Goodtech bidrar til ledende produksjon hos Alginor

Goodtech bidrar til ledende produksjon hos Alginor

19. juni i år annonserte Alginor at selskapet har sikret finansiering til prosesseringslinjene i sitt nye bioraffineri på Avaldsnes. Goodtech kan i dag kunngjøre at konsernet har inngått avtale med Alginor om å levere avansert prosessteknologi til Alginors bioraffineri. Konkurransedyktig produksjon av næringsmiddel er et strategisk satsingsområde for Goodtech, og prosjektet skal bidra til at Alginor når en markedsledende produksjon.

Alginor er et norsk selskap som spesialiserer seg på produksjon av marine biobaserte ingredienser til diverse industrier innen legemidler, mat, kosmetikk, fôr, og landbruk. Selskapet arbeider med å utvikle en integrert verdikjede for høsting, bioraffinering og kommersiell produksjon basert på norsk stortare (Laminaria hyperborea.)

"Vi har arbeidet en tid sammen med Alginor for å finne gode produksjonsløsninger og er glad for at vi nå kan gå i gang med prosjektet med mål om å etablere en effektiv og automatisert produksjon av bærekraftige næringsmiddelingredienser til globale markeder. Alginor har stort fokus på ressursutnyttelse og bærekraft i sin produksjon, noe som også resonerer godt med våre verdier og det vi skal levere i prosjektet," kommenterer konsernsjef Margrethe Hauge i Goodtech.

Anlegget skal godkjennes for produksjon av ulike næringsmiddelingredienser, bl.a. alginat og tarepulver. Goodtech vil være ansvarlig for design, installasjon og igangkjøring av anlegget i et kontraktsomfang på om lag 20 MNOK. Prosjektet starter opp sommeren 2024, og forventes ferdigstilt sommeren 2025.

Margrethe Hauge, CEO Goodtech ASA
Email: Margrethe.hauge@goodtech.no

Øyvind Osjord, CFO Goodtech ASA
Email: oyvind.osjord@goodtech.no

Kjetil Rein, CEO Alginor ASA
Email: kjetil.rein@alginor.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 500 millioner og har omkring 300 medarbeidere i Norge og Sverige.