Gå videre til innhold
Goodyear demonstrerer konseptdekk med avansert sensorteknologi for tidlig generasjon av autonome kjøretøyer

Pressemelding -

Genève, Sveits, 1. mars 2016 – I dag presenterte Goodyear sin visjon for dekk som kan støtte tidlige generasjoner av autonome kjøretøyer på den internasjonale bilmessen i Genève for 2016. Goodyears konseptdekk IntelliGrip med avansert sensorteknologi er utviklet for å støtte kontrollsystemene i autonome kjøretøyer. Siden autonome kjøretøyer er avhengige av data fra andre kjøretøyer, sjåfører, fotgjengere og smarte byer, kan dekk som Goodyears IntelligGrip-konsept spille en vesentlig rolle i utvekslingen av informasjon.

I henhold til en undersøkelse fra World Economic Forum forventer byer at autonome kjøretøyer blir en realitet allerede i løpet av de neste ti årene[1]. I tillegg konkluderer J.D. Powers U.S. Tech Choice-undersøkelse for 2015[2] med at forbrukerne anser teknologi som beskytter mot kollisjoner, som det viktigste i kjølvannet av endringene i bilindustrien.

«Ved å stadig redusere sjåførens interaksjon og inngrep i autonome biler vil dekkene spille en enda viktigere rolle som hovedforbindelsen med veien», sier Joseph Zekoski, Goodyears ledende direktør og teknisk sjef. «Goodyears konseptdekk spiller en dobbel rolle i fremtiden, både som kreative plattformer for å bryte grensene i konvensjonell tenkning, og som testobjekter for neste generasjons teknologi.

Takket være den avanserte sensorteknologien og den spesialutformede slitebanen, kan konseptdekket Goodyear IntelliGrip føle mange sider ved veiforholdene, inkludert både veidekke og værforhold. IntelliGrip bruker også avansert aktiv slitasjeteknologi, basert på Goodyears sensorteknologi for aktiv slitasje og lufttrykksovervåking, til å vurdere dekkets og kjøretøyets tilstand. Goodyear har utviklet spesielle algoritmer som tar i bruk variabler som luttrykk og dekktemperatur for å få en bedre beregning av dekket tilstand og dermed optimere det autonome kontrollsystemet i kjøretøyet.

I tillegg til å føle veiens og dekkenes tilstand, kommuniserer også dekket med kjøretøyets sentrale datasystem, og burde dermed kunne bidra til å forbedre kjøreegenskapene og sikkerheten. Når dekket føler en regnvåt eller glatt veibanen, vil det autonome kjøretøyet tilpasse farten. I tillegg bør dette forkorte bremselengden, gi bedre svingrespons, optimere stabiliteten og også være til støtte for systemer som skal hindre kollisjoner.

Goodyear samarbeider med en rekke bilprodusenter for å tilpasse denne teknologien etter deres behov, forbedre konnektiviteten med deres systemer for for eksempel elektronisk stabilitetskontroll, bremsekontroll og fjæringskontroll.

Mikrochipen i IntelliGrip er utviklet i samarbeid med Huf, en ledende produsent av mekaniske og elektriske låsesystemer, overvåkingssystemer for lufttrykk og telematiske systemer for bilindustrien over hele verden.

Hvis du ønsker mer informasjon om Goodyear på den internasjonale bilmessen i Genève, kan du besøke oss på stand 2056 i Hall 2. Følg oss på Twitter @Goodyearpress, og bli med i vår ThinkGoodMobility-gruppe på LinkedIn. Alt pressemateriell er tilgjengelig for nedlasting på news.goodyear.eu.

.

[1] Kilde: World Economic Forum, BCG analysis, city policy maker interviews 2015

[2] U.S. Tech Choice-undersøkelsen fra 2015 ble gjennomført mellom januar og mars 2015, og er basert på en nettbasert undersøkelse av mer enn 5300 forbrukere som hadde kjøpt/leaset et nytt kjøretøy i løpet av de siste fem årene. - Se mer på: http://www.jdpower.com/press-releases/2015-us-tech-choice-study#sthash.rZ6ysrNh.dpuf

Om GoodyearGoodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har cirka 66 000 ansatte og produserer sine produkter på 49 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear og deres produkter, kan du gå til www.goodyear.com http://www.goodyear.eu

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.