Goodyear møter etterspørselen etter premiumdekk med balanserte egenskaper

Goodyear møter etterspørselen etter premiumdekk med balanserte egenskaper

I henhold til en nyere undersøkelse vurderer mer enn fire av fem sjåfører kjøreegenskapene når de kjøper dekk1.

Det er en vanlig misoppfatning at sjåfører ikke skiller mellom ulike typer varemerker for dekk og vurderer dem som en ren handelsvare. En ny undersøkelse utført at Ipsos demonstrerer at et stigende antall forbrukere mener at å ha riktige dekk er svært viktig og vurderer kjøreegenskapene før de velger dekk.

Resultatene viser at 73 % av respondentene mener at dekk er «svært viktige» eller «viktige». De mener at dekkene bidrar til tryggere kjøring (37 %), til bedre kontroll på bilen uansett værforhold (16 %), til bedre håndtering av bilen (10 %) og til å spare penger på drivstoff (8 %). Mer enn fire av fem2 sjåfører rapporterte at de vurderer egenskapene for et dekk mens de tar en beslutning om kjøp.

Med økningen i antall elbiler i Europa og globalt er sjåførene blir stadig mer bevisste på dekkets innvirkning på effektivitet og bærekraft. Da forbrukerne ble i en annen Goodyear-undersøkelse ble spurt3 hvilke egenskaper de forventer av et EV-klart dekk, sier nesten en tredel (31 %) at de foretrekker verdien av et holdbart dekk, mens nesten en tredel til (27 %) er ute etter et miljøvennlig dekk med lav miljøpåvirkning, og 18 % er på jakt etter lavere veistøy.

Disse resultatene viser at forbrukerne foretrekker Premiumdekk som tilbyr utmerkede kjøreegenskaper under alle kjøreforhold og samtidig gir effektivitet og bærekraft. De ønsker med andre ord et fullstendig balansert dekk. Dekkprodusenten Goodyear svarer på kravene til et premiumdekk med den nyeste generasjonen av den svært godt omtalte dekkserien Eagle F1 Asymmetric.

Topprodusent sommeren 2023

Goodyear har nylig igjen blitt utnevnt som «topprodusent sommeren 2023»4 av det prestisjefylte tyske testmagasinet Auto Bild, som dermed hedrer Goodyear som det beste merket samlet sett i inneværende testsesong for sommerdekk. Magasinet kommenterer at Goodyear har kommet på toppen av listen tre ganger med eksemplariske resultater, og at de nåværende dekkmodellene Eagle F1 Asymmetric 6 og EfficentGrip 2 SUV leverer overbevisende, dynamiske kjøreegenskaper på øverste nivå og med fremtidssikret bærekraft.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6: Levere kompromissløst på egenskaper

Goodyears nyeste UHP-dekk (ultra-high-performance), Eagle F1 Asymmetric 6, går et skritt videre på både egenskaper6 og effektivitet7. Avanserte teknologier gir sjåførene utmerket veigrep, bremsing og håndtering i både vått og tørt vær. En rekke funksjoner gjør også Eagle F1 Asymmetric 6 EV-klart. En mer aeroeffektiv sidevegg reduserer luftmotstanden og gir bedre kjørelengde. Dekket er sertifisert for en høyere belastningsindeks for å kunne betjene EV-markedet der bilene vanligvis er tyngre.

Dekket ble utnevnt som vinner i Motors9 sommerdekktest for sine trygge kjøreegenskaper, våtgrep og rullemotstand. Dekket ble også utnevnt til vinner i Auto Bilds8 sommerdekktest, hvor publikasjonen plasserte dekket på førsteplass i en sammenligning med 49 andre sommerdekk. I tillegg ble det sertifisert som «Eco-Master» for sin effektivitet, lave rullemotstand og bærekraft.

– Sjåfører krever mer av dekkene enn noen gang, og trenden mot mer informerte kjøpsbeslutninger, med sjåfører som fokuserer på teknologi og bærekraft, beviser at dekk ikke er en vanlig handelsvare.

En rekke innovasjoner som er tilknyttet Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, gjør det til et svært balansert dekk. Det fører sammen Goodyears UHP-dekkegenskaper og EV-spesifikke funksjoner, som blir stadig viktigere siden elbiler blir mer og mer utbredt, sier Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe hos Goodyear.

(1) Ipsos-undersøkelsen Kategori sjåfører og segmentering, 2022, gjennomført i Frankrike, Tyskland, Italia, Polen, Spania og Storbritannia.
(2) Ipsos-undersøkelsen Kategori sjåfører og segmentering, 2022, gjennomført i Frankrike, Tyskland, Italia, Polen, Spania og Storbritannia. 85 % av respondentene svarte at deres beslutninger om dekkjøp er basert enten utelukkende på egenskaper eller en kombinasjon av egenskaper og pris.
(3) Goodyear-undersøkelse om EV-dekkmarkedet 2021
(4) Auto Bild nr. 14/23.
(5)
Alle sitater fra magasinet er oversatt fra den tyske originalen.
(6) Sammenlignet med forgjengeren, Eagle F1 Asymmetric 5. Interne tester. Dimensjon: 225/45R17. Testbil: Volkswagen Golf 8. Teststed: Mireval testbane 2021
(7) Reduksjon av rullemotstand, vekt og støy sammenlignet med forgjengeren Eagle F1 Asymmetric 5.
(8) Auto Bild: 50 sommerdekk testet, dimensjon 225/45R18. Testbil: BMW 3-serie. Nr. 3, 2023
(9) Testvinner, Motor (02/03 2023), 8 dekk i testen, dimensjon 245/40R18.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.