Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – Goodyear Eagle F1-arven

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – Goodyear Eagle F1-arven

Tre tiår med innovasjon av dekk til bruk på vei, inspirert av motorsport og ytelse: Goodyear Eagle F1-arven

Det nye Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 er det siste i en prisvinnende serie med ultra high performance (UHP) dekk. Dekket passer til et stort utvalg høyytelsesbiler, fra kompakte, kombibiler til sportssedaner og coupéer. Ved siden av de nylig lanserte Eagle F1 SuperSport-, SuperSport R- og SuperSport RS-dekkene, gir det Goodyear sitt bredeste utvalg noensinne på tvers av UHP- og UUHP-segmentene (ultraultrahøyytelse).

Opprinnelsen og arven

Goodyear Eagle F1-merket hyller selskapets utrolige Formel 1-arv. Goodyear-dekkene ble først sett i F1 i 1964 og tok Richie Ginther til seier for Honda i Grand Prix Mexico i 1965. I 1966 var de valget til verdensmestere, da Sir Jack Brabham tok sin eponyme bil til Goodyears første globale tittel.

Goodyear vant 368 Grands Prix-er og 26 verdensmesterskap for konstruktører i løpet av 35 år; en rekord som fortsatt står ubeseiret i dag. Enda mer imponerende, og i motsetning til moderne tid, inneholdt 28 av disse sesongene åpne dekkonkurranser, og presset Goodyear til å utvikle ny teknologi mot rivaler på bane.

På veien hadde den ikoniske McLaren F1-superbilen, lansert i 1992, spesifikt utviklet Goodyear Eagle F1-dekk for å håndtere 620 hk effekt fra sin 6,1 liters V12-motor. Den originale McLaren-pressemeldingen fremhevet viktigheten av Goodyears bidrag: «Helt fra McLaren F1s opprinnelige design ble dekket ansett som et iboende fjæringselement i programmets komplekse håndterings- og komfortberegninger. Vekt, sikkerhet, støy og dynamisk ytelse var alle viktige faktorer.»

Fra eksotisk til mainstream

I 1994 ble Eagle F1-serien utvidet til å dekke andre superbil- og sportbilmonteringer med den karakteristiske Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport - Directional) og senere GS-D3. Deres slående retningsmønstre ble en klar favoritt blant ytelsesbilførere og tunere, og kombinerte dyktighet i tørrværshåndtering med et fantastisk grep i vått vær.

Fra retningsbestemt til asymmetrisk

I 2007 foretok Eagle F1-serien sitt mest dramatiske designskifte, og gikk fra det varemerkede retningsmønsteret til en helt ny asymmetrisk konstruksjon.

Laurent Colantonio, teknologidirektør hos Consumer Tires EMEA, begynte hos Goodyear som ingeniør på toppen av Eagle F1s retningsmessige æra, en periode da sportskombibiler hadde 15" felger og superbiler hadde mindre felgdiameter enn noen kompaktbiler har i dag. Han forklarer årsaken til overgangen til et asymmetrisk design: «GS-D2 og GS-D3 var fokusert på våt ytelse og motstand mot vannplaning. Det karakteristiske slitemønsteret gjorde det til et virkelig gjennombrudd i markedet. Det ga Goodyear en klar fordel i forhold til UHP-konkurransen.

«Kjøretøyparken begynte å utvikle seg, vekten økte, 18- og 19-tommers felgstørrelser ble normen og bilene på midten av 2000-tallet hadde fått både vekt og kraft. Vi så etter et slitebanedesign med sterkere skulderstyrke for å takle den ekstra dynamiske belastningen. Utviklingsteamene våre innså at vi kunne opprettholde varemerket vårt for våt ytelse og bremsing, samtidig som vi forbedrer grepet og tørrhåndteringen ved å gå over til en karakteristisk asymmetrisk design med en kraftig skulderkonstruksjon.»

Da Eagle F1 Asymmetric nådde sin tredje generasjon i 2016, ble nye designelementer introdusert av både ytelses- og miljømessige årsaker, som Colantonio forklarer: «Introduksjonen av EU-dekkmerket betydde at forbrukerne begynte å vurdere faktorer som rullemotstand og støy, selv på en ytelsesbil. Vi var i stand til å score høyt på EU-labelen mens vi presset prestasjonen fremover.

«Eagle F1 Asymmetric 3 introduserte Goodyear-innovasjoner som Active Braking Technology, som økte kontaktflaten og grepet ved bremsing, og muliggjorde en kortere bremselengde. Hos denne generasjonen introduserte vi også ny forsterket konstruksjonsteknologi, som muliggjør en lettere konstruksjon uten å ofre styrke. Dette fokuset på effektivitet og ytelse ble et Eagle F1-kjennetegn.

Etter lanseringen av Asymmetric 3 fokuserte vi umiddelbart på å utvikle teknologier for å øke håndtering og våt ytelse. Siden felgstørrelser over 20 tommer er vanlig, utviklet vi også flere dekkdimensjoner for å dekke det dramatiske skiftet i kjøretøyparken.»

Goodyear er stolt av å være et skritt foran markedet. Bare tre år senere ble den nye Eagle F1 Asymmetric 5 en vanlig testvinner, og samlet utmerkelser som en «eksemplarisk» vurdering fra Auto Bild Sportscars[1]. Så sent som i fjor ble den erklært UHP-testvinner av Tyre Reviews[2]. Testeren Jon Benson konkluderte: «Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 er et dekk med nesten ingen svakheter. Det har utmerket grep på tørt og vått, sporty håndtering, utmerket vannplaningsmotstand og lav rullemotstand.»

Historien til Goodyears Eagle F1-serie betyr at slike testseire ikke er en grunn til selvtilfredshet. Da Tyre Reviews sin test ble publisert, var de endelige pre-produksjonsversjonene av etterfølgeren allerede under utarbeidelse.

Endrede krav, endrede tider: Oppsummeringen for Asymmetric 6

Bevegelsen mot økt kraft, dreiemoment og vekt i high performance bilsegmentet, akselerert av overgangen til elektrifisering, har drevet utviklingen av det nye Eagle F1 Asymmetric 6. Det har en rekke innovasjoner som en adaptiv kontaktflate, og optimert hulrom som kan tilpasses belastningsvariasjoner. Alle dekk i Goodyears sortiment er klare til bruk på elbiler, men Eagle F1 Asymmetric 6 er spesielt utviklet med tanke på produsentenes krav til elbildekk. Det støydempende mønsteret resulterer i en reduksjon på 1 dB, vist på EU-dekklabelen, mens den nye sammensatte teknologien reduserer rullemotstanden for å øke den elektriske rekkevidden[3]. Resultatet er et dekk som er klar for neste generasjons mobilitet.

Akkurat som sine forgjengere, er Eagle F1 Asymmetric 6 nå også en testvinner. Tidlig i 2022 utropte begge de tyske magasinene Auto Motor und Sport og Auto Bild dekket til testvinner i sine sommerdekktester, og berømmet dets balanserte ytelse under tørre og våte forhold.[4] [5] Auto Motor und Sports 'überragend' (enestående) og Auto Bilds 'vorBildlich' (eksemplarisk) sin vurdering kommer etter omfattende testing, og understreker de gode egenskapene.

Goodyear Eagle F1-familien inkluderer nå Asymmetric 6 og UUHP dekkene Supersport, SuperSport R og SuperSport RS. Dette mangfoldige utvalget betyr at Goodyear kan møte de spesialiserte behovene til ulike typer performance sjåfører.

Innen 2023 vil Eagle F1 Asymmetric 6 være tilgjengelig i ikke mindre enn 65 størrelser fra 17- til 22-tommer. Inngangsnivået på Asymmetric 6 er på 17 tommer, til bruk på kompakte ytelsesbiler, og viser den dramatiske utviklingen innen kjøretøydesign. Felgstørrelsen er den samme som den sjangerdefinerende McLaren F1 Supercar brukte for nøyaktig tretti år siden.

[1] Auto Bild Sportscars (D), utgave 4 / 08.03.2019, dekkstørrelse: 245/45R18
[2] Tyre Reviews sin ultra high performance (UHP) sommeren 2021 inneholdt 14 dekk i den bestselgende størrelsen 225/40R18 med en Volkswagen Golf GTI.
[3]Sammenlignet med Eagle F1 Asymmetric 5 i interne tester
[4] Testdimensjon: 245/45R19. Testbil: Audi A6. Utgave: Auto Motor und Sport nr. 7/2022
[5] Testdimensjon: 245/40R19. Testbil: BMW 5-serie. Utgave: Auto Bild-utgave 13.2022.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.