodkjenning.

[4]Sammenlignet med tre konkurrenter. Testet av Test World i desember 2013 på oppdrag fra Goodyear Dunlop. Dekkdimensjon: 205/55R16; testbil: VW Golf 7. Teststeder: Colmar-Berg (Luxemburg), Wittlich (Tyskland), Ivalo (Finland). Rapport nr. TW-TT13-TT550

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 67 000 ansatte og produserer produktene sine på 50 anlegg i 22 land over hele verden. De to fornyelsessentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg utvikler produkter og tjenester for fremtiden og setter standarden for bransjen. Goodyear ble etablert i 1898, og selskapets nyskapninger har satt standarder i bilbransjen i mer enn 100 år. Mer informasjon: http://www.goodyear.se

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.