Gå videre til innhold
Goodyear lanserer fjerde utgave av sin bærekraftundersøkelse «Sustainable Reality Survey» og fortsetter å undersøke bærekraftarbeidet i transportbransjen.

Pressemelding -

Sustainable Reality Survey har som mål å avdekke innsikt, fremgang og utfordringer ved å integrere bærekraftige løsninger i driften av transportflåter i Europa. Undersøkelsen er arrangert av Goodyear. Den er tilgjengelig på https://www.sustainablerealitysurvey.eu/no og er åpen til 21. juli 2024. Som i tidligere år vil det bli plantet et tre for hver innsendte besvarelse. Undersøkelsen i 2024 vil inneholde et lignende sett med spørsmål slik at Goodyear kan spore hvordan oppfatningene i bransjen har utviklet seg over tid.

Deltakerne blir spurt om nåværende bærekraftløsninger, inkludert bruk av miljøvennlige teknologier, oppfyllelse av miljøforskrifter og implementering av bærekraftmål. Undersøkelsen utforsker utfordringene ved å innføre bærekrafttiltak, i tillegg til antatte fordeler som for eksempel kostnadsbesparelser og forbedret effektivitet i driften.

Kompromisser mellom bærekraft og ytelse

Videre inneholder årets undersøkelse et nytt spørsmål for å finne ut om bærekraftarbeidet ofte går på bekostning av ytelsen. Ved å ta med dette nye spørsmålet ønsker Goodyear å få dypere innsikt i bransjens oppfatning og potensielle kompromisser og til syvende og sist vise hvordan vi kan utvikle løsninger som integrerer bærekraft uten at det går på bekostning av ytelse.

«Vi er stolte over samhandlingen vi har med transportselskaper over hele Europa gjennom Sustainable Reality Survey, som gir oss en unik innsikt i deres daglige beslutninger. Årets utgave lover å gi oss verdifulle data om fremgangen, mulighetene og utfordringene på veien mot mer bærekraftig mobilitet», sier Maciej Szymanski, Marketing Director Commercial EMEA hos Goodyear.

Omfattende rapport skal gi flåteoperatører en målestokk og en beste praksis

Som alle år tidligere vil den fullstendige rapporten for Sustainable Reality Survey 2024 bli tilgjengelig for nedlasting senere i år. Den omfattende rapporten gir en detaljert analyse av bransjens bærekraftstrender og tilbyr flåteoperatører en målestokk de kan vurdere sin egen praksis opp mot bransjestandardene. I tillegg fungerer den som en ressurs for å identifisere gode praktiske løsninger, forstå kommende utfordringer og oppdage nyskapende løsninger som kan forbedre både bærekraft og driftseffektivitet.

Sustainable Reality Survey 2023 avslørte flere viktige trender i den europeiske transportbransjens tilnærming til bærekraft. Et betydelig flertall av flåtene som deltok i undersøkelsen, identifiserte bærekraft som enten «viktig» eller «svært viktig», og en tredel av flåtene anså det som en kjerneverdi for selskapene sine. Undersøkelsen fremhevet at bærekrafttiltak i stigende grad anses som kostnadsbesparende strategier, og 39 % av flåtene rapporterte om reduserte driftskostnader på grunn av bærekraftsløsninger. Større flåter, spesielt de med over 500 kjøretøyer, har bekreftet sin ledelse i å definere og implementere bærekraftmål, og 75 % av disse har allerede iverksatt tiltak. I tillegg har drivstoffeffektive dekk vokst frem som en populær komponent i bærekraftstrategier og 56 % av flåtene bruker dem for å forbedre effektiviteten og redusere miljøpåvirkningen. Disse resultater understreker veksten av engasjement i bransjen for å integrere bærekraftige løsninger samtidig som de opprettholder effektiv drift.

Som en del av Sustainable Reality Survey 2024 vil Goodyear fortsette å plante nye trær for hvert undersøkelsessvar som sendes inn. Siden 2021 har Goodyear allerede støttet planting av over 7000 trær til gjenplanting av gamle skoger, ledet av Tree-Nation.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer