Gå videre til innhold
Er du klar til vinteren? Merke, underlag og riktig dekkdimensjon – her er ekspertenes beste tips når det igjen er tid for å bytte til vinterdekk

Pressemelding -

Foran den kommende vintersesongen er det mange som planlegger å kjøpe nye dekk. Men hva bør man egentlig tenke på når man skal velge dekk? Goodyear har i en stor undersøkelse spurt dekkeksperter rundt om i landet om deres beste råd ved kjøp av nye vinterdekk.

169 dekkforhandlere i hele Norge har svart på spørsmål om hva som er det viktigste å tenke på når man kjøper vinterdekk. Svaret er tydelig. Det aller viktigste er å tenke over hva slags underlag man kommer til å kjøre mest på.

– Vi er 100 prosent enige med forhandlerne. Det underlaget du først og fremst planlegger å kjøre på i vinterhalvåret, bør alltid være avgjørende for hvilken type dekk som passer deg aller best. Den norske vinteren kan variere betydelig avhengig av hvor i landet man bor, men uansett bør man forberede både seg selv og bilen til vinterens strabaser. Å kjøre med feil type dekk kan få alvorlige konsekvenser for bilens egenskaper, siden dekkene er den eneste kontakten du har med veibanen. Derfor er det alltid et godt tips å stille spørsmål og benytte seg av dekkforhandlernes kunnskaper når du skal planlegge innkjøp av nye vinterdekk, sier Karin Senning, Nordic Sr Brand Manager hos Goodyear Dunlop.

Bare to prosent av dekkekspertene fremhever EUs dekkmerking som den viktigste faktoren for valg av vinterdekk. En av årsakene til at EUs dekkmerking får så lite å si for kjøp av vinterdekk hos de norske dekkforhandlerne, kan være at nordiske vinterdekkegenskaper ikke synliggjøres i særlig grad med denne merkingen.

– Siden utvikling for egenskaper på is sår i motsetning til egenskaper og rullemotstand på vått underlag, får vinterdekk som er tilpasset nordiske vinterforhold, en lavere klassifisering på disse områdene sammenlignet med vinterdekk som er tilpasset mer kontinentale vinterforhold, noe som kan gi forbrukerne et misvisende bilde. Her er dekkekspertens rolle avgjørende for å gi kundene et bedre helhetsbilde, sier Karin Senning.

Goodyear har også spurte også om de vanligste feilene som nordmenn gjør når de bytter dekk selv uten profesjonell hjelp. Mer enn hver fjerde, 28 prosent, av de spurte dekkforhandlerne svarte at mange av dem som bytter dekk hjemme, ofte har for lite luft i dekkene. Deretter svarer 27 prosent at de anser at det er den dårlige kontrollen av dekkslitasje, altså mønsterdybden, som er den vanligste feilen. 21 prosent sier at mange som bytter dekk hjemme, setter på dekket i feil retning.

Dette er de fem viktigste punktene å tenke på når du kjøper nye vinterdekk, i henhold til ekspertene:

Hva slags underlag man kommer til å kjøre mest på, valg av dekkmerke, dekkets dimensjon, dekkets slitestyrke og dekkets resultater i magasintester.

Goodyears tips:

Vinterdekk som skal fungere på vått eller slapsete føre eller på snø, og samtidig kunne gi god friksjon på is, må ha veldig god mønsterdybde. Når mønsterdybden blir mindre, reduseres dekkets evne til å drenere bort slaps og få grep på is. Kontroller derfor at mønsterdybden er minst 3 mm, og at dekkene er jevnt slitt.

Om undersøkelsen

Spørsmålene er stilt via et skjema på nettet, og ble gjennomført av Goodyear i løpet av september 2015 med forhandlere som deltar i Goodyear Dunlops TestDriver-program. Til sammen har 169 norske dekkforhandlere deltatt.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 66 000 ansatte og produserer produktene sine på 49 anlegg i 22 land over hele verden. De to fornyelsessentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg utvikler produkter og tjenester for fremtiden og setter standarden for bransjen. Goodyear ble etablert i 1898, og selskapets nyskapninger har satt standarder i bilbransjen i mer enn 100 år. Mer informasjon: http://www.goodyear.se

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.