Goodyear lanserer en ny generasjon dekk for regionaltransport

Goodyear lanserer en ny generasjon dekk for regionaltransport

Goodyear lanserer nå Regional RHT II, en helt ny serie tilhengerdekk, hovedsakelig beregnet på kjøretøyer som brukes i regionaltransport. Regional RHT II-serien er først og fremst beregnet på 22,5-tommers felger, og gir forbedrede egenskaper på kjørelengde og rullemotstand sammenlignet med forgjengeren, Goodyear Regional RHT. Det betyr enda lavere kostnader per kilometer for operatøren. Betydelige forbedringer på kjørelengden, opptil 30 % bedre enn Regional RHT, utmerkete vannplaningsegenskaper og svært robust oppbygning er noen av de viktigste egenskapene som vil gjøre denne dekkserien attraktiv for operatørene. Regional RHT II-dekkene oppfyller det kommende EU-direktivet 661/2009 med gode nivåer for rullemotstand og støy. Den nye serien omfatter et høybelastningsdekk med en akselvektkapasitet på 10 tonn, og gir dermed både større lastekapasitet, god kjørelengde og god holdbarhet.

De viktigste egenskapene i Regional RHT II er en optimert, multiradial hulromsform, sterke skulderribber og sikksakkformede mønsterspor. Det gir jevn og optimal slitasje, motstand mot slitasje på skuldrene og robusthet ved manøvrering. Mønsterformen gir minimalt feste for stein og bedre bremseegenskaper på vått underlag.

Det høye potensialet for kjørelengde kommer av det nye slitebanematerialet og 15 % mer gummi å slite på. Slitebanen på Goodyear Regional RHT II er 10 mm bredere og 8 % dypere enn forgjengeren.

De nye dekkene utnytter fordelene i Goodyears Max-teknologi og er laget med den nye KMax-teknologien. KMax-teknologien er en kombinasjon av spesialutviklede dekkegenskaper som er utviklet for å maksimere kjørelengden, gjøre dekkene anvendelige på en lang rekke bruksområder og gjør dekkstrukturen mer robust.

Det er kjørt tester for å sammenligne det nye Regional RHT II-tilhengerdekket med Regional RHT, som det nå erstatter, og en av hovedkonkurrentene. Transportselskapet Penyafort fra Barcelona deltok i en av testene med en treakslet Spitzer pulvertanker. Testene ble kjørt mellom oktober 2009 og mars 2011. Se resultat och grafer i relaterat word-dokument.

For å oppsummere sammenligningen av dekket egenskap, som vist i diagrammet i relaterat word-dokument, gir Regional RHT II utmerket kjørelengde og forbedret slitepotensiale, lavere rullemotstand mot vår hovedkonkurrent, forbedrede bremseegenskaper på vått underlag og et lavt støynivå på bare 71 dB (A).

For størrelser, se relaterat word-dokument.

Prototypen av Regional RHT II 385/65R22.5 for tung last ble vist på IAA Commercial Vehicle Show 2010 i Hannover. Lastekapasiteten for dette dekket kan gi lette tilhengere med dreibare dobbelaksler en attraktiv lastekapasitet sammenlignet med konvensjonelle, treakslede tilhengere. De nye dekkene gir en lastekapasitet på 20 tonn på en dreibar dobbelaksel, sammenlignet med 24 tonn på de konvensjonelle tre dreibare akslene, siden de har en lasteindeks på 164 = 5 tonn i stedet for det vanlige 160 = 4,5 tonn. En semitrailer med dobbelaksel og en 4x2-trekkvogn kan få en maksimal bruttovekt på 38 tonn, sammenlignet med 40 tonn bruttovekt for en 4x2-trekkvogn med en treakslet semitrailer. Siden en dreibar dobbelaksel kan være omtrent ett tonn lettere enn tre dreibare aksler, betyr det at det bare er 1000 kg forskjell i lastekapasitet på de to. I tillegg vil driftskostnadene for en slik lett, dobbelakslet tilhenger være betydelig lavere enn mange treakslede tilhengere, og treakslede tilhengere kjører ofte med mindre enn maksimal kapasitet. Til sammen gir dette et veldig attraktivt potensiale for kostnadsbesparinger for operatører.

Tunglastdekket har en ny stamme som er beregnet på å redusere den interne temperaturen for å sikre god kjørelengde og lang holdbarhet. Goodyear og Schmitz Cargobull har samarbeidet om utviklingen av dette dekket.

Goodyear Regional RHT II kan mønsterskjæres og regummieres.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.