Gå videre til innhold
Fuldas respons på stigende etterspørsel etter vinterdekk er lastebildekkene Wintercontrol og Winterforce

Pressemelding -

Brussel, 25. juni 2010 - Fulda, en av Tysklands ledende produsenter av kvalitetsdekk, lanserer vinterdekkseriene Fulda Wintercontrol og Fulda Winterforce for transportsektoren.  Disse helt nye dekkene er utviklet og utformet for styre- og drivaksel på lastebiler og kan også brukes på busser.  Begge dekkene gir utmerket veigrep og bremseegenskaper på vinterføre og vått underlag, samtidig som de er skademotstandige og gir lave kostnader per kilometer.

Fuldas store utvalg av lastebildekk har tidligere ikke omfattet vinterdekk.   “At Fulda nå lanserer en vinterdekkserie, skyldes den økende etterspørselen fra speditørene”, sier Boris Stevanovic, markedsføringssjef for lastebildekk his Goodyear Dunlop Tires Europe BV.  “Denne etterspørselen kommer i økende grad fra speditører og operatører som opererer over landegrensene, samt de som holder til i tradisjonelle vinterdekkområder som Norden, Russland og Alpene.  I fjor vinter ble mange lastebiler sittende fast i uventet snøvær slik at de ikke fikk levert varene sine.  Vi ser også at myndighetene i stadig større grad krever egnede tiltak for å sikre at lastebiler og busser holder seg i bevegelse og for å forbedre sikkerheten på glatte veier.”

Fulda Wintercontrol er et styreakseldekk som også er ideelt for bruk på alle posisjoner på busser.  Fulda Winterforce er et drivakseldekk som også kan brukes på busser under ekstreme vinterforhold.  Begge dekkene er tilgjengelige i de to mest populære størrelsene 315/80R22.5 og 295/80R22.5. Dekkene egner seg også for helårsbruk der det er nødvendig, og kan mønsterskjæres og regummieres.

Stammen og konstruksjonen for begge dekkene har en ny hulromsform som sikrer en jevn slitasjeprofil.  Denne jevne slitasjeprofilen forbedres ytterligere med en optimal fordeling av mønsterelementer som gir god håndtering, stabilitet og holdbarhet.  Nye forsterkningsbånd gir en mer solid stamme med god holdbarhet for regummiering.

Det utprøvde slitebanematerialet gir ikke bare god kjørelengde, men også svært godt veigrep på våte veier, snø og is, samtidig som det beskytter godt mot skader.

Mønsteret på Wintercontrol har en 5-ribbet design som gir balansert trykkfordeling for jevn slitasje.  De ujevne blokkene med tverrstag forbedrer veigrepet ytterligere og gir god stabilitet.  Optimert sporform gir overlegent veigrep og uovertrufne bremseegenskaper på vått underlag, samt god steinavvisning.  For best mulig trekkraft på snø og vått underlag gir de halvåpne skuldrene med radialblader og hakk veigrep på høyt nivå og sklimotstand på vått føre. Det har også selvrensende egenskaper som sikrer at mønsteret ikke fylles opp med snø.  God kjørelengde, god stabilitet, godt veigrep og sklimotstand er andre fordeler med de ujevne blokkene.

Slitebanen på Winterforce har høy lamelltetthet som gir utmerket veigrep og bremseegenskaper på alle underlag.  De robuste mønsterblokkene gir god veikontakt og stabilitet i sideretning, mens de multiavkoblede blokkene sikrer jevn slitasjeprofil.  Overlegent veigrep på vinterføre og vått underlag er andre fordeler, og den optimerte sporbredden gir gode bremseegenskaper i tillegg til gode egenskaper og steinavvisning.  Den halvåpne skulderen er nøkkelen til godt veigrep på snø, også her med gode selvrensende egenskaper.

Om Fulda

Fulda er en av Tysklands ledende produsenter av kvalitetsdekk og vinterdekk for personbiler, terrengbiler, lastebiler og landbruksmaskiner.  Fulda ble grunnlagt i 1900 og inngår i Goodyear Dunlop-gruppen, som har 18 dekkfabrikker i Europa, Midtøsten og Afrika.  I Europa har Fulda ca. 16 hundre ansatte og selger over ti millioner dekk.

Mer informasjon om Fulda er å finne på www.fulda.com.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.