Foto: Equinor

Goodtech vinner havvindkontrakt på Hywind Tampen

Goodtech har inngått kontrakt med Wood for leveranse av komplett SCADA-anlegg for det flytende havvind-prosjektet til Equinor på Hywind Tampen.

Goodtech skal levere et komplett SCADA-system til havvind-feltet og skal blant annet implementere Equinor sitt avanserte «Motion Control»-system som sikrer optimal produksjon fra feltet gjennom kontinuerlig justering av vindturbinene i forhold til bølger og vind. Prosjektet starter umiddelbart og vil vare til siste del av 2021. Med i prosjektet er også styring og overvåkning med utvidelse av et kontrollrom i Bergen.

Goodtech som systemintegrator har et sterkt fokus på fornybar-prosjekter og har hatt prosjekter for Hywind siden 2009 i testområdet utenfor Haugesund via Hywind Skottland i 2016, og nå med Hywind Tampen i 2020.

– Vi er stolte over at Wood har valgt Goodtech som samarbeidspartner for å realisere et spennende prosjekt innenfor havvind, sier Eric Staurset, Konsernsjef i Goodtech.

Hywind Tampen er et flytende vindkraftprosjekt med en kapasitet på 88 MW, som etter planen skal forsyne feltvirksomheten på Snorre og Gullfaks i Nordsjøen med elektrisk kraft. Dette vil bli den første flytende vindparken i verden som leverer strøm til olje- og gassplattformer til havs.

For videre lesning, se link fra Equinor sin informasjonsside for totalprosjektet fra april 2020:

Eric Staurset, Konsernsjef Goodtech ASA
Tlf +47 98 28 11 42
e-post: eric.staurset@goodtech.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 450 millioner og har i underkant av 300 medarbeidere i Norge, Sverige og på Åland.

Goodtech er en av Nordens ledende systemintegratorer med dyktige ingeniører og fagspesialister som med sin erfaring og kompetanse bidrar til å effektivisere industrien – hver dag! Vårt samlede kompetansespekter lever opp til ambisjonen om å digitalisere industrien og bedre våre kunders konkurransekraft gjennom å kombinere vår prosess- og løsningskompetanse med ny software, teknologi og optimeringskompetanse.